Moi, mitä etsit?

search

Sinivalkoisesta kansallisjuomasta Pommacin hedelmiin: Lead Creative Johanna Koskisella on näpit pelissä hittituotteiden pakkauksissa

Miltei jokainen suomalainen tietää, miltä näyttää tölkillinen aitoa lonkeroa, Lahden Erikois -olutta tai Hartwall Novellea. Kaikissa näissä on ollut tavalla tai toisella mukana eräs tietty hartwallilainen. Visuaalisen alan asiantuntijan Johanna Koskisen urapolulle on mahtunut kaikkea yritysilmeistä keittokirjoihin. Myymäläketjun kanssa toteutettu projekti sai Johannan sydämen sykkimään juomapakkauksille ja kuluttajatuotteille. Nyt hän suunnittelee Suomen rakastetuimpien brändien ilmeitä Jaffasta Happy Joeen.

“Tehtävänimikkeeni on Lead Creative ja vastaan siitä, että Hartwall tuotteineen näyttäytyy kuluttajille visuaalisesti mahdollisimman houkuttelevana niin myymälässä, ravintolassa kuin festareilla”, Johanna avaa.  

Lead Creativen roolissa ei ole tyypillistä työpäivää. Juuri se pitää työn mielenkiintoisena.  

“Yhtenä päivänä piirrän aamupäivän Lansonille karaokebaaria ja iltapäivän vietän painovalvonnassa tarkastamassa, että Pommacin uuden etiketin sävyt toistuvat oikein. Seuraavana päivänä saatan perehtyä uuden energiajuoman konseptitestituloksiin ja miettiä jonkun viinibrändimme festarinäkyvyyttä.” 

Brändit ovat kuin erilaisia työkavereita 

Parasta omassa työssä Johannan mukaan on päästä mukaan tuotelanseerauksiin ja nähdä kun itselle tärkeäksi muodostunut juoma menestyy. 

“Lahden Erikoiseen minulla on hyvin henkilökohtainen suhde ja koen brändin ystäväkseni. Brändin suosio ja vuosi vuodelta nousevat myyntikäyrät ovat kaunista katseltavaa. Olen niistä niin ylpeä, että voisin tatuoida logon itseeni.” 

Johannan lisäksi Hartwallilla on muitakin visuaalisen alan asiantuntijoita, ja tiimikavereiden kanssa sparraillessa ideat hioutuvat timanteiksi. 

“Meillä on jokaisella omat tonttimme, mutta hypimme tämän tästä rajojen yli, toistemme puolelle. Parhaat jutut ja mielekkäimmät projektit syntyvät yhdessä”  

Pysyvyys tekee brändistä ikonisen

Visuaalista alaa laajalti opiskellut Johanna törmäsi Hartwallin rekryilmoitukseen kesällä 2015 ja tiesi heti löytäneensä paikkansa.  

Jo ennen Hartwall-uraa Johanna on työskennellyt tunnettujen brändien kanssa aina leivistä karkkeihin ja valmisruokapakkauksiin. Pakkauksiin profiloituneelta Johannalta kysytäänkin usein salaisuutta ikonisten brändien rakentamiseen.  

“Ikonisten brändien visuaalisuus rakentuu pysyvyydestä. Se on asema, joka kehittyy vuosien saatossa ja vaatii tuotteelta myös muuta kuin tyylikkään pakkauksen. Sisällön on oltava huippuluokkaa ja rakastettua, vuodesta toiseen.”  

Tätä ohjenuoraa Johanna seuraa nyt työssään Suomen tunnetuimpien juomien kanssa. 

“Kun vuonna 2016 uudistimme Hartwall Vichy Originalin ilmeen, palautin sen tosiasiassa vuosikymmeniä taaksepäin. Kaivelin arkistojamme ja yhdistin brändin vanhoista visuaaleista kokonaisuuden, jota voi pitää ikonisena.” 

Vaikka luovasta työstä saa reilusti hyvää fiilistä, Johanna kertoo yhteistyön työkavereiden kanssa virkistävän mieltä päivittäin.  

”On ihan käsittämätöntä, kuinka upeita tyyppejä meillä on töissä.” 

Vapaa-ajalla virkistää: Vapaa-aikani kulutan mieluiten luonnossa. Rakastan metsiä, rantakivikoita ja tuntureita. Toisinaan makaan sohvalla ja pelaan puhelimellani Hay Dayta tai Homescapesia. 

Virkistän työkavereita: Minuun on ilmeisesti sisäänrakennettu huvittavia piirteitä, sillä ympärilläni nauretaan paljon. En ota itseäni liian vakavasti. 

Suosikkijuoma: Viime kuukausina olen useasti täyttänyt lasini Original Long Drink Gin & Red Grapefruitilla jonka maku on todiste siitä, että tuotekehityksessämme on töissä taikureita. Fantastinen juoma, kertakaikkiaan.