Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

Festarijuomien tarjonta monipuolistuu

Onnistunut festivaali syntyy pitkäjänteisestä suunnittelusta, viihdyttävästä ohjelmasta, makuelämyksistä sekä kauniista säästä.

“Katso, mitä juomia tuolta saa!” joku huikkaa.

”Mocktail, mikä se on?” toinen kysyy.

Kaksi tyttöä nappaavat selfien herkullisen punaiset juomat käsissään.

Helsingin Teurastamolla järjestettävä kaksipäiväinen Sideways-festivaali on käynnistymässä. Alkoholittomia cocktaileja tarjoileva Novelle Plus -mocktailbaari näyttäisi olevan hitti heti festivaalin alusta lähtien. Moni festarikävijä on istahtanut kontin edustalle nautiskelemaan raikkaita juomia.

”Ihmiset ovat olleet yllättyneitä ja iloisia, että täältä saa myös alkoholittomia drinkkejä. Aika usein festivaaleilla joutuu juomaan limua, jos ei halua alkoholia”, sanoo mocktailbaarin työntekijä Anniina Sassi.

Tiskillä leijuva tuoksu on päätä huumaava. Mocktailit valmistetaan Novelle Plus -kivennäisvedestä sekä tuorepuristetusta mehusta, ja koristellaan tuoreilla marjoilla ja yrteillä.

”Tämä on hyvää. Ei lainkaan liian makea”, arvioi kolmekymppinen festarivieras Maria karpalonmakuista Bone star -juomaa siemaillessaan.

Mocktailbaari on Hartwallin ja Sidewaysia järjestävän Fullsteam Agencyn yhteistyön hedelmä. Trendikkäisiin lasipurkkeihin valmistetut näyttävät juomat on suunniteltu Sidewaysin kävijäkunta silmällä pitäen, ja ne kulkevat käsikädessä vallitsevan terveysbuumin kanssa.

”Hartwall on tehnyt todella makeita ja Sidewaysin näköisiä aktivointeja. Mocktailbaari oli tämän vuoden kokeilu, ja se onnistui mielestäni hienosti”, Fullsteam Agencyn toimitusjohtaja Heidi Aho sanoo.

Erikoisolutta ja kasvisruokaa

Lisää hyviä juomia on tarjolla heti mocktailbaarin takana. Muun muassa italialaisen pienviinitilan Perlagen viinejä tarjoileva viinibaari on hauska ilmestys. Konttiin rakennettu baari on stailattu kymmenillä kuormalavoilla ja viherkasveilla. Valikoimassa on panostettu etenkin luomuviineihin.

”Tarjolla on viinejä eri hintaluokista. Jos joku tahtoo lähteä hifistelemään, sekin onnistuu”, sanoo Hartwallin aktiviteettisuunnittelija Juha-Matti Korvola.

Festivaalikävijät arvostavat laajaa juomavalikoimaa ja laadukasta ruokaa.

Festivaalin juoma- ja ruokatarjonta suunnitellaan tarkasti tapahtuman kävijäkunta mielessä pitäen. Sideways-festivaalin tyypillinen kävijä on 25–35-vuotias musiikista ja urbaanista kulttuurista kiinnostunut helsinkiläinen. Täällä kävijät arvostavat keskivertoa enemmän erikoisoluita, viinejä, alkoholittomia juomia sekä laadukasta ruokaa. Kasvisruoalle on erityisen paljon kysyntää.

”Festivaalit tutkivat tänä päivänä tosi tarkasti, ketkä siellä käyvät ja minkälaiset ihmiset sinne rahansa jättävät. Kun profiili on selvillä, meidän tehtävämme on miettiä, miten vastaamme kysyntään valikoiman ja aktivointien suhteen”, Korvola sanoo.

Sidewaysin päätuotteeksi on valikoitunut Heineken. Sen lisäksi alueelta löytyy muun muassa Polar Monkeys -erikoisolutkoju, joka on Hartwallin vastine craft-oluttrendiin.

”Sidewaysissa myydään suurin piirtein yhtä paljon erikoisolutta ja viiniä kuin peruspanimotuotteita”, Aho sanoo.

festarijuomat-3-4.3.jpgfestarijuomat-4-4.3.jpg

 

Vuosi suunnittelua

Suuren yleisötapahtuman järjestäminen vaatii paljon työtä. Kun edellinen festivaali on saatu pakettiin, alkaa jo uuden suunnittelu. Kesällä kerätään ideoita, haistellaan trendejä ja tehdään ensimmäiset artistibuukkaukset seuraavalle vuodelle. Syksyllä solmitaan sopimukset yhteistyökumppaneiden kanssa ja lyödään suunnitelmat lukkoon.

”Syksyn palavereissa perataan, miten edellinen vuosi meni ja kuunnellaan, mikä on asiakkaan visio ensi kesästä. Sitten tuodaan esille meidän oma visiomme, ja jossain kohtaa löytyy yhteinen sävel”, Korvola kertoo.

Hartwall tekee yhteistyötä yli 300 tapahtuman kanssa

Kevät menee käytännön järjestelyjä tehdessä. Mietitään, miten teltat sijoitetaan ja suunnitellaan logistiikka.

Hartwall on haluttu kumppani – se tekee yhteistyötä yli 300 tapahtuman kanssa.

”Hartwallin kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Me teemme kaiken yhdessä ja tähtäämme samaan maaliin”, sanoo Aho.

Sidewaysin lisäksi Hartwall ja Fullsteam Agency tekevät yhteistyössä Provinssia ja Kotkan Meripäiviä.

Kivannäköiset kojut ja asiakkaita ajatellen suunnitellut drinkit ovat hyväksi Hartwallin imagolle, mutta tärkeintä kuitenkin on, että perusasiat ovat kunnossa: olutta on riittävästi, ja se on kylmää sekä ajoissa paikalla.

”Ei auta, vaikka olisi kuinka hienot promopisteet, jos olut on lämmintä”, hän sanoo.

Hartwall osallistuu myös omalta osaltaan festivaalien loppusiivoukseen. Panttien ansiosta pullot ja tölkit menevät kierrätykseen, eikä roskaa synny.

Elämyksiä asiakkaille

Teurastamon pihalle on parkkeerannut rivistö ruokarekkoja. Tuoksu saa veden kielelle. Tarjolla on muun muassa tacoja, falafelia ja gourmet-hodareita sekä tietenkin tämän hetken trendikkäintä katuruokaa – artesaanipizzaa.

”Täällä on hyvät ravintolakojut, ei mitään peruspaellaa. On kiva, että festareilta saa vegeruokaa”, sanoo festarikävijä Tiina Ahokas. Ahokkaan mielestä hyvän festaritunnelman takana on toimivat järjestelyt. ”Homma sujuu, eikä tarvitse jonottaa.”

Festareilta haetaan nyt makuelämyksiä

Myös Ahokkaan seurassa oleva Ilkka Pernu on samaa mieltä.

”Kyllä se järjestelyistä lähtee, että ihmiset viihtyvät. Sidewaysissa on erityisen mukava tunnelma.”

Ruoan ja juoman merkitys festivaaleilla on selvästi korostunut viime vuosina. Festareilta haetaan nyt makuelämyksiä. Moni kävijä jättää ruokailun festivaaleille, eikä syö etukäteen kaupungilla.

Ruokaelämysten lisäksi tapahtumissa panostetaan nyt erityisen paljon viihtyvyyteen ja elämyksellisyyteen. Ahon mukaan on tärkeää yllättää asiakas esimerkiksi laadukkaalla ruoalla, erikoisimmilla juomilla tai hauskalla alueohjelmalla.

”On perusoletus, että bändit soittavat ja alueelta saa olutta. Sen lisäksi koetamme keksiä jotain sellaista, mitä asiakas ei odottanut festareilla kohtaavansa. Ne asiat jäävät asiakkaalle mieleen tapahtuman jälkeenkin.”