Moi, mitä etsit?

search
Kokemuksia:

Graduate-vuosi harmaan kansallisjuoman Junior Brand Managerina: markkinoinnin trainee potenssiin sata

Career Brewery on Hartwallin graduate-ohjelma vastavalmistuneille, tuleville supertähdille. Kaksi vuotta kestävä ohjelma on pikatie asiantuntijaksi. Ohjelman aikana sukelletaan kahteen, erilaiseen rooliin. Moni graduate on päässyt osaksi Hartwallin markkinoinnin tiimiä ja työskentelemään brändinhallinnan parissa – vastaamaan Suomen rakastetuimpien juomabrändien tulevaisuudesta.

Vuonna 2019 ensimmäisessä Hartwall Career Brewery graduate -ohjelmassa aloittanut Katariina Karttunen solahti ensimmäisenä vuotenaan hartsulaisena junior tuotepäällikön rooliin. 

”Hartwall Career Brewery -ohjelma tarjoaa heti kättelyssä enemmän vastuuta kuin markkinoinnin trainee tyypillisesti saa: et ole tiimin harjoittelija, vaan sinulla on alusta alkaen selkeä oma positio ja vastuu omista brändeistä”, Kata kertoo.  

Mikä erottaa markkinoinnin traineen ja graduaten – mitä junior-tuotepäällikkö tekee Hartwallilla?  

Brand managerilla eli tuotepäälliköllä on laaja vastuu brändin rakentamisessa. Tuotepäällikön tontilla on kaikkea trendien ja markkinan seuraamisesta uusien tuotteiden ja konseptien ideointiin, tuotekehitykseen, juomien tuomiseen kaupan hyllylle ja edelleen viestintään ja markkinointiin. Tuotepäällikkö toimii kuin omien brändiensä toimitusjohtajana, varmistaen niiden menestyksen jatkuvasti muuttuvassa markkinassa.  

Junior-tuotepäällikön tehtäviin kuuluu kaikki mitä tuotepäällikönkin työpöydälle kuuluu. Toisin kuin tyypillisissä markkinoinnin trainee -pesteissä, Hartwall Career Brewery -ohjelmassa graduate vastaa joko brändeistä kokonaan tai saa vastuulleen muita selkeitä kokonaisuuksia tuotepäällikön työparina.  

”Vaikka vastuuta riittää, ei yksin todellakaan tarvitse pärjätä. Hartwallin markkinointitiimi on täynnä timanttisia osaajia, ja samalla pääsee tekemään töitä paljon laajemmankin porukan kanssa Hartwallilla taloudesta tuotekehitykseen”, kertoo Kata. 

Markkinoinnin graduaten tukena ovat myös ulkoiset yhteistyökumppanit, joiden kanssa suunnitellaan esimerkiksi sitä, miten uutuusjuoma esitellään Suomen markkinoille, missä kanavissa Z-sukupolvi kohdataan tehokkaasti, miten luodaan tuotteista ilmiöitä ja miten klassikkobrändit näkyvät Suomen suurimmilla festareilla. 

markkinoinnin trainee original long drink.png

Työlistalla Flow Festival ja Vuoden harmain päivä  

Kata tiesi haluavansa tehdä töitä vahvojen brändien kanssa jo opiskeluaikanaan. Hän etsi erilaisia markkinoinnin trainee-mahdollisuuksia, kunnes sai kuulla Hartwallin polkaisevan käyntiin kaksi vuotta kestävän graduate-ohjelman, joka mahdollistaisi työskentelyn juoma-alan kovimpien brändien kanssa.  

Kata valittiin ohjelmaan ja ensimmäisen vuoden hän teki junior tuotepäällikön tehtäviä harmaan kansallisjuomamme ruorissa.  

”Fiilis oli aika uskomaton, kun pääsin heti tekemään töitä Original Long Drinkin parissa, joka on yksi Suomen rakastetuimmista brändeistä”, Kata muistelee.  

Ensimmäiset päivät antoivat esimakua juoma-alan vauhdikkuudesta, sillä jo ensimmäisellä viikolla Kata oli mukana rakentamassa Lonkeron omaa aluetta Flow Festivalille. 

Koko vuoden ajan Kata vastasi selkeistä kokonaisuuksista tuotepäällikön aisaparina. Kata vastasi esimerkiksi siitä, miten Vuoden harmain päivä juhlisti kansallissäätämme tapahtumissa ympäri maata, ja miten Harmaa Rinne -bileet virkistivät hiihtokansaa after ski -kemuissa. Erityisen innostavaksi ja opettavaiseksi projektiksi Kata kertoo Original Long Shotin lanseerauksen suuren maailman tyyliin.  
 
Kata kertoo, että Hartwallilla brändinhallinta toimii loistavana markkinoinnin korkeakouluna. 

 ”Mieleenpainuvien projektien lisäksi opin vuoden aikana esihenkilöltäni valtavan paljon sellaisia asioita markkinoinnista, joita ei missään koulussa voi oppia”, Kata kertoo.  

”Ei olisi uskonut, että graduate-ohjelmassa voisi oppia markkinoinnista enemmän kuin kuudessa vuodessa koulun penkillä." 

Toisen graduate-vuotensa hän työskenteli junior tapahtumapäällikkönä vastuullaan useamman isomman tapahtumakonseptin suunnittelu alusta loppuun. 

”Se rooli oli loistava jatko huikealle lonkeronharmaalle brändityölle. Voiko olla coolimpaa työtä kuin miettiä, miten järjestää eeppisimmät bileet ikinä?”, Kata nauraa. 

Urapanimon jälkeen tarjottiin unelmaroolia 

Kahden lennokkaan graduate-vuoden jälkeen Katalle tarjottiin unelmaroolia Hartwallilta. Nyt hän on tuotepäällikkö markkinointitiimissä ja hänen vastuullaan on ikoninen Hartwall Jaffa sekä premium- ja craft-virvoitusjuomat, kuten Fonti di Crodo, Lorina ja ikoninen Pommac. 

”Olen nauttinut Career Brewery -matkastani alusta asti tosi paljon ja voin lämmöllä suositella ohjelmaa uransa alussa oleville. Se tarjoaa loistomahdollisuuden loikata juomateollisuuden paraatipaikalle ilman aiempaa alan kokemusta”, Kata kannustaa. 

Oletko sinä seuraava Hartwall Career Brewery -graduate? 

Hartwall Career Brewery on uniikki mahdollisuus startata urasi Suomen virkistävimmässä yrityksessä. Haluatko tarttua heti urasi alussa vastuullisiin tehtäviin alan kiinnostavimpien brändien parissa? Janoatko uuden oppimista ja kattavaa liiketoimintaymmärrystä? Valmistaudu, sillä avaamme graduate-haun taas helmikuussa 2024.

Oletko valmis?

Haku Suomen virkistävimpään graduate-ohjelmaan aukeaa helmikuussa 2024!

Tilaa hakuvahti

Tiedä ensimmäisenä, kun haku Hartwall Career Brewery -ohjelmaan on auki. Voit lisäksi tilata uutiskirjeemme, jonka kautta saat hyödyllistä tietoa Hartwallista sekä hakuvinkkejä, virkistäviä yllätyksiä unohtamatta!

*Pakollinen tieto
Tilaa