Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Hyvinvointi:

Juoko läheisesi liian vähän vettä?

Arjen kiireessä riittävä veden juominen voi unohtua. Ongelma on tuttu pienten lasten ja vanhusten kohdalla, mutta aikuisetkaan eivät aina muista juoda tarpeeksi. Hankalinta on, jos janon tunnetta ei itse huomaa: tällöin suurta hyötyä voi olla siitä, että juomisesta muistutetaan jollakin sopivalla keinolla, työterveyslääkäri Tuomo Koivunen kertoo.
arrow_downward

Lue koko juttu

Pidä juomapulloa esillä

Yksinkertainen vinkki on toimiva: kun juomaa on jatkuvasti esillä, sitä muistaa myös nauttia.

”Nykyisin monilla aikuisilla on vesipullo tai muki työpöydällä muistuttamassa juomisesta. Tämän tavan soisi yleistyvän”, Tuomo Koivunen, vastaava työterveyslääkäri Mehiläisestä kertoo.

Jos vesi maistuu mieluiten kylmänä, kotona vesipulloa tai -kannua voi pitää näkyvällä paikalla jääkaapissa. Myös yöpöydällä tai sängyn laidalla voi pitää vesilasia, jonka juo viimeistään aamulla tyhjäksi. Kätevän kokoista juomapulloa voi kantaa mukana laukussa tai repussa.

Juo kahvin kanssa lasi vettä

Työpaikalla monet aikuiset muistavat päivän mittaan juoda kahvia, mutta varsinaiset nesteyttävät juomat saattavat jäädä väliin. Kahvi, samoin kuin alkoholi, on diureetti, joka poistaa elimistöstä nestettä.

”Moni korvaa kahvilla muut juomat työpäivän aikana. Vähän nautittuna kahvi aiheuttaa kuivumista, koska nestettä poistuu elimistöstä enemmän kahvinjuonnin jälkeen. Samalla muu nesteen juonti voi helposti unohtua, sillä kahvi kuitenkin sammuttaa janon”, Koivunen kertoo.

Hyvä ohje on juoda aina lasi vettä kahvinjuonnin yhteydessä – nauttipa kahvin sitten kotona, työpaikalla tai kahvilassa.

Eikö pelkkä vesi maistu?

Jos läheisesi ei halua juoda pelkkää vettä, juoman suhteen ei kannata olla liian tiukka.

”Riittävä nesteen saanti on syytä taata juomalla sitä, mikä itse kullekin maistuu hyvin. Arkijuomina suositellaan vähäsokerisia tai sokerittomia juomia sekä maitoa kohtuullisesti”, Koivunen sanoo.

Vettä voi maustaa esimerkiksi sitruunalla, kurkulla tai yrteillä. Maustettuja kivennäisvesiä on saatavilla monissa eri mauissa.

Jos esimerkiksi vanhus on tottunut vain tiettyihin makuihin ja haluaa juoda vaikkapa Jaffaa tai mehua veden lisäksi, on hyvä ottaa huomioon sokerin kokonaismäärä päivän juomissa. Sama pätee lapsiin.

Nesteytystä lempikasviksista ja -hedelmistä

Ihmisen päivittäinen vedentarve on keskimäärin 1,5–2 litraa painosta riippuen. Siitä juotavan nesteen suositellun määrän pitäisi olla ainakin 1–1,5 litraa. Loput nesteestä tulee syötävän ruoan mukana.

Nestetasapainosta voi huolehtia myös syömällä kasviksia, hedelmiä ja marjoja, jotka ovat suureksi osaksi vettä. Jos vihannekset ja marjat eivät maistu sellaisenaan, esimerkiksi omista suosikkimauista tehdyt smoothiet ovat nesteytyksen lisäksi hyviä ravintoaineiden ja vitamiinien lähteitä ja käteviä välipaloja.

Muistuta, ettei juomista kannata vältellä

Etenkin jotkut vanhukset haluavat aktiivisesti pitää vedenjuonnin minimissä – juomisen luonnollisesta seurauksesta johtuen.

”Juominen lisää WC-käyntejä, jotka voidaan kokea ongelmallisiksi”, Koivunen sanoo.

Liian vähäinen nesteytys on kuitenkin huono ratkaisu, sillä kuivuminen voi aiheuttaa esimerkiksi ummetusta ja väsymystä sekä vaikuttaa muistiin, keskittymiskykyyn ja mielialaan.

Ikääntyneiden kehossa on vähemmän vettä kuin nuorilla aikuisilla, joten heillä nestehukka voi syntyä nopeammin.

”Nestehukka tulee herkimmin kuumalla ilmalla, hikoilua aiheuttavan rasituksen yhteydessä tai saunomisen aikana. Ensimmäisiä oireita on väsyminen tai päänsärky”, Koivunen kertoo.

Yksin asuvaa vanhusta kannattaa muistuttaa riittävästä vedenjuonnista vaikkapa puhelinkeskustelujen lomassa.

Muista juoda myös lääkityksen yhteydessä

”Elimistön kuivuminen vaikuttaa yleisvointiin, mutta myös monen lääkkeen vasteeseen eli lääkkeen vaikutukseen kehossa. Lisäksi kuivuminen aiheuttaa munuaisten toiminnan heikkenemistä”, Koivunen sanoo.

Vanhuksen kannattaa juoda lääkkeenoton yhteydessä aina lasillinen vettä tai muuta juomaa, jotta juomisesta tulee rutiini myös silloin, kun janontunne ei ohjaa sitä tekemään.

Myös nesteenpoistolääkettä käyttävän kannattaa juoda vähän runsaammin nesteitä kuin varsinainen janontunne kehottaisi.

Novelle Vesiäly -chatbot

Vedenjuonnin tueksi voi hankkia myös sovelluksen, joka muistuttaa nesteytyksen tarpeesta.

Facebook Messengerissä toimiva Novelle Vesiäly -sovellus auttaa juomaan vettä juuri oman päivittäisen vedentarpeen mukaisesti.

Vesiäly-chatbot kehottaa pilke silmäkulmassa käyttäjää pitämään vesitaukoja päivän aikana. Päivän päätteeksi käyttäjä voi halutessaan kertoa Vesiäly-chatbotille, kuinka paljon vettä tuli päivän aikana juotua. Botti antaa sen perusteella palautteen juodun veden määrästä.

Ota Vesiäly käyttöön tästä.

Saatat pitää myös näistä