Uutiset

« Takaisin

Uuden vuoden hyvinvointi alkaa yksinkertaisen rutiinin opettelulla – helppokäyttöinen sovellus ilmoittaa viestillä, kun on aika hörpätä vettä

Riittävä vedenjuonti voi arjen kiireessä unohtua. Maailmalla suosiotaan kasvattavat terveysteknologian sovellukset, jotka ohjaavat omaa käyttäytymistä terveellisemmille teille. Puhelin hälyttää esimerkiksi, jos auringossa on tullut makoiltua liian kauan tai verenpaine näyttäisi olevan koholla. Uusi, Facebook Messengerissä toimiva Novelle Vesiäly -sovellus auttaa nyt suomalaisia juomaan vettä juuri oman päivittäisen vedentarpeen mukaisesti.

Uuden vuoden yksi parhaista ja helpoimmista hyvinvointilupauksista on vedenjuonnin lisääminen. Veden juominen on ihmiselle elinehto, sillä elimistön solut ovat vedestä riippuvaisia. Joulupyhien jälkeen keho kaipaa erityistä puhdistusta, ja kuona-aineita poistava vesi onkin kehon tärkein puhdistaja.

Harva ymmärtää veden juonnin tuiki tärkeää merkitystä hyvälle ololle – joka viides suomalainen juo liian vähän vettä. Kuinka usein ja kuinka paljon pitäisi siis juoda? Onko olemassa hyvää nyrkkisääntöä? Ravitsemusterapeutti Marianna Höltän mukaan tärkeintä on kuunnella omaa kehoa, sillä janontunne kertoo paljon.

”Jos huomaa usein olevansa janoinen, olisi syytä ehkä muistaa juoda enemmän vettä. Jos janoa ei juurikaan esiinny, juo jo varmasti riittävästi. Myös virtsan väri kertoo kuinka hyvin tulee juotua. Hyvin tumma keltainen virtsa kertoo, että ei välttämättä juo riittävästi päivän aikana”, Hölttä sanoo.

Fiksu ei lintsaa vedenjuonnissa talvellakaan

Kylmyys aiheuttaa verisuonien supistumista ja edesauttaa nesteen siirtymistä virtsarakkoon. Lisääntynyt virtsaaminen taas lisää nesteentarvetta. Kylmillä pakkasilla kannattaa siis juoda riittävästi.

Talvella hikoilu saattaa myös lisääntyä, kun ulos on pukeuduttava lämpimästi, mutta sisätiloissa lämmitys puskee lämpöä. Lisäksi talvella ja pimeään aikaan juodaan mielellään piristäviä juomia, kuten teetä ja kahvia. Kahvi ja tee ovat niin sanottuja diureetteja eli ne lisäävät nesteeneritystä elimistöstä. Kannattaakin juoda jokaista kahvi- ja teekupillista kohti aina myös lasillinen vettä.

Talvella vedenjuontiin kannattaakin kiinnittää erityistä huomiota, sillä talven kylmyys voi aiheuttaa elimistössä muutosta janontunteeseen. Höltän mukaan vesi on ehdottomasti yksi parhaimmista nesteyttäjistä, sillä se on kaloriton. Suomalainen vesi on myös puhdasta.

Hei, on jälleen aika juoda vettä!

Keskimäärin ihmiset tarvitsevat sellaiset 1,5–2,5 litraa vettä päivässä nestetasapainon saavuttamiseksi, mutta esimerkiksi kätevä Novelle Vesiäly -chatbot auttaa selvittämään henkilökohtaisen nesteentarpeen vielä tarkemmin.

Vedenjuonnin tueksi luotu Vesiäly-sovellus muistuttaa Facebook Messengerissä nesteytyksen päivittäisestä tarpeesta personoidusti käyttäjälleen. Vesiäly-chatbot kehottaa pilke silmäkulmassa käyttäjää pitämään vesitaukoja päivän aikana. Päivän päätteeksi käyttäjä voi halutessaan kertoa Vesiäly-chatbotille, kuinka paljon vettä tuli päivän aikana juotua ja botti antaa sen perusteella palautteen juodun veden määrästä.

”Puhelimeen kilahtava viesti kertoo, kun on aika ottaa huikka. Maailmalla vedenjuonnista muistuttavat sovellukset ovat suosittuja, ja nyt Novelle lanseeraa oman sovelluksensa suomalaisille”, sanoo Hartwallin markkinointipäällikkö Heli Kaura.

Millä muilla kikoilla itseään voi kannustaa juomaan enemmän vettä? Eräs houkutteleva tehokeino on veden maustaminen itse tai valmiiksi maustetun veden valitseminen. Oma lempimaku saa juomahetken maistumaan paremmalta ja vedenjuonti tuntuu mieluisalta.
”Kurkku, eri sitrushedelmät, erilaiset yritit, kuten minttu, sitruunamelissa ja basilika, sopivat hyvin veden maustamiseen. Toiset pitävät veden juomista helpompana, kun sen nauttii kylmänä, joten voi olla hyvä pitää aina vesikannu jääkaapissa tai lisätä jäitä veteen”, Hölttä vinkkaa.

Vitamiinilisää mielivä löytää valmiiksi maustettujen vesien valikoimasta vitaminoituja vaihtoehtoja, jotka osana monipuolista ruokavaliota ylläpitävät hyvinvointia.

 

Lisätietoja: Heli Kaura, markkinointipäällikkö, Hartwall, puh. 040 778 2266, heli.kaura@hartwall.fi
Median yhteydenotot: Elina Kurttio, viestintäasiantuntija, Hartwall, puh. 040 725 9018, elina.kurttio@hartwall.fi

Novelle Vesiälyn Facebook-sivu: https://www.facebook.com/vesialy
Novelle Vesiäly -chatbot: https://www.messenger.com/t/vesialy
Kuvat

 

Hartwall Novelle
Novelle on Suomen suosituin kivennäisvesibrändi ja kategorian markkinajohtaja. Novellen suosio pohjautuu parhaisiin raaka-aineisiin, jatkuvaan tuoteinnovointiin ja suomalaiseen kuluttajaymmärrykseen. Novelle on lanseerattu vuonna 1990 ja Novelle-tuoteperheeseen kuuluu kolme valikoimalinjaa.
Novelle Core -valikoima sisältää luonnollisia ja kevyesti maustettuja lähdevesiä ja kivennäisvesiä ja Novelle Lasten vedet tarjoavat hiilihapottomia, kevyesti maustettuja ja makeuttamattomia vesiä perheen pienimmille. Novelle Plus -vedet ovat kevyesti kuplivia ja maustettuja, terveyttä edistäviä ja hyvinvoinnille tärkeitä kivennäisaineita ja vitamiineja sisältäviä kivennäisvesiä.
Novelle Plus on todellinen menestystarina: vuonna 2010 lanseerattu tuoteperhe muodosti Suomen markkinoille uniikin ja uudenlaisen terveysjuomien kategorian. Novelle Plus on Hartwallin, Pohjoismaiden ensimmäisen, vuonna 1836 perustetun kivennäisvesien valmistajan luoma merkittävä innovaatio. Novelle Plus -vedet on suunniteltu edistämään terveyttä ja hyvinvointia. Ne tarjoavat terveellisen tavan nauttia elämästä ja tuovat nautintoa arkeen. novelle.fi

Oy Hartwall Ab
Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä Suomessa. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.
Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa.