Moi, mitä etsit?

search
Juoma ja ruoka, Hyvinvointi:

Etätyöläinen, takkuileeko keskittyminen? Pidä vireystila korkealla juomalla riittävästi nestettä myös kotitoimistossa

Päivässä pitäisi juoda vettä 1–1,5 litraa. Eli vähintään viisi isoa lasillista. Monen vesimäärä jää kauaksi tästä, ja se näkyy vireystilassa. Etenkin kotikonttorilla juominen usein unohtuu. Näillä nikseillä saat vesitavoitteen täyteen!

Päätä jomottaa, olo on nuutunut ja keskittyminen harhailee tiskeistä ikkunan takana hyppivään tinttiin ja taas viikonlopun kauppalistaan. Ja koko ajan käsi kuljettaa suolakeksejä suuhun. Mitähän sitä seuraavaksi söisi?

Huonon vireystilan syy ei välttämättä olekaan väsymys tai nälkä vaan – jano! Päivässä pitäisi saada nestettä 2–3 litraa, joista puolet juomalla, puolet ruoasta. Ja jos hikoilee, eli saunoo, urheilee tai on helle, vettä pitäisi juoda vielä enemmän. Työpäivän palaveriputkessa juominen unohtuu helposti, ja etätyöläisellä vielä herkemmin, koska ei välttämättä ole toimistosta tuttuja yhteisiä taukoja. Paras tapa vireystilan parantamiseen on siis ottaa vesipullo käteen ja pitää huolta siitä, että työpäivän päätteeksi se on tyhjä.

Veden terveysvaikutukset – eli miksi juominen on niin tärkeää?

Ihminen on 50–70-prosenttisesti vettä. Vesi on elimistön ja solujen toiminnan kannalta välttämätön – ilman sitä ihminen on kuin kala kuivalla maalla.

Vesi vaikuttaa vähän kaikkeen: se luonnollisesti ylläpitää nestetasapainoa, mutta sen lisäksi säätelee kehon lämpötilaa, tukee ruoansulatusta ja suolen toimintaa, kuljettaa ja imeyttää ravintoaineita sekä osallistuu aineenvaihdunnan toimintaan. Vesi siis edesauttaa pitämään yllä kehon normaalia vireystilaa.

Mitä seuraa, jos ei juo tarpeeksi?

Janon tunne on itse asiassa jo merkki pienestä nestevajeesta. Käytännössä se tarkoittaa päänsärkyä, väsymystä, vireystilan laskua ja keskittymisen herpaantumista.

Vesi vaikuttaa myös ulkonäköön. Kun keho kuivuu, iho voi alkaa näyttää samealta ja silmät tuntua kuivilta. Koska vesi kosteuttaa kehoa sisältäpäin, juomalla riittävästi voi ehkäistä ihon ja silmien kuivumista.

Samoin turvotus voi johtua liian vähäisestä veden juomisesta. Jos siis peilistä katsoo eilisen pizzaillan jäljiltä pöhöttyneet kasvot, ensiapu on juoda iso lasillinen vettä.

Nälkä vai jano – tunnistatko, kumpi on kyseessä?

Kotitoimistorottaa voi vaivata työpäivänä jatkuva nälkä ja napostelutarve. Jano on siitä ovela, että se usein naamioituu juuri näläksi – tai ärsyttävimmillään herkkuhimoksi. Seuraavan kerran kun käsi hiipi suolakeksipaketille tai käyt taas kerran kolistelemassa ruokakaapilla, juo ensin lasi vettä ja tunnustele häipyykö nälän tunne.

Voiko vettä juoda liikaa?

Liikaa vedenjuontia ei kannata pelätä. Ehdottomasti yleisempi ongelma on liian vähäinen kuin liian runsas veden juonti. Mutta kyllä, jos vettä juo kannutolkulla, se voi olla jo liikaa ja elimistön suolatasapaino häiriintyy. Pahimmassa tapauksessa hillitön vesikuuri voi johtaa munuaisten ylikuormitukseen ja vesimyrkytykseen.

Vedenjuonti tökkii – mitä muuta voisi juoda?

Jos tavallinen hanavesi maistuu valjulta, monelle toimiva ratkaisu ovat erilaiset maustetut vedet. Parhaimmillaan kivennäisvedessä on mukana maun lisäksi erilaisia elimistölle tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita.

Viisi hyvää vaihtoehtoa veden rinnalle:

  • Novelle Plus Sinkki + E Iholle. Sinkki, E-vitamiini ja aloe vera auttavat ihoa pysymään normaalina ja säilyttämään luonnollisen kosteutensa. 

  

Miten muistaisi juoda tarpeeksi vettä? 5 + 1 helppoa vinkkiä

  1. Ota työpisteelle vesipullo. Näin ohitat sen tekosyyn, että veden hakeminen tuntuu vaivalloiselta tai sitä ei ehdi tehdä. Kun vesi on valmiiksi nenän edessä, on todennäköisempää, että sitä tulee myös hörpittyä.

  2. Aseta pieni juomatavoite. Iso lasillinen vettä tunnissa? Kun päivän vesimäärän pilkkoo työpäivän tunneille, ei tavoite tunnu enää niin mahdottomalta litkimiseltä.

  3. Juo kahvin kanssa aina lasi vettä. Moni unohtaa vedenjuonnin, mutta hakee santsikahvia senkin edestä. Ota tavaksi ottaa kahvikupillisen kanssa aina myös lasillinen vettä. Kahvi voi kuivattaa elimistöä, joten senkin vuoksi vesilasillinen ohessa on fiksu ratkaisu.
  1. Laita puhelin hälyttämään. Säännöllinen hälytys voi auttaa muistuttamaan vedenjuonnista. Hälytyksen pirahtaessa voisi olla hyvä idea myös jaloitella ja venytellä kroppaa kevyesti.

  2. Lataa puhelimeen vesimuistuttaja. Sovelluskaupasta löytyy Water Reminder -hakusanalla monia eri vaihtoehtoja. Esimerkiksi Plant Nanny -sovelluksessa voi valita kasvin, jota kastellaan sillä aina vesimäärällä, jonka olet oikeasti juonut. Kun kasvi alkaa nääntyä, tulee puhelimeen ilmoitus, että nyt täytyy juoda. Kun katsot nuupahtanutta kasvia, et voi olla juomatta – eikä saa huijata!


+ 1: Syö välipalaksi hedelmiä, marjoja ja kasviksia.
Ne sisältävät paljon vettä, joten saat samalla sekä nestettä että vitamiineja ja kivennäisaineita. Esimerkiksi vesimeloni on nimensä mukaisesti suureksi osaksi vettä.

 

Saatat pitää myös näistä