Moi, mitä etsit?

search
Uratarinat:

Tuotepäällikkö Janiina Gustavsson: rakastettujen virvoitusjuomien kulisseissa

Janiina Gustavsson työskentelee kaikkien tuntemien virvoitusjuomien, kuten Jaffan ja Pepsin parissa. Mitä tuotepäällikön työ sisältää ja mitä tapahtuu brändien kulisseissa?

Englantilaista filologiaa opiskelleen Janiinan Hartwall-ura alkoi siiderien tuotepäällikkönä vuonna 2018. Matka Hartwallilla on vienyt siidereistä virvoitusjuomiin, ja tällä hetkellä Janiina vastaa mm. yhdestä Hartwallin suurimmista brändeistä, Jaffasta. Vastuualue laajeni hiljattain myös PepsiCo’n kansainvälisiin brändeihin eli Pepsiin, 7Upiin ja Mountain Dew’hin.

Mitä tekee tuotepäällikkö Hartwallilla?

Ennen Hartwallille tuloa Janiina työskenteli tuotepäällikkönä kosmetiikan maahantuontiyrityksessä, joten brändien kanssa työskentely oli hänelle tuttua.

Tuotepäällikkönä Janiinan vastuulla on varmistaa omien brändiensä menestys nyt ja tulevaisuudessa. Avainasemassa on kokonaisuuksien hallinta ja sujuva yhteistyö niin kollegoiden, kumppaneiden kuin PepsiCo’n porukan kanssa.

Tuotepäällikön työhön kuuluu esimerkiksi juomauutuuksien tuominen suomalaisten saataville.

”Uutuusjuomat ideoidaan pitkän tähtäimeen suunnitelmien pohjalta, ja työstämme ideoita Hartwallin timanttisen tuotekehityksen ja myynnin porukan kanssa. Kun uutuusjuoma on saatu päätettyä ja tutkittua, lähdemme työstämään mainontaa mainostoimistomme, mediatoimistomme ja viestintätoimistomme kanssa. Lopuksi mietimme vielä viimeiset silaukset lanseerauksiin ja kampanjoihin yhdessä myynnin ja asiakasmarkkinoinnin kanssa, jotta juomat saadaan hyvin esille sekä myymälöissä että ravintoloissa.”

Päivittäiseen tekemiseen kuuluu myös trendien ja markkinan seuranta Hartwallin omien tutkimusasiantuntijoiden tuella, sekä tapahtumien suunnittelu tapahtumapäällikön ja tapahtumatoimiston kanssa.

Onnistumisia juhlitaan porukalla

Parasta Hartwallilla on Janiinan mielestä työkaverien intohimoinen asenne työtä kohtaan.

”Tykkään tehdä töitä ihmisten kanssa, ja saan energiaa, kun työhön ja kollegoihin suhtaudutaan positiivisesti. Hartwallilla parasta on, että moni suhtautuu hyvin intohimoisesti työhönsä: se näkyy intona ja haluna kehittää itseä ja koko alaa.”

Onnistumisten fiilistelylle varataan aikaa:

”Onnistumisista iloitaan porukalla, ja Hartwallilla lasi on enemmänkin kuin puoliksi täynnä. Meillä on markkinoinnissa tapana aloittaa jokainen kuukausipalaveri hyvillä uutisilla, joita meistä jokainen pääsee kertomaan koko tiimille.”

”Stay hungry, stay foolish”

Tuleville hartwallilaisille Janiina vinkkaa tiedonjanosta ja avarakatseisuudesta. Hartwallilla on aina tilaa uusille ideoille.

”Kliseinen Steve Jobsin kuuluisassa valmistujaispuheessa mainittu ”Stay hungry, stay foolish!” -neuvo on jäänyt itselle motivoivaksi lauseeksi, joka voi motivoida jotakuta muutakin. Kun pysyy kyltymättömän tiedonjanoisena ja välillä jopa hölmön avarakatseisena, voi löytää asioita, joita muut eivät ole vielä löytäneet tai välttämättä edes uskaltaneet tavoitella.”

Vapaa-ajalla virkistää: Ruoka on sydäntäni lähellä, ja vietänkin ison osan ajastani ruoan parissa. Joko leipomalla juurileipää, nauttimalla mieheni itsetekemästä jäätelöstä, tai käymällä järjestelmällisesti Helsingin (ja ulkomaiden) ravintoloita läpi. Ulkomaan reissuilla ensimmäiseksi teen aina ravintolavaraukset, ja joskus klassiset nähtävyydet jää näkemättä, kun on pakko kiertää vielä pari ihanaa kahvilaa tai ravintolaa.

Virkistän työkavereita: Olen optimisti, ja pyrin levittämään ympärilleni positiivista henkeä ja innostusta haastavinakin hetkinä.

Suosikkijuoma:
Alkoholittomista ehdottomasti Vichy – sillä on nostalgista tunnearvoa minulle, koska isäni on tutustuttanut minut isokuplaiseen ja voimakassuolaiseen Vichyyn jo melko pienenä. Myös alkoholillisissa tuotteissa kuplat vetävät minua puoleensa, Lanson-shampanjan muodossa.

Saatat pitää myös näistä