Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Bränditarinat:

Happy Joe - onni syntyy yksinkertaisista asioista

Siideripullo sihahtaa napakasti auki, korkin alta paljastuu hymyn huulille nostattava aforismi. Kulaus huurteista juomaa. Suussa kuplii omenan raikas puraisu. Näistä yksinkertaisista onnen aineksista Happy Joe -siideri on tehty ja siinä on sen valtavan suosion salaisuus.

Siiderien tuotepäällikkö Janiina Gustavsson valottaa siiderin nimen alkuperää:

”Siiderin nimi koostuu kahdesta osasta: sanasta Happy, joka tuli halustamme jakaa onnenhetkiä sekä nimestä Joe, joka on perienglantilainen nimitys anonyymille tai ihan tavalliselle henkilölle”.

Se viestii siitä, että onni on meidän jokaisen saavutettavissa ja usein se saa alkunsa arjen ohikiitävissä, tavallisissakin hetkissä.

”Hymy, yllättävä halaus ystävältä tai raikas siideri kuumana kesäpäivänä. Uskomme, että meidän jokaisen sisällä asustaa pikkuruinen Happy Joe, joka osaa nauttia täysillä pienistäkin hetkistä”, Janiina kiteyttää Happy Joe -siideribrändin ihmisläheistä ydintä.

Happy-Joe-brändintarina-4.jpg

Pilke silmäkulmassa kirjoitetut aforismit ovat olleet alusta asti Happy Joen brändin sielua. Ne ovat myös kuluttajien keskuudessa jaetuinta sisältöä. Korkkien lisäksi aforismit ilahduttavat myös muissa brändimateriaaleissa, kuten lasinalusissa ja ravintolahenkilökunnalle painetuissa paidoissa.

Happiness comes from simple things.

”Kuluttajat keräävät pullonkorkkeja ja niistä askarrellaan huoneentauluja, niitä kootaan sohvapöydän lasin alle kokoelmaksi ja niistä väkerretään muita kivoja sisustuselementtejä”, Janiina kertoo.

Aforismit muistuttavat siitä, että jokainen ihminen voi löytää onnen elämän pienistäkin asioista, ja niillä voi olla voimaannuttava vaikutus.

Aito, omenainen maku puhuttelee

Happy Joen kehityksen perusajatuksena oli tarjota laadukasta omenasiideriä, joten aidon omenamehun pitoisuus on korkea. Happy Joet luetaankin premium-siidereihin korkean omenamehupitoisuutensa ja aidon omenaisen makunsa ansiosta.

Happy Joe luotiin keskittyen yksinkertaisiin, laadukkaisiin raaka-aineisiin.

Happy Joen kehittämisessä on aina keskitytty yksinkertaisiin, laadukkaisiin raaka-aineisiin, ja niihin keskitytään myös, kun uusia siidereitä luodaan. Marja- tai hedelmäsiideriä tuskin kehitellään, sillä laadukas ja selkeä omenan maku on Happy Joen valtti.

Happy-Joe-brändintarina-3.jpgHappy-Joe-brändintarina-2.jpg

”Inspiraatio Happy Joe -siiderin tuotekehitykseen kumpuaa englantilaistyyppisistä omenasiidereistä, ja maku on Happy Joen tärkein ominaisuus. Siksi testaamme jokaisen uuden juoman kuluttajatesteissä, jotta se varmasti vastaa ihmisten toiveita”, Janiina kertoo.

Iso-Britanniassa omenasiiderin kriteerit ovat tiukemmin määritelty kuin meillä Suomessa. Siellä omenasiideriksi saa kutsua ainoastaan tuotteita, joissa on vähintään 35 % omenamehupitoisuus. Hartwallin keväällä 2019 lanseeraamat Happy Joe Apple Parade -siiderit täyttävät brittiläisen omenasiiderin kriteerit. Makuja on kolme: vakiovalikoimassa olevat Red Love ja Wild Organic sekä kevään uusi kausituote Apple Blossom.

Omenasta on moneksi

Happy Joen alkuperäinen ja ensimmäinen omenasiideri Cloudy Apple on edelleen ihmisten suosikki. Se on puolikuiva omenasiideri, jonka valmistuksessa on käytetty suodattamatonta omenamehua. Siksi juoma on sameaa ja omenaisen makuista. Lisäksi kuiva Dry Apple -omenasiideri maistuu monille. Molemmat näistä mauista on lanseerattu Happy Joen ensimmäisinä makuina, joka kertoo klassikkojen toimivan vielä kahdeksan vuoden jälkeenkin.

”Viime vuonna toimme markkinoille uuden roseesiiderin nimeltään Red Love. Se on valmistettu Red Love -omenalajikkeesta, jonka ulkokuori ja hedelmäliha ovat punaiset. Kun omenan halkaisee, hedelmälihan keskeltä paljastuu valkoinen sydämenmuotoinen siluetti, joka on kuin pieni luonnonihme. Tämä siideri sai heti suuren suosion”, Janiina iloitsee.

Happy-Joe-brändintarina-7.jpg

Vaikka Happy Joe -siiderit ovatkin isolta osalta alkoholijuomia, myös alkoholiton Dry Apple 0,0 % on lähtenyt kasvuun viime vuosien aikana, sillä etenkin nuoret urbaanit aikuiset ovat entistä kiinnostuneempia alkoholittomista juomista. Tähän trendiin vastauksena Happy Joe toi suositun Red Love -siiderin myös alkoholittomana versiona valikoimiin keväällä 2020.

Aktivismia tasavertaisuuden puolesta

Koska onni kuuluu jokaiselle meistä, Hartwall ja Happy Joe ovat olleet mukana seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tukemisessa sateenkaarietiketillä erottuvalla Gay Joe -siiderillä vuodesta 2018 alkaen.

”Saimme valtavan positiivisen palauteryöpyn jo ensimmäisenä kesänä Gay Joe -siiderin ilmestyttyä kaupan hyllyille. Sekä kuluttajat että asiakkaamme olivat iloisia siitä, että uskalsimme tehdä näkyvän ja selkeän kannanoton seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen puolesta”, Janiina muistelee.

Gay Joe oli ensimmäisenä vuonna myynnissä pelkästään Helsingin alueella, mutta valtavan kysynnän vuoksi saatavuus laajennettiin koko Suomen kattavaksi.

Janiinan mukaan myös vastakkaistakin palautetta on tullut: ”Toki negatiivistakin palautetta saimme kourallisen, mutta seisomme vahvasti asian takana, eivätkä muutamat vihaiset palautteet tätä asiaa muuta”.

Onnenhetkiä jokaiseen sesonkiin

Janiina muistuttaa, että Happy Joe -siidereistä on tarjolla myös erilaisia sesonkituotteita:

”Teimme oman versiomme uudenlaisesta joulusiideristä vuonna 2018, jolloin klassikkosiiderimme Cloudy Apple pukeutui jouluvillapaitaan Merry Joe -etiketin muodossa”.

Don’t worry, be merry.

Hartwallilla on otettu huomioon kuluttajien halu nauttia myös muita sesonkituotteita eri vuodenaikoina. Omenalla on kaksi tärkeää sesonkia - omenapuun kukkimisaika ja omenoiden sadonkorjuuaika.

Happy-Joe-brändintarina-5.jpgHappy-Joe-brändintarina-6.jpg

”Esimerkiksi syksyllä 2019 toimme markkinoille happaman ja kuivan Happy Joe Bittersweet -omenasiiderin, joka on myynnissä maaliskuulle 2020 asti. Maaliskuussa 2020 toimme ensimmäisen kausisiiderin omenapuiden kukkimissesonkiin, nimeltään Apple Blossom”, Janiina kertoo.

Apple Blossom on kuiva roseesiideri, jossa tuoksuu ja maistuu omenankukkien raikas kukkaisuus ja pohjalla maistuu aito omenasiideri.

”Hihastamme löytyy vielä muitakin ideoita, joten kausituotteilla tulemme jatkossakin osallistumaan ja ottamaan kantaa elämän isompiin ja pienempiin onnellisuutta lisääviin asioihin”, Janiina myhäilee.

Siiderinautintoja arkeen ja juhlaan

Siideri sopii mainiosti juhlavaksi kilistelyjuomaksi eikä se sisällä alkoholia niin paljon kuin esimerkiksi kuohuviini. Lisäksi alkoholiton Dry Apple 0,0 % -siiderijuoma on sopiva juomavaihtoehto, jos haluaa juhlia huoletta. Se sopii hyvin aikuiseen makumaailmaan.

Siiderit ovat raikkaita nautiskelujuomia mutta sopivat erinomaisesti myös ruoan seuraksi. Etenkin pikkusuolaisten kanssa siideri on erinomainen makupari. Siideri onkin parhaimmillaan nautittuna kylmänä, hyvässä seurassa ja pienten suolaisten naposteltavien kanssa.

”Olen kuullut, että Oakwood Apple -siideriä on tarjottu myös lämpimänä glögin tapaan”, Janiina kertoo.

Oakwoodissa on runsas ja täyteläinen maku, joka syntyy ripauksesta tammitynnyrin aromeja, joten se varmasti taipuukin hyvin lämpimäksi juomaksi.

Monipuolisuutensa ansiosta Happy Joe -siideri sopii elämän moniin hetkiin ja auttaa huomaamaan, miten monista pikkuasioista onni koostuu ja että elämä on parasta tässä ja nyt.

Small note: You are amazing!

 

Happy Joen historia

  • 2012 Hartwall kehittää Happy Joe -siiderin.
  • 2013 Happy Joe Organic -luomuomenasiideri tulee markkinoille.
  • 2015 Happy Joe nousi Suomen kolmanneksi arvostetuimmaksi siideribrändiksi Markkinointi & Mainonta -lehden ja Taloustutkimuksen vuosittaisessa brändien arvostus -kyselyssä.
  • Keväällä 2016 Happy Joe laajentaa valikoimaansa päärynäsiideriin Crispy Pear (4,7 %) sekä täysin alkoholittomaan omenasiideriin Happy Joe Dry Apple 0,0 %.
  • 2018 Happy Joe lanseeraa Suomeen ensimmäisen roseesiiderin, Happy Joe Rosé, joka on kausituote kesäsesongin.
  • Kesällä 2018 Hartwall tukee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä erikoiserällä Gay Joe -pulloja Helsinki Priden kunniaksi. Suuren kysynnän vuoksi seuraavina vuosina tuote laajenee koko Suomeen.
  • 2019 Happy Joe tuo markkinoille suuren suosion saaneen roseesiiderin, hieman paranneltuna ja korostaen tuotteessa käytettyä, harvinaista Red Love -omenalajiketta. Lisäksi sesonkisiiderit lanseerataan Bittersweet-kausituotteella.
  • 2020 Happy Joe Apple Blossom -siideri tulee markkinoille. Happy Joe tuo markkinoiden ensimmäisen alkoholittoman roseesiiderin, Red Love 0,0 %.