Moi, mitä etsit?

search
Hyvinvointi:

Tehot irti aivoista? Näin parannat aivojesi suorituskykyä

Tuntuuko usein siltä, että aivosi eivät toimi täydellä teholla? Yhä useampi on kiinnostunut aivojen suorituskyvyn optimoinnista ruoan, digitaalisten laitteiden ja harjoitusten avulla. Näin pääset alkuun aivohifistelyssä eli aivojen toiminnan parantamisessa.

Ehkä treenaat kehoasi jo kuntosalilla ja lenkkipolulla, mutta tiedätkö, miten aivoja treenataan?

Yksi suurimmista hyvinvoinnin trendeistä on tällä hetkellä itsensä kehittäminen kokonaisvaltaisesti: moni tavoittelee parempaa keskittymiskykyä, mielen selkeyttä, virkeyttä ja tietoista läsnäoloa. Tämä näky muun muassa erilaisten terveysappien, meditaatioharjoittelun sekä kognitiivisia toimintoja parantavien lisäravinteiden suosion kasvuna.

Aivohifistelyssä on kyse aivojen suorituskyvyn parantamisesta. Se, miten hyvin tai huonosti aivot jaksavat, vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti ajatus leikkaa, kuinka hyvin asioita muistaa ja kuinka nopeasti oppii uutta.

Aivojen suorituskykyä voi onneksi tukea monella keinolla – tässä viisi virkistävää vinkkiä!

Oletko sinä kiinnostunut aivohifistelystä eli aivojen suorituskyvyn parantamisesta?

 

1# Aivojen suorituskyvyn ykkösvastus – palaudutko ja nukutko riittävästi?  

Paras keino aivojen suorituskyvyn parantamiseen ja aivojen palauttamiseen on sinulle varmasti tuttu, mutta edelleen totta: uni.

Nukkuminen on aivoille sama kuin laittaisi tiskikoneen päälle. Unen aikana aivot kirjaimellisesti huuhtovat ja puhdistavat itsensä. Samalla ne järjestelevät päivän tiedot ja tunteet paikoilleen sekä siirtävät tiedot pitkäkestoiseen muistiin.

Kun optimoit aivojasi, älä koskaan tingi unesta. Aivot tarvitsevat joka yö 7-9 tuntia työaikaa puhdistuakseen.

Aivojen työnjäljen voi huomata suorituskyvyn parantumisessa. Jos nukuit hyvin, päivä rullaa paremmin, fiilis on hyvä ja edellispäivänä mietityttänyt pulma ratkeaa.

paranna-aivojen-suorituskykya-2.jpg

2# Taltuta digihäly – jo yksikin puhelimen vilkaisu häiritsee keskittymistä

Riittämättömän unen lisäksi aivojemme suorituskykyä haittaavat etenkin digiaikana lisääntyneet keskeytykset. Ajatteletko sinäkin, että puhelimen selailu työpäivän jälkeen rentouttaa? Aivot eivät ole asiasta samaa mieltä.

Jokainen näytön pyyhkäisy, kuva ja video saa ihmisessä aikaan reaktion eli aivot ovat koko ajan impulssien kohteena. Nämä ärsykkeet pitävät kehossamme yllä hälytystilaa. Pitkäkestoisena tila on raskas koko elimistölle ja näkyy esimerkiksi muistin ja keskittymisen heikentymisenä.

Tiesitkö, että yhdenkin puhelimen vilkaisun jälkeen voi kestää jopa 15 minuuttia ennen kuin aivot pääsevät taas kiinni keskittymistä vaativaan tehtävään? Digilaitteiden järkevä käyttö on yksi tärkeimmistä tavoista nollata aivojen kuormitusta: mykistä esimerkiksi puhelimen ilmoitukset työpäivän ajaksi.

3# Aivojen suorituskyvyn kannalta parhaat ruoat ovat värikkäitä ja vitamiinipitoisia

Aivojen suorituskyvyn kannalta parasta ruokaa ovat hyvät rasvat ja värikkäät ruoat, kuten kasvikset, marjat ja hedelmät.

Yhtä tärkeää on säännöllinen ruokailu. Aivojen hermosolut vaativat jatkuvasti verenkierron mukana tuomaa glukoosia. Hyvä tapa huolehtia aivojen suorituskyvystä on syödä säännöllisesti – silloin pidät aivojen glukoosihanan auki.

Aivojen suorituskyvyn kannalta parhaita ruokia:

  • Värikkäät kasvikset. Aivot tykkäävät kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Runsaalla kasvisten syönnillä on tutkimusten mukaan yhteys parempaan kognitioon.
  • Hyvät rasvat. Aivot ovat suurimmaksi osaksi rasvaa, joten ne myös tykkäävät rasvasta. Öljyistä, pähkinöistä ja avokadoista saatavat pehmeät rasvat voitelevat aivojamme.
  • Oikeat vitamiinit. B12-vitamiini on muistin ja hermoston oma vitamiini. Keho ei pysty tuottamaan vitamiinia itse, joten se täytyy saada ruoasta. B12-vitamiinia saa luontaisesti eläinperäisestä ruoasta, kuten lihasta, kalasta, kananmunasta ja maksasta. B12-vitamiinin saantiin kannattaa kiinnittää huomiota etenkin, jos syöt vain kasvisperäistä ruokaa. Silloin monipuolista ruokavaliota voi tukea B12-ravintolisillä.

Missä arjen tilanteessa toivoisit aivoillasi olevan lisää supervoimia?

Novelle Plus -hyvinvointivesiin on lisätty jokapäiväisen hyvinvoinnin kannalta tärkeitä kivennäisaineita ja vitamiineja. Osana monipuolista ruokavaliota ne täydentävät terveellistä elämäntapaa. Tutustu uutuustuotteeseen: Novelle Plus B12 Muistille

paranna-aivojen-suorituskykya-3.jpg

4# Aivot tarvitsevat leikkiä ja luovuutta suoriutuakseen paremmin

Suorituskyvyn maksimoimiseksi aivoja pitää treenata samalla lailla kuin lihaksia kuntosalilla. Mitä enemmän aivoja käyttää, sitä paremmassa kunnossa ne pysyvät.

Sisällytä aivojen treeniohjelmaan uuden ihmettelyä tai mielekkään asian parissa puuhailua. Niin aivot elpyvät parhaiten.

Treenitehtäviä aivojen suorituskyvyn parantamiseen:

  • Kokeile aivosovelluksia. Puhelinten sovelluskaupasta löytyy jo monia aivoappeja, joiden avulla voi esimerkiksi harjoitella tehokkuutta ja keskittymistä.

  • Helli mieltä meditaatiolla ja mindfulnessilla. Hyviä keinoja nollata aivojen kuormitusta ja harjoitella läsnäoloa ja keskittymiskykyä.

  • Riko kaavaa. Jatkuvalla autopilotilla käyminen voi kangistaa. Vaihda aamurutiinien järjestystä tai kävele kotiin eri reittiä. Jos olet oikeakätinen, pese hampaat tai kerää kauppaostokset koriin vasemmalla kädellä.

5# Virkistä aivojasi luomalla omat aivorutiinit  

Aivot virkistyvät, kun ne laitetaan uusiin tilanteisiin. Hyvä tapa kokea uutta on käydä teatterissa, konserteissa, elokuvissa, näyttelyissä tai ystävien kanssa ravintoloissa.  

Lisäksi uudet hyvinvointituotteet, kuten ravintolisät, hyvinvointi- ja vitamiinijuomat sekä puhelimen hyvinvointisovellukset ovat hyviä apukeinoja aivojen jumppaamiseen.

Kokeile rohkeasti, löytäisitkö niistä uusia tapoja ja tuotteita buustata aivojesi suorituskykyä – aivoja voi nimittäin muovata ja opettaa koko elämän ajan.

Aiotko panostaa aivojesi hyvinvointiin jatkossa enemmän?

Tutustu uutuustuotteeseen: Novelle Plus B12 Muistille on vähäkalorinen ja herkullinen makuyhdistelmä ananasta ja passionia. Juoma sisältää normaaleja psykologisia toimintoja, kuten muistia, edistäviä B12-vitamiinia ja foolihappoa.

Saatat pitää myös näistä