Moi, mitä etsit?

search

Nyt ei ole aika torkkua

Energiajuoma – mitä siitä tulee tietää juuri nyt?

Trendit ja vinkit, Trendit
Mistä lisää energiaa pimeneviin iltoihin ja arjen koukeroisten aikataulujen keskelle? Yhä useampi tukeutuu energiajuomaan. Kasasimme kaiken, mitä sinun pitäisi tietää eri juomatyypeistä ja niiden käyttötarkoituksista juuri nyt. Kumosimme myös yleisimmät energiajuomiin liittyvät myytit.
  1. Tunne, kuinka vauhti kiihtyy
  2. Energiajuomien kasvu on ollut parin viime vuoden ajan huimaa: markkinointiin on pantu paukkuja, ja useissa kaupoissa energiajuomien myynti on jyrännyt jo kolajuomien ohi.

    ”Energiajuomat eivät ole enää vain koodaajien juttu, vaan uusia kuluttajia tulee koko ajan lisää”, sanoo Hartwallin energiajuomien tuotepäällikkö Misme Halonen.

    Kategoria on kasvanut 2010-luvulta lähtien niin meillä kuin maailmalla. 

    ”Vauhti sekä työ- että siviilielämässä kiihtyy. Ihmiset juovat energiajuomia, kun he haluavat skarpata ja keskittyä.”

  3. It’s my life(style)
  4. Nuorille aikuisille energiajuoman edustama elämäntapa vaikuttaa merkittävästi tuotteen valintaan: energiajuomat ovat keino ilmaista itseä. 

    ”Energiajuoma on eräänlainen virvoitusjuoma 2.0. Sitä voi juoda kavereiden kanssa, vaikkei välttämättä tarvitse piristystä.”

    Nuoret aikuiset juovat alkoholia yhä vähemmän, mutta tyylikkään energiajuoman kanssa jaksaa tanssia. 

    Yli neljä viidestä kuluttajasta on kiinnostunut kokeilemaan uusia makuja ja elämyksiä, joita energiajuomat tarjoavat. Juuri tästä syystä uusia makuja putkahtelee kuin sieniä sateella – tuttuja ja turvallisia vaihtoehtoja unohtamatta.

  5. Energiajuoma joka lähtöön
  6. ED – Lähes kaikkien suomalaisten tuntema klassikko, jota monet ovat juoneet koko 2000-luvun ajan. Juoman kuluttajia on Suomessa liki puoli miljoonaa. Juoma lupaa nostaa vireystasoa, antaa energiaa ja auttaa keskittymään. ED on näkyvä tekijä eSport-kentällä sponsorina sekä keskittymistä ja suorituskykyä kehittävässä mentaalivalmennuksessa, jota tarjotaan SponsorED-ohjelmaan valituille eSport-joukkueille.

    CULT – Nuorille aikuisille suunnattu juoma lupaa auttaa luovan energian vapauttamisessa ja rajojen rikkomisessa. Cult kannustaa karttamaan kilpailua ja suorittamista ja pitämään sen sijaan hauskaa. Valikoimassa on runsaasti rohkeita ja yllättäviä makuja.

    ROCKSTAR – Antaa energiaa jokapäiväiseen elämään silloin, kun rautoja on tulessa jopa liian monta. Energiajuoma, joka sopii kaikille. Sokerittomat, hedelmäiset refresh-maut maistuvat melkein virvoitusjuomalta.

    O.ME – Uudehko tuote, joka kulkee kategorioiden välissä. Hyvinvointi- ja optimointijuoman tarkoitus on parantaa liikuntatuloksia ja edistää palautumista. Valikoimasta löytyy niin kofeiinittomia kuin kofeiinipitoisia juomia, ja ne kaikki sisältävät BCAA-aminohappoja, jotka ovat tärkeitä lihasten kasvun kannalta. 

  7. Ei makeaa mahan täydeltä
  8. Osa nauttijoista suosii sokerilla makeutettuja versioita, mutta yhä useampi kaipaa virkistystä, joka ei vie ihan koko kieltä mennessään.

    ”Sokerittomuuden suosio kasvaa todella vahvasti Pohjoismaissa, ja Suomi on yksi tämän trendin edelläkävijöistä”, Halonen paljastaa.

    Suunnanmuutos on ollut käynnissä jo usean vuoden ajan, ja se on vahvistunut erityisesti parina viime vuotena. Sokerittomuuden suosio alkoi virvoitusjuomamarkkinoilla, ja nyt sama trendi on siirtynyt energiajuomiin.

    Mielikuva energiajuomien epäterveellisyydestä on liittynyt osin juuri niiden sokeripitoisuuteen. Suppeamman valikoiman aikana se olikin totta mutta ei enää. Nyt markkinoilla on eri makujen ohella useita sokerittomia vaihtoehtoja kaikilta brändeiltä.

    ”Jo noin puolet meidän energiajuomien portfolion juomista on sokerittomia.”

  9. Viilennettynä, hyvin viilennettynä
  10. Energiajuomia ostetaan ja juodaan usein silloin, kun siirrytään paikasta toiseen.

    ”Suomalaisille maku on tärkein valintakriteeri, mutta heti kakkosena tulee se, että energiajuoman pitää olla saatavana kylmänä”, Halonen kertoo.

    Suuri osa energiajuomista nautitaan kodin ulkopuolella, liikkeellä ollessa ja heti ostamisen jälkeen. EU-tasolla on tutkimusta siitä, että energiajuomia juodaan lähes puolet enemmän kodin ulkopuolella kuin virvoitusjuomia. Tästä kertoo sekin, että 40 prosenttia suomalaisista energiajuomien kuluttajista korkkaa juoman autoillessaan.  

  11. 4 myyttiä energiajuomista  
  12. 1. Energiajuomat maistuvat ja tuoksuvat kaikki samalta

    Väärin. Jokaisesta Hartwallin energiajuomabrändistä on perusmakujen lisäksi saatavilla useita eri makuja, niin rohkeita kuin hedelmäisen raikkaita.

    2. Energiajuomat pilaavat hampaat ja terveyden

    Väärin. Sokeripitoisuus on samalla tasolla kuin virvoitusjuomissa, joten energiajuomien kohtuullinen käyttö ei ole sen haitallisempaa kuin vaikkapa limonadien juominen. Energiajuomien ainesosat ovat tutkitusti turvallisia, ja juomien valmistuksessa noudatetaan EU:n suosituksia. Lisäksi sokerittomia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti. 

    3. Energiajuomissa on hurja määrä piristeitä

    Väärin. Jotkut voivat olla kofeiinille herkempiä kuin toiset, mutta normaalin ja terveellisen ruokavalion yhteydessä energiajuomia voi nauttia turvallisesti. Lasillinen energiajuomaa sisältää suurin piirtein saman määrän kofeiinia kuin kupillinen kahvia.

    4. Energiajuomia yritetään tyrkyttää lapsille

    Väärin. Energiajuomia ei ole tarkoitettu lapsille eikä niitä myöskään mainosteta heille. Tähän Hartwall on tiukasti sitoutunut. 

    Hartwall VIP – Suomen kuplivin yhteisö