Moi, mitä etsit?

search
Hyvinvointi:

Vältä lomapöhö – 5 vinkkiä sokerittomiin ja terveellisiin kesävalintoihin

Kesästä voi nauttia täysillä terveellisestikin – eikä se tarkoita grillibileistä tai kesäjuomista kieltäytymistä. Kesälomalaisen kannattaa kiinnittää huomiota sokerittomiin ja kevyisiin valintoihin sekä hyötyliikuntaan. Silloin olo säilyy hyvänä ja paino kurissa kesäherkkujen keskelläkin.
arrow_downward

Lue koko juttu

1) Terveellisempää kesäsyömistä – lopeta kituuttelu ja syö usein

Pientä napostelua päivän mittaan ja illallispöydässä totaalinen ähky – kuulostaako tutulta? Tästä tavasta kannattaa pyrkiä eroon.

Vaikka lomalla päivärytmin kuuluukin löystyä ja helle voi heikentää ruokahalua, pidä silti säännöllisestä syömisestä kiinni. Kun syöt pienen, mutta riittävän aterian noin kolmen tunnin välein, et vetele illalla jääkaappia tyhjäksi. Kesällä terveellisiä välipaloja on helppo löytää tuoreena ja kotimaisena: suosi marjoja ja vihanneksia.

Unohda myös kituuttelu ja paastoilu ennen viikonlopun grillibileitä tai muita kesäjuhlia. Nälkä voi kasvaa päivän mittaan niin suureksi, että syöt lopulta paljon enemmän kuin tarvitsisitkaan.

2) Valitse kevyempiä grillattavia ja sokerittomia grilliherkkuja

Grillin sihinä kuuluu kesän äänimaisemaan, eikä kesäkilosoturinkaan tarvitse kieltäytyä grillaamisesta kokonaan. Grilliin kannattaa vain valita vähäkalorisempia ja sokerittomia grillattavia.

  • Makkaran makua ilman koko makkaran hotkimista? Kevennä pilkkomalla grillivartaisiin makkarasiivuja, bataattia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa. Hyvää ja maltillista.
  • Osta grillilihat marinoimattomina, niin vältyt piilosokerilta. Tee terveellisempi, sokeriton marinadi itse sekoittamalla mausteita, yrttejä ja öljyä.
  • Muista grillatessakin lautasmalli: puolet salaattia tai muuta raikasta vihreää, neljäsosa uutta perunaa ja neljäsosa kasvisproteiineja, kalaa tai lihaa.

3) Vedenjuonti ylläpitää aineenvaihduntaa ja pitää lomapöhön loitolla

Vedenjuonti on maailman simppelein terveysteko. Aikuinen tarvitsee pari litraa nesteitä päivässä, mutta hellekeleillä tarve voi jopa tuplaantua.

Vesi pitää lomapöhön loitolla, koska se ylläpitää aineenvaihduntaa. Siinäkin on perää, että veden juonti laihduttaa: piinaava pikkunälkä voi johtua janosta. Siemailemalla vettä tasaisesti ja riittävästi pitkin päivää voit välttyä ylimääräiseltä napostelulta.

Paras ja kevyin janojuoma on vesi tai sokeriton ja kaloriton kivennäisvesi.

Sokerittomat_kesäherkut_2B-web.jpg

4) Suosi hyötyliikuntaa – valloita kesäkadut hölkäten ja pyöräillen

Kun ulkona paistaa, sisätreeni ei nappaa. Se ei haittaa, sillä lomalla on helppo pysyä liikkeessä ihan huomaamatta.

  • Kevyt aamuhölkkä tai reipas kävely ovat reissussa hyviä tapoja ottaa nähtävyydet haltuun. Kun olet ajoissa liikkeellä, vältät myös ihmisvilinän ja hiostavan kuumuuden.
  • Pyöräily on loistava vaihtoehto kuumalle autolle tai tukahduttavalle ruuhkabussille. Vuokraa lennosta kaupunkipyörä tai kysy reissussa lainapyörää – ja poltat parisataa kilokaloria puolessa tunnissa.
  • Uinti- tai vesijuoksutreenistä saat rantalomapäivään reipasta potkua ja tehokasta kalorinkulutusta. Etene rinnan syvyisessä vedessä rannan suuntaisesti, niin pääset helposti kuivalle maalle, jos uuvahdat. Kevyempi vaihtoehto näille on kahlaus polven syvyisessä vedessä.

5) Valitse kevyemmät ja sokerittomat juhlajuomat

Puistopiknikit, festarit ja kesäjuhlat kesäjuomineen kuuluvat myös linjojaan tarkkailevan kesään. Muista nämä keventävät kikat:

  • Suosi sokerittomia ja light-versioita juhlajuomista, kuten virvoitusjuomista, siideristä ja lonkerosta.
  • Vaihda joka toinen olut alkoholittomaan. Alkoholittomassa oluessa on yleensä vähemmän energiaa kuin alkoholillisessa. Lue myös, miten alkoholittomat oluet pärjäsivät makuraadin vertailussa.
  • Vanha kunnon ”joka toinen lasillinen vettä” -sääntö pätee yhä: vähemmän kaloreita ja freesimpi olo. Jos hanavesi tympii, kokeile maustettuja kivennäisvesiä.
  • Maukas mocktail ei prosentteja kaipaa. Kokeile esimerkiksi mojitoa tai Moscow Mulea alkoholittomana versiona, mocktailreseptit löydät täältä.

Saatat pitää myös näistä