Moi, mitä etsit?

search

Huippubrändien kippari Henri Peltomäki kehittää vastuullista juomakulttuuria

Business Manager Henri Peltomäki vastaa kansainvälisesti tunnettujen brändien, kuten Baileysin ja Johnnie Walkerin menestyksestä Suomessa. Väkevien alkoholijuomien kulutus on murroksessa, ja Henrin ohjenuorana brändien johtamisessa ja kehitystyössä onkin vastuullisuus: ”vähemmän, mutta laadukkaampaa”.

”Aloitin Hartwallilla maailman johtavan alkoholivalmistajan Diageon tuotepäällikkönä vuonna 2020, ja tämän vuoden alusta roolini muuttui Business Manageriksi. Titteli alleviivaa sitä, että tehtäväni on ennen kaikkea kehittää liiketoimintaa”, Henri avaa.

Henrin ura ikonisten tuotebrändien parissa on startannut jo reilusti aiemmin.

”Ennen Hartwallia työskentelin kahdeksan vuotta Red Bull Finlandilla, joista viimeiset neljä vuotta johdin Red Bullin ravintolakanavaa. Tuolloin Hartwall tuli tutuksi erilaisten yhteistöiden kautta ja kun tämä mielenkiintoinen paikka Hartwallilla aukesi, tiesin heti, että tämä työ on kuin tehty minulle. Loppu onkin sitten historiaa.”

Nyt Henrin vastuulla on maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä, kuten Baileys, Johnnie Walker ja Seedlip. Laaja tehtävänkuva pitää työn mielenkiintoisena.

”Työpäivät voivat sisältää myynnin kehittämistä eri myyntikanavissa, markkinoinnin suunnittelua, analysointia ja raportointia, myynti- ja markkinointistrategian laatimista, sekä oman brand ambassador -tiimin valmentamista ja johtamista”.

Henri opiskelee työn ohessa Executive MBA -tutkintoa.

Kehittämässä vastuullisempaa alkoholikulttuuria

Parasta omassa työssä Henrin mukaan on maailman tunnetuimpien brändien kanssa työskentely. Viinabrändien kehittäminen 2020-luvulla tuo mukanaan myös haasteita, joista Henri onneksi innostuu.

”Väkevien alkoholien kulutus on laskussa ja kilpailu on todella kovaa. Tämä asettaa suuren haasteen työlleni, sillä brändiemme menestyksen eteen täytyy tehdä paljon ja rohkeasti. Tällaiset haasteet ovat kuitenkin työni suola”, Henri täsmentää.

Vaikka väkevien kulutus onkin vähenemään päin, näkee Henri mahdollisuuden vastuullisemman juomakulttuurin kehittämisessä juuri laadukkaampien alkoholijuomien avulla. Diageon missiona onkin muuttaa ihmisten juomatottumuksia paremmiksi. Sen myötä valikoimaan on tullut uusia alkoholittomia vaihtoehtoja, kuten väkevän viinan tavoin käytettävä alkoholiton tisle Seedlip.

”Kun ihmiset juovat laadukkaampia juomia, mutta vähemmän, kehitämme kotimaan juomakulttuuria kohti vastuullisempaa alkoholinkulutusta.”

”Hartwallilla kannattaa olla rohkea”

Henri haastaakin tulevia hartwallilaisia ajattelemaan isosti.

”Vinkkinä tuleville kollegoille antaisin rohkeuden tuoda omat ideat esiin ja uskalluksen toteuttaa myös niitä hullulta kuulostavia visioita. Niiden kautta rakennamme menestystä.”

Hartwallilla ideoihin ja niiden toteutukseen saa aina tukea:

“Vanha afrikkalainen sanonta ‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together’ pätee Hartwallilla. Me kuljemme yhdessä ja menestymme yhdessä”, Henri summaa.

Vapaa-ajalla virkistää: Vapaa-ajalla virkistyn perheeni sekä gravel-pyöräilyn parissa. Ruoka ja ruoanlaitto on intohimoni ja tapani virkistyä. Sitä harrastankin lähes joka päivä. Se tarjoaa myös tavan haastaa itseään sekä pitää luovuuden yllä.

Virkistän työkavereita: Työkavereitani virkistän vanhentuneilla vitseillä ja aktiivisella sparraamisella. Kyselen paljon tyhmiä kysymyksiä, jotka myös virkistävät työyhteisöäni tavalla tai toisella. :D

Suosikkijuoma: Suosikkituotteeni on ehdottomasti Hartwall Vichy Original ja toki omasta tuotesalkustani löytyy niin monta hienoa tuotetta, että niistä on jopa vaikea valita yhtä tiettyä.

Saatat pitää myös näistä