Uutiset

« Takaisin

Jo yli 3 400 suomalaista naista lähtenyt mukaan maailman suurimpaan osteoporoosin seulontahankkeeseen

Marraskuussa käynnistynyt Lujaa luuta -kampanja on herättänyt laajaa kiinnostusta ympäri Suomen ja myös maailmalla. Kampanja tarjoaa yhteensä 10 000 suomalaiselle naiselle ilmaisen luuntiheysmittauksen. Maksuttomaan mittaukseen pääsee tekemällä osteoporoosiriskiä kartoittavan verkkotestin. Kampanjan tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta osteoporoosista, sen hoidosta ja ennaltaehkäisystä.

Lujaa luuta -kampanja on Terveystalon, Bone Indexin ja Novelle Plus Kalsiumin yhteinen Suomi 100 -hanke. Oman osteoporoosiriskin voi selvittää helposti verkkotestillä osoitteessa www.ilmainenluustotesti.fi, jossa testin on tähän mennessä käynyt tekemässä jo lähes 24 000 henkilöä.

– Verkkotesti kartoittaa vastaajan osteoporoosiriskin muutamalla kysymyksellä noin minuutissa ja ohjaa tarvittaessa varaamaan ajan ilmaiseen luuntiheysmittaukseen Terveystaloon. Näin seulontaan osallistuvat vain henkilöt, joille siitä on todellista hyötyä, kuvailee kehittämisylilääkäri Päivi Metsäniemi Terveystalosta.

Tähän mennessä jo yli 2 000 naista on päässyt kampanjan kautta ilmaiseen Bindex-luuntiheysmittaukseen. Jo tehtyjen mittausten lisäksi aikoja on varattu noin 1 400.

Osteoporoosi on monen suomalaisen ongelma

Osteoporoosi on sairaus, joka aiheuttaa luuston haurastumista ja altistaa luiden murtumille. Haurastuminen tapahtuu kuitenkin yleensä vähitellen ilman näkyviä oireita, joten sairautta voi olla hankala havaita.

– Osteoporoosi on Suomessa yllättävän yleinen ongelma. Arviolta 400 000 suomalaisella on osteoporoosi, mutta heistä vain neljäsosa tietää sairaudestaan ja saa siihen hoitoa. Usein vasta murtuma on osteoporoosin ensimmäinen oire, kertoo Metsäniemi.

Osteoporoosin tunnistaminen jo ennen murtumaa säästäisi terveydenhuollon kustannuksia ja parantaisi merkittävästi sitä sairastavien elämänlaatua. Osteoporoosi on ennen kaikkea yli 55-vuotiaiden naisten vaiva, mutta esimerkiksi lääkitys, elintavat tai perintötekijät voivat altistaa sairastumiselle sukupuoleen ja ikään katsomatta. Sairastumisriskiin voi kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi syömällä ja liikkumalla monipuolisesti. Lujaa luuta -kampanjan tavoitteena onkin kasvattaa tietoisuutta osteoporoosista, sen hoidosta ja ennaltaehkäisystä.

Ei turhaa säteilyä

Aikaisemmin osteoporoosin huomaamista on vaikeuttanut se, että sairauden tunnistamiseen on vaadittu lääkärin lähetteellä tehtävä röntgentutkimus. Lujaa luuta -kampanjassa käytetään kuitenkin kotimaista Bindex-luuntiheysmittausta, jonka hoitaja voi tehdä vain minuuteissa. Taskukokoisella Bindex-laitteella osteoporoosia voidaan seuloa helposti ja nopeasti ilman säteilyä.

– Hanke ja Bindex-mittaus on saanut myös suurta huomiota Yhdysvalloissa. Olemme nyt aloittaneet siellä vastaavan hankkeen suunnittelun paikallisten tahojen kanssa. Yhdysvaltojen mittakaavassa se tarkoittaa 600 000 naisen mittaamista, kertoo Bone Indexin toimitusjohtaja Ossi Riekkinen.

Lujaa luuta -kampanjassa mittauksia tehdään Terveystalossa 30.6.2017 asti Haminassa, Heinolassa, Helsingissä (Herttoniemessä ja Kampissa), Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kotkassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Mikkelissä, Nokialla, Oulussa, Raumalla, Rovaniemellä, Salossa, Tampereella, Tampere Lielahdessa, Turussa sekä Vantaalla (Myyrmäessä).

Lisätietoja:

Terveystalo

Päivi Metsäniemi, kehittämisylilääkäri, Terveystalo, p. 045 633 8858, paivi.metsaniemi@terveystalo.com

Jenni Rantanen, viestintäpäällikkö, Terveystalo, p. 050 386 4381, jenni.rantanen@terveystalo.com

Hartwall

Heidi Päiväniemi, tuotepäällikkö, p. 040 743 7850, heidi.paivaniemi@hartwall.fi

Hanna Leppäniemi, viestintäpäällikkö, p. 040 099 8133, hanna.leppaniemi@hartwall.fi

Bone Index

Ossi Riekkinen, toimitusjohtaja, p. 050 3632 797, ossi.riekkinen@boneindex.fi

Kampanjasivusto löytyy osoitteesta www.ilmainenluustotesti.fi

Terveystalo

Terveystalo on verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja 170 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti yli 6 800 terveydenhuollon ammattilaista, ja on Suomalaisen Työn Liiton jäsen. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2015 oli yhteensä 75,7 miljoonaa euroa ja samana vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 68,6 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com

Hartwall

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Hartwall osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. www.hartwall.fi

Novelle Plus -hyvinvointijuomaperhe

Novelle Plus puhuu hyvinvoinnin ja nautinnon puolesta. Vuonna 2009 lanseeratut Novelle Plus -hyvinvointivedet on kehitetty Suomessa ja ne ovat kategoriansa ylivoimainen markkinajohtaja. Tuoteperheeseen kuuluu kuusi juomavaihtoehtoa.

Bone Index

Bone Index on yksi Euroopan parhaista uusista lääkintälaitevalmistajista (Healthtech Summit, 2015) ja yksi Pohjoismaiden lupaavimmista Life Science-alan kasvuyrityksistä (Nordic Star, 2014). Yhtiön tavoitteena on vähentää globaalisti vuosittain miljoona osteoporoottista murtumaa ja siten parantaa perheiden elämänlaatua. Yhtiön kehittämän Bindex-teknologian avulla osteoporoosin seulonta ja diagnostiikka siirtyvät suurimmaksi osaksi erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon. www.bindex.fi