Moi, mitä etsit?

search

Kippis Vesijärvelle!

Hartwall on mukana Vesijärven suojelutyössä, ja Lahdessa on jo parina kesänä päästy tekemään hyvää rakkaalle kotijärvelle – olutta nauttimalla. Tänä syksynä lähes 50 000 petokalaa solahti Vesijärveen lahtelaisten avulla.

Kesän aikana ostetut oluet kasvattivat järveen syksyllä istutettua petokalaparvea, ja syyskuun lopulla kampanjan tuloksena järveen kotiutui miltei 50 000 terhakkaa pikkukuhaa. Lahtelaisyrittäjät osasivat jo odottaa kampanjaa, ja tämän kesän tempaus näkyi Lahdessa paljon useammassa paikassa kuin edellisvuonna.

Vesijärvi kaipaa petokaloja pitämään pikkukalat kurissa

Vesijärvi tarvitsee kipeästi lisää petokaloja. Eläinplankton näet pitää järven levät aisoissa, mutta pikkukalat syövät sitä ravinnokseen ja pääsevät helposti lisääntymään liiaksi. Siksi on tärkeää, että järvessä on myös tarpeeksi petokaloja syömässä pikkukaloja.

”Yhteistyö Hartwallin kanssa on tuonut järven hyvinvointiin liittyviä tavoitteitamme ison harppauksen lähemmäksi. Viime syksynä yhteistyön tuloksena istutettiin parituhatta kookasta taimenen poikasta pitämään Vesijärven pikkukalakantaa kurissa. Tänä vuonna laskimme todella suuren parven pikkukuhia järveen kasvamaan. Seuraamme järven kalaston kehitystä ja suunnittelemme tarvittavat istutukset sen mukaan”, summaa Vesijärvisäätiön toiminnanjohtaja Heikki Mäkinen.

Lahtelaiset mukana petokalatalkoissa

”Lahti on Hartwallin koti, ja meille on tärkeää olla tukemassa Vesijärvisäätiön toimintaa. Meillä ollaan iloisia ja ylpeitä siitä, miten kampanja on otettu Lahdessa vastaan ja miten lahtelaiset ovat lähteneet tähän mukaan. Tietysti myös tulokset ovat mahtavia – 50 000 kuhaa on valtava määrä petokaloja! Kiitos siis mukana olleille lahtelaisyrittäjille ja tietysti kaikille osallistuneille asiakkaille”, Hartwallin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Sivenius iloitsee.

Kampanjan virallisena oluena oli tänä vuonna Lahden Erikois Summer 2020, ja ostetut oluet kasvattivat istutettavan kalaparven määrää. Mukana oli seitsemän lahtelaisravintolaa ja kolme K-Citymarket-ruokakauppaa: Laune, Karisma ja Paavola.

Ravintoloista kerrotaan, että asiakkaat ottivat kampanjan myönteisesti vastaan. ”Kuhia” juotiin järveen poikkeuskesänä etenkin terasseilla. Mukana olivat Ravintola Cheri, Pikku Hanhi, Sataman Terassi Arla, Ace Corner, Ravintola Lokki, Tirra-Torvi ja Aitio Kesäterassi Lahen Tori.

”Tästä on jo tulossa meidän kesäperinteemme Lahdessa, ja tämä on meille erittäin luontainen tapa tehdä hyvää. Kampanjan kautta pääsemme tukemaan Vesijärvisäätiön toimintaa tavalla, joka vauhdittaa myös paikallisten yrittäjien liiketoimintaa – näinä poikkeusaikoina kaikki apu on tarpeen”, Sivenius toteaa.

Petokaloja juodaan järveen tulevanakin kesänä

Kampanjaa osattiin jo odottaa Lahdessa, ja Hartwall sai yrittäjiltä useita kyselyitä siitä, miten kampanjaan pääsee mukaan. Petokaloja pääsee juomaan Vesijärveen myös ensi kesänä, sillä suuren järven kunnostustyö jatkuu.

”Vesijärven kunto kohenee, mutta vielä on paljon tekemistä. Ei montaa vuosikymmentä siitä, kun järvi oli lähes uimakelvoton, rehevöitynyt, ja kalat maistuivat pahalle. Siksi on loistavaa, että yhteistyömme Hartwallin kanssa jatkuu myös ensi vuonna”, Vesijärvisäätiön Mäkinen kertoo.

 

Vesijärvi:

Petokaloja tarvitaan

Vesijärvi on lahtelaisille rakas virkistyspaikka ja Vesijärven satama lahtelaisten olohuone. Vaikka järven tila on nykyisin jo kohtuullinen, muutama vuosikymmen sitten tilanne oli täysin toinen. 1970–80-luvulla Vesijärvi oli Suomen huonokuntoisin suuri järvi. Kunnostustöillä on kuitenkin tehty lähestulkoon ihmeitä. Tekemistä on edelleen, sillä järven eteläosan kunto on toistaiseksi ekologisen tilaluokituksen mukaan tyydyttävä.

Petokalojen istutuksella on merkittävä rooli järven kunnon parantamisessa. Järven kunnon kannalta eläinplanktonin määrä on erittäin tärkeä, sillä se pitää levät aisoissa. Pikkukalat kuitenkin syövät ravinnokseen eläinplanktonia, ja siksi on tärkeää, että järvessä on myös tarpeeksi petokaloja syömässä pikkukaloja.

Mukana kampanjassa

Ravintolat:

Kaupat: Lahden K-Citymarketit Karisma, Laune ja Paavola

Kampanja alkaa taas keväällä 2021. Viimeisin kampanjaolut oli Lahden Erikois Summer 2020.

Juomamme ja tekomme ovat hyviä.

Meille se tarkoittaa osallistumista hyvää tekeviin hankkeisiin, lähellä tuotettujen raaka-aineiden käyttämistä, vihreää liiketoimintaa ja tuotantoa, ja monia muita tapoja olla virkistämässä suomalaista yhteiskuntaa.