Moi, mitä etsit?

search
Hyvinvointi:

Painonpudottaja, älä suotta jätä juhlimista kokonaan

Juhliminen ja laihduttaminen eivät ole perinteisesti mahtuneet samaan lauseeseen, sillä alkoholi kaloreineen on painonpudottajan yksi pahimmista vihollisista. Jos tavoitteena on siis hoikistuminen, pitääkö bileistä luopua kokonaan ja viettää lauantai-illat tanssilattian sijaan juoksumatolla?
arrow_downward

Lue koko juttu

Juhliminen kuluttaa

Kosteat baari-illat eivät ole perinteisesti kuuluisia terveysvaikutuksistaan. Painontarkkailun näkökulmasta kotibileissä, kesäjuhlissa ja yökerhoissa usein nautittujen alkoholijuomien kinkkinen puoli ovat nimenomaan juomien sisältämät kalorit.

Yksi vaihtoehto on luonnollisesti vaihtaa alkoholipitoiset juomat, tai ainakin osa niistä, alkoholittomiin, ja pienentää näin illan aikana saatavaa energiamäärää. Toinen – ja erittäin hauska vaihtoehto on puolestaan kuluttaa tanssaimalla kalorit pois. Tanssilattialla tulee liikuttua runsaasti aikana, jonka viettäisit muuten kenties omassa vuoteessasi hirsiä vedellen.

”Aivan tavallinen juhlissakin tanssiminen voi käydä jo rasvanpoltosta tai jopa kunnonkohotuksesta. Tanssiessa tulee treenattua koko kehoa ja myös harjoitettua muun muassa hermostoa ja kognitiivisia kykyjäkin”, tanssitaiteilija, tanssitaiteen maisteri Jyrki Haapala kertoo.

Kuinka paljon tanssi sitten kuluttaa kaloreita?

Erittäin vauhdikkaissa tansseissa, kuten vaikkapa teknobileissä, reiveissä taikka kesäillan lavatansseissa saattaa palaa jopa 400–600 kilokaloria tunnissa, sanoo laihdutus.infon kalorilaskuri. Täten tunti tanssia vastaa kalorinkulutukseltaan vastaavaa aikaa kuntopyörän polkimilla taikka tuntia melontaa järvellä.

”Oikein hyvät tanssit saavat ihmisessä aikaan eräänlaisen flow-tilan, jonka ansiosta tulee tanssittua jopa tuntikaupalla. Miksi sitten pidämme niin kovasti juhlissa tanssimisesta? Koska se on vapauttavaa! Mitään askelkuvioita ei ole määritelty valmiiksi, vaan saamme itse tuottaa improvisoituja liikkeitä kehollamme”, Haapala painottaa.

Pane vaan jalalla koreasti, mutta nauti virvokkeita valikoiden

Juhliminen on hyväksi juuri sosiaalisten aspektiensa ansiosta, mutta mikä onkaan viikonloppuisen virkistystoiminnan vaikutus puntarikuluihin. Nouseeko paino juhliessa?

Perussääntönä on, että mitä vahvempaa ja makeampaa on drinkkisi pohjana oleva alkoholi, sitä kalorisempaa on itse juoma. Täten drinkit tekevät ilkeimmän tempun vyötäröllesi, sillä niissä on vahvan alkoholin lisäksi usein myös varsin kaloripitoisia lantrinkeja.

Kevyemmin voi juhlia valitsemalla alkoholittomia vaihtoehtoja vaikkapa oluesta. Drinkin voi kokeilla tehdä vaikkapa vähäkaloriseen vitamiiniveteen.

Laihdutus tanssimalla on mahdollista, kun olet juhlimassa. Laihduttaminen ei siis poissulje juhlimista, mutta painonpudotusprojektissa onnistuminen vaatii ehkä valikoivuutta juhlien juomapuoleen.

Juhlat ovat vuorokauden aktiivisinta aikaa

Monella on ranteessaan älykello tai aktiivisuusranneke taikka taskussaan puhelin, jonka näppäriin ominaisuuksiin kuuluu käyttäjänsä aktiivisuuden mittaaminen.

Turkulainen Aliisa, 26, ja helsinkiläinen Mauri, 37, kävivät läpi viime vuoden hauskimpia juhliaan ja tulokset olivat selkeitä: Juhlat ovat vuorokauden aktiivisinta aikaa. Lisäksi juhliminen esimerkiksi kasvattaa päivän askelmäärää huimasti. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan terveyden kannalta on hyvä, jos ihminen kävelee päivässä 9 000 askelta.

Aliisan lempijuhlia olivat Flow Festivaalien sunnuntai, firman pikkujoulut sekä uusivuosi.

hartwall-hyvinvointi-Aliisa-Flow.jpg


Aliisan aktiivisuusdata Flow Festivaalien sunnuntailta.

hartwall-hyvinvointi-Aliisa-Firman-pikkujoulut.jpg

Aliisan aktiivisuusdata firman pikkujouluista.

hartwall-hyvinvointi-Aliisa-UV.jpg

Aliisan aktiivisuusdata uudenvuoden juhlista.

Aliisan datasta on nähtävissä, kuinka tavallisina leppoisina vapaapäivinä, jolloin ei tule käytyä esimerkiksi salilla tai juoksulenkillä, kuluu kuitenkin parhaimmillaan jopa 3000 kaloria – kiitos juhlien.

Mauri taas listasi suosikeikseen Sideways Festivaalien perjantain, ystävän syntymäpäiväjuhlat Tampereella sekä niin ikään uuden vuoden juhlistamisen.

Maurin data taas paljastaa, että juhlapäivinä kertyi askelia upeasti yli suositusten, parhaimmillaan yli 17 000 askelta.

Painonpudottajan ei siis suotta tarvitse luopua lempijuhlistaan, sillä parhaimmillaan ne tarjoavat mitä mainioimpia aerobisen liikunnan mahdollisuuksia.

hartwall-hyvinvointi-Mauri-festivaalit-pikkujoulut-uusivuosi.jpg

Maurin aktiivisuusdata Sideways Festivaalien perjantailta, ystävän syntymäpäiväjuhlista ja uudenvuoden juhlista.

Lähteet juomien kaloripitoisuusluvuille: Terveyskirjasto, Hartwall.

 

Lue lisää aiheesta:

Kilot kuriin tipattomalla tammikuulla – onko kuukauden alkoholilakosta hyötyä laihdutuksessa?

Miten laihduttaa kotikonstein? – Ravinnon, nesteytyksen ja unen merkitys painonpudotuksessa

Saatat pitää myös näistä