Heineken auttaa ihmisiä irti kännyköistään – olutbrändi lanseeraa yhteistyönä poikkeuksellisen liittymän, joka kannustaa ruudun ääreltä ihmisten pariin
Heineken kokeilee Suomessa aivan uudenlaista keinoa ruutuajan vähentämiseen. Panimobrändi lanseeraa pilottiprojektina Moi Mobiilin kanssa liittymän, joka ei vain pyri rajoittamaan kännykällä vietettyä aikaa, vaan keskeyttää selailun eduilla ja aktiviteeteilla, jotka kannustavat ulos kohtaamaan ihmisiä.
Liittymä tarjoaa kannustimia ja etuja urheilu-, kulttuuri- ja vapaa-ajan aktiviteetteihin, palveluihin sekä tapahtumiin. Nämä kehotteet lähteä aitojen kokemusten pariin tulevat juuri sinne, missä niitä tarvitaan: viesteinä suoraan kännykän ruudulle. Liittymä toimii tavanomaisella Moi Mobiilin SIM-kortilla. Se lähettää käyttäjälle tekstiviestejä, jotka auttavat tiedostamaan ruudulla vietetyn ajan, ja tarjoaa tilalle parempaa tekemistä.
– Haluamme palauttaa aidon läsnäolon ja hauskat hetket ihmisten elämään, sillä paras yhteys syntyy yleensä kasvotusten. Tämä liittymä on lempeä muistutus siitä, että kun irrottaudumme hetkeksi ruuduilta, voimme kokea elämämme parhaita hetkiä. Uskomme, että ihmiset tarvitsevat juuri tätä, sanoo Heinekenin juomista Hartwallilla vastaava tuotepäällikkö Pekko Koski.
Ensimmäisenä liittymää testaavat vaikuttajat. Liittymän aktiviteettien avulla ruutuaikaansa pääsevät kesän mittaan vähentämään somevaikuttaja Jaakko Parkkali, räppäri Seksikäs Suklaa eli Luyeye Konssi, radiojuontaja Julianna Jokela sekä juontaja ja vaikuttaja Jere “Sere” Siltala.
– Saattaa tuntua ironiselta, että mukana ovat juuri vaikuttajat, jotka ovat työnsä puolesta aina somessa. Mutta hekin kaipaavat tasapainoa ja aitoja kohtaamisia. Monet ihmiset haluaisivat vähentää ruutuaikaansa, joten haluamme näyttää, miten helppoa se voi olla, sanoo Heinekenin johtaja Nabil Nasser.
Moni toivoo vähemmän ruutuaikaa ja enemmän laatuaikaa
Liittymän uskotaan tulevan tarpeeseen, sillä iso osa suomalaisista haluaisi rajoittaa ruutuaikaansa. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan viime vuonna peräti 40 prosenttia suomalaisista oli sitä mieltä, että heidän on vaikea irrottautua netin ääreltä. 25–34-vuotiaista tätä mieltä oli peräti 57 prosenttia. 40 prosenttia sanoi myös, että jatkuva digitaalisten palveluiden käyttö haittaa heidän keskittymiskykyään. Useampi kuin joka viides (22 %) oli jo rajoittanut netissä tai puhelimella viettämäänsä aikaa.
– Moi haluaa olla mukana ajan hermolla ja ilmiöissä, ja siksi halusimme ehdottomasti lähteä mukaan kokeiluun, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Ulla Koivula Moi Mobiililta.
Heinekenilla nähdään, että yhdessäoloon kannustava liittymä on arvoiltaan aivan brändin ytimessä. Heineken on rakentanut aitoa yhdessäolon iloa jo yli 160 vuoden ajan. HeiMobile-liittymä on osa laajempaa kampanjaa, jolla Heineken haluaa muistuttaa, että paras tapa irrottautua ruuduilta on viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa.
– Ihmiset kaipaavat takaisin aikaan, jolloin yhdessäolo ei vaatinut puhelinta. Me suomalaiset olemme mobiiliteknologian pioneereina omalta osaltamme syyllisiä siihen, että ihmiset ympäri maailmaa ovat kasvaneet kiinni kännyköihinsä. Meidän täytyy siis olla myös tarjoamassa vaihtoehtoja. Uskomme, että liittymä voi olla varteenotettava keino omaksua nopeasti uusia tapoja ja lisätä sosiaalisuutta elämään pysyvästi, Koski sanoo.