Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Bränditarinat:

Original Long Drink – mainio esimerkki suomalaisesta sisusta ja innovatiivisuudesta

Harva tietää, miten kiehtovalla tavalla lonkero sai alkunsa. Hartwall Original Long Drink -brändin tarinassa kiteytyy suomalainen ongelmanratkaisukyky ja taito saada asiat luistamaan.

Aito lonkero syntyi Suomen isännöimiä olympialaisia varten vuonna 1952.

”Olympialaiset olivat Suomen ensimmäinen kansainvälinen suurtapahtuma. Silloin ymmärrettiin, että Helsinki on hyvin pieni kaupunki eikä meillä ollut tarpeeksi työvoimaa palvelemaan janoisia turisteja. Baarien ja ravintoloiden henkilökuntaa oli liian vähän, joten ongelmaan piti keksiä ratkaisu, jotta vieraita voitaisiin palvella sujuvasti. Tajuttiin, että meidän on pakko kehitellä valmiiksi miksattu cocktail”, Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius kertoo.

"Lonkeron synnyssä kiteytyy suomalainen loogisuus ja insinöörimäisyys."

Tällöin Hartwall tarjoutui ratkaisemaan ongelman kehittämällä Hartwall Original Long Drinkin, joka oli yksi ensimmäisistä juomasekoituksista koko maailmassa.

”Lonkeron synnyssä kiteytyy suomalainen loogisuus ja insinöörimäisyys. Kun ongelmana oli, ettei ehditä sekoittaa tarpeeksi cocktaileja, niin ratkaistiin pulma tekemällä drinkit valmiiksi”, Ignatius toteaa.

Long Drink nimi juontui siitä, että se oli laatuaan ensimmäinen, jatkettu eli pitkä alkoholijuoma. Tämän lisäksi Hartwall kehitti olympialaisia varten myös toisen valmiin drinkkisekoituksen brandysta ja Pommacista.

”Näitä juomia oli alun perin tarkoitus myydä vain olympialaisten ajan. Mutta suomalaiset rakastuivat juuri greipin makuiseen Long Drinkiin niin paljon, että pyysivät valmistamisen jatkamista olympialaisten jälkeenkin”, Ignatius kertaa lonkeron historiaa.

Ajan saatossa Original Long Drinkistä on tullut niin suosittu, että sitä voidaan hyvällä syyllä kutsua suomalaisten kansallisjuomaksi. Alkuperäinen nimikin on kansan suussa muotoutunut lonkeroksi.

kuvapari a.jpgkuvapari_b.jpg
Lonkeron etikettejä vuosien varrelta.

 

Aidon lonkeron etiketissä ja muotoilussa näkyy olympiateema

Lonkeroita myydään nykyään niin tölkeissä kuin pulloissakin. Vuonna 2017 markkinoille tuotiin lasipullo, jonka muotoilun lähtökohtana on vuoden 1952 olympiasoihtu.

”Pullo toistaa Paavo Nurmen olympialaisissa kantaman soihdun muotoa. Tällä tavalla Tommi Särkkisen suunnittelema pullo kunnioittaa hienosti juoman alkuperäistä historiaa”, Ignatius mainitsee.

Myös lonkeron etiketti on saanut ideansa niin ikään Suomen olympialaisista, sillä valkoiset raidat ja sininen pohja kuvaavat olympiastadionin juoksuradan raidoitusta.

Original Long Drink eli lonkero, betoni, harmaa…

Hartwall Original Long Drink muuntui nopeasti suomalaisten suussa lonkeroksi. Kansan suussa sille on vuosien saatossa syntynyt muitakin kutsumanimiä, kuten rakkaalle lapselle kuuluukin: betoni, betonivesi, harmaa, lonkku tai mustekala.

”Mustekala-nimi on syntynyt kansan suussa. Me teimme katiskan tätä lempinimeä kunnioittamaan”, Ignatius kertoo.

Katiskaan mahtuu kahdeksan tölkkiä eli mustekalan kahdeksan lonkeroa. Kun katiskan upottaa vaikkapa rantaveteen, mustekalan lonkerot viilentyvät sopivasti.

OLD-mustekala-kuvapari1.jpgOLD-mustekala-kuvapari2.jpg
Raidoitettu koho näyttää, missä mustekala piileksii.

 

Lonkero kietoo pauloihinsa

Lonkero on innoittanut monia artisteja, kuten laulujen sanoittajia. Muun muassa Juha Vainiolta löytyy lonkero-aiheinen sanoitus. Lisäksi Stig-yhtye on levyttänyt kappaleen nimeltä Lonkeronvärinen taivas, ja Apulanta-yhtyeellä on ollut Hartwall-areenan keikallaan lonkeromonttu-niminen katsomo.

Muitakin hauskoja ilmiöitä on vuosien saatossa syntynyt lonkeron innoittamana. Esimerkiksi elokuvatuottaja Markus Selinillä on lonkeroetiketin värisellä sinisellä ja valkoisella raidoituksella kuvioitu uima-allas. Niin ikään harrastajajääkiekkojoukkue HC Helsinki Originals käyttää lonkeroaiheisia peliasuja. Joukkueessa pelaavat muun muassa näyttelijä Mikko Leppilampi ja huippukokki Jyrki Sukula.

"Lonkerolla on todella innokas fanikunta"

Koko kansan juomana lonkero on innoittanut uskollista asiakaskuntaa siinä määrin, että vuonna 1998 lonkerofanit perustivat ikioman lonkeroliiton.

”Sosiaalisesta mediasta löytyy kuvia siitä, miten käsityöharrastajat ovat kutoneet vaikkapa lonkero-kuvioisia villasukkia tai joku on maalannut moottoripyöränsä lonkeron värein. Tämä kuvaa hyvin sitä, että brändillä on todella innokas fanikunta”, Ignatius lisää.

Billebeino-vaatebrändin perustaja Ville Leino teki yhteistyötä Hartwallin kanssa vuonna 2017 ja suunnitteli lonkeron 65-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Original Billebeino -tuotesarjan. Tuotteissa on lonkeron etiketistä tuttu väritys ja raidoitus. Sarjan tuotteet saivat valtaisan suosion, joten mallisto on saanut jatkoa jo moneen kertaan. Tuotteita voi tilata Billebeinon verkkokaupasta.

Lonkerosta on moneksi

Lonkerosta on valmistettu useita eri variaatioita niin alkoholipitoisuuden kuin makuvivahteidenkin suhteen. Alkuperäisen lonkeron vahvuus oli 5,5 % ja se on edelleen ostetuin lonkero. Sen lisäksi vuonna 2017 kehitettiin alkoholipitoisuudeltaan miedompi versio, jossa prosentteja on 2,6.

”Ginin ystäville on olemassa myös 7,5 prosentin vahvuinen versio, jossa ginin maku maistuu voimakkaimmin”, Ignatius mainitsee.

Vahvimmasta lonkerosta on tarjolla myös karpalon makuinen vaihtoehto.

Valinnanvaraa on juomavahvuuksien lisäksi myös mauissa. Perinteisestä vuoden 1952 ginistä on valmistettu myös muita makuja, kuten Cassis, Cranberry, Lemon ja uusimpana tulokkaana Orange.

Vähäkalorisia juomia kaipaaville on tarjolla Light-lonkero, jossa on 40 % vähemmän kaloreita kuin perinteisessä juomassa, mutta silti tuttu lonkeron maku.

Lonkero valloittaa maailmaa ja on ylpeä suomalaisuudesta

Hartwall aloitti lonkeron viennin ulkomaille vuonna 2015. Neljässä vuodessa lonkeron myynti on levinnyt noin viiteentoista maahan aina Kiinaa myöten.

Ehkä tunnetuin lonkero-lähettiläs on formulakuski Kimi Räikkönen, josta on tullut juoman kasvo maailmalla. Lonkero on saanut muutakin kansainvälistä huomiota. Tänä vuonna Hartwall pokkasi Cannesin Heavent Awardsissa palkinnon monikanavaisten tapahtumien sarjassa Vuoden harmain päivä -kampanjalla, joka on Hartwallin lanseeraama uusi juhlapäivä.

Vuoden harmain päivä tuo pitkään ja pimeään syksyyn hauskan katkoksen

Vuoden harmain päivä on mainio esimerkki siitä, miten suomalaiset osaavat kääntää masentavaltakin tuntuvan asian positiiviseksi ja nostaa hymyn huulille. Niinpä viime vuonna aloitetun marraskuun kolmannen lauantain juhlistamista lonkerolla jatketaan suuren suosion innoittamana tänäkin vuonna.

”Monet yritykset lähtivät mukaan harmaan päivän viettoon. Verohallinto twiittasi aiheesta oman hupiviestinsä ja esimerkiksi urheiluliike XXL lähti ideoimaan tältä pohjalta omaa mainoskampanjaansa”, Ignatius naurahtaa.

Vuoden harmain päivä tuo pitkään ja pimeään syksyyn hauskan katkoksen, jolla on oma kansallinen leimansa, kuten lonkerollakin. Tänä vuonna harmainta päivää vietetään 16.11.

Saatat pitää myös näistä