Moi, mitä etsit?

search
Bränditarinat:

Mattsson - olutseikkailijan valinta

Mattssonin erikoisoluet nojaavat paikallisuuteen ja Päijät-Hämeen parhaisiin raaka-aineisiin. Välillä oluen ystävä täytyy myös yllättää – vaikkapa porkkanamehulla.

Mattssonin olutbrändi sai alkunsa syksyllä 2017, kun oluen nimikkopanimon kattilat alkoivat porista Hartwallin Lahden panimolla. Hartwallin oluttiimi oli jo kotvan aikaa kaivannut mahdollisuutta päästä tekemään erikoisoluita, ja kokeilemaan ja irrottelemaan uusien oluttyylien kanssa. 

Mattssonin panimo on pieni erikoisolutpanimo suuremman panimon nurkassa, ja sen nimikko-olut on Hartwallin yllättävin erikoisolutbrändi.

Nykyisin Mattssonilla työskentelee oman panimomestarin lisäksi kourallinen erikoisoluisiin hurahtaneita panimoammattilaisia. Panimo on nimetty lahtelaisen oluttehtailijan, 1800–1900-lukujen vaihteessa eläneen Henrik Mattssonin mukaan.

Mattssonilla pyritään tarjoamaan oluen ystävälle makuelämyksiä ja uusia kokemuksia.

Mattssonilla näkemys oluiden valmistamisesta on ollut alusta alkaen selvä: osaavissa käsissä, hyvistä raaka-aineista ja hyvillä laitteilla syntyy hyvää olutta.

”Ja tekemällä opitaan koko ajan”, sanoo Hartwallin erikoisoluiden tuotepäällikkö Ari Nykänen.

Hartwallin pääpanimomestari Hannele Alakarhu vastaa Mattssonin erikoisoluiden makumaailmasta yhdessä panimomestari Bill Brinkmannin kanssa.

”Hyvään olueen liittyy aina yhdessä tekemisen riemu”, Alakarhu sanoo.

Panimomestarit tutkivat erilaisten raaka-aineiden, kuten vihannesten ja yrttien, tuoksuja ja ulkonäköä. Erikoisoluen kypsyminen kestää kauan, joten panimomestarit maistelevat olutta matkan varrella nähdäkseen, millaisia monikerroksisia makuvivahteita niihin on syntymässä.

Vahvuutena paikallisuus ja pitkä kypsytys

Mattssonin vahvuuksia ovat tekijöiden lisäksi oluiden paikalliset, laadukkaat raaka-aineet. Valtaosa niistä tulee läheltä Päijät-Hämeestä. Esimerkiksi 90 prosenttia Hartwallin oluiden ohrasta saadaan sadan kilometrin säteeltä panimolta.

”Mattssonilla pyritään tarjoamaan oluen ystävälle makuelämyksiä ja uusia kokemuksia”, Nykänen sanoo.

Oluiden valmistuksessa käytetään niin paljon raaka-aineita kuin tarvetta on.

”Jos vaikkapa ketsuppikiloon on käytetty puolitoista kiloa tomaatteja, jotta saadaan aikaiseksi iso maku, ei maltaissa tai humalissakaan parane kursailla. Mattssonilla ei hötkyillä vaan mennään oluiden ehdoilla. Ne saavat kypsyä rauhassa ja kiireettä”, Nykänen jatkaa.

Klassikkojen rinnalla paikallisia erikoisuuksia 

Mattssonin oluet on tarkoitettu nautittaviksi elämyksellisissä hetkissä. Oluita myydään vain Alkossa ja ravintoloissa.

Mattssonin vakiovalikoimasta löytyy sekä perinteisimpiä oluttyylejä kuten Imperial Porter 7 %, Imperial Pils 7 %, ja Red Ale 5,6 % että moderneja oluita, kuten Double Juicy IPA 8,0 %, eli tutummin hieman vahvempi NEIPA.

Vakiovalikoiman rinnalle kehitellään myös erikoisuuksia sesonkiluonteisesti. Esimerkiksi viime kesänä lanseerattiin Carota Maestro -niminen ale-olut, jossa käytettiin kotimaisia porkkanoita. Paikallisten, panimon läheltä saatavien raaka-aineiden hyödyntäminen oluen teossa kiinnostaa, ja usein niistä syntyykin jotain mielenkiintoista ja erilaista.

Tarvitaan myös mitä ihmettä -osastoa 

Mattssonin erikoisoluiden kohderyhmää ovat ennen kaikkea valveutuneet oluen harrastajat, oluista tavallista enemmän kiinnostuneet sekä nautiskelijat.

Vaativille oluen ystäville täytyy tarjota myös yllätyksiä. Kesän 2021 mielenkiintoinen sesonkiuutuus on HIPA 5 % (Heather India Pale Ale) eli kanervankukalla viimeistelty IPA.

”Kanervan ottaminen mukaan raaka-aineeksi on viimeisin rohkea kokeilumme. Siitä syntyi hauska twisti”, Alakarhu kertoo.

”Tämä on juuri sitä ’mitä ihmettä’ -osastoa, jota oluisiin tarvitaan, eli eksoottisen erilainen, kiinnostava ja hauska olut!” Nykänen sanoo.