Moi, mitä etsit?

search
Bränditarinat:

Italialaisella Lavazzalla on yli sadan vuoden perinteet kahvinvalmistuksessa

Huolella valitut kahvipavut paahdetaan yhä perheyrityksen synnyinsijoilla Torinossa.

Mikä on tumma, kuuma ja aidosti italiainen? Kupillinen Lavazzan laatuespressoa, tietenkin!

Kyseessä on yksi maailman suosituimmista kahvibrändeistä: sen kahveja nautitaan vuosittain noin 30 miljardia kuppia.

Suosio ei ole ihme. Lavazzalla on harvinaisen pitkät perinteet kahvinvalmistuksessa.

Täydellisen kahvin metsästys alkoi jo 126 vuotta sitten, kun Luigi Lavazza perusti nimeään kantavan ruokakaupan Italian Torinossa. Pian Lavazza alkoi kiinnostua kahvista. Hän suhtautui juomaan poikkeuksellisella intohimolla ja teki innovaation, joka mullisti lopulta koko alan.

”Lavazza oli ensimmäinen, joka keksi sekoittaa eri kahvilaatuja tasalaatuisemman lopputuloksen saavuttamiseksi”, kertoo Hartwallin business manager Joonas Pollari.

Italialaisuus on ollut Lavazzan ytimessä alusta asti. Yrityksestä tuli toisen maailmansodan jälkeen Italian suurin kahvipaahtimo, ja pavut paahdetaan tänäkin päivänä Torinossa. Lavazza kuoli 89-vuotiaana vuonna 1949, ja puikkoihin astuivat hänen kolme poikaansa. Nykyisin perheyritystä vetää jo neljäs sukupolvi.

Vahva historia on kantanut pitkälle. Lavazza on maailman kolmanneksi suurin kahvibrändi ja neljänneksi isoin kahvinpaahtaja. Sen kasvuvauhti on kaksinkertainen maailmanmarkkinaan nähden.

Kansainvälistä kahvilafiilistä Suomeen

Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat Lavazzan ydinarvoja. Itse Luigi Lavazza lausui jo vuonna 1935: ”En halua olla osa maailmaa, joka tuhoaa luonnonvaroja.”

Yritys perusti vuonna 2002 säätiön, joka on ollut mukana erilaisissa kestävän kehityksen projekteissa ympäri maailman. Yrityksen omaa kahvintuotantoa valvotaan tarkasti, ja pakkauksissa pyritään mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittaviin ratkaisuihin.

Lavazza kouluttaa esimerkiksi Tierra for Planet -arabicakahvin papujen farmareita Afrikassa sekä Etelä- ja Keski-Amerikassa kestävistä viljelytavoista.

Meillä kokeilunhalu ja arvostus laatua kohtaan ovat kovassa kasvussa myös kahvin osalta.

Suomalaiset ovat ihastuneet Lavazzan tarjoamiin kahvielämyksiin. Etenkin kasvukeskusten urbaani väestö sekä nuorempi sukupolvi ovat ottaneet Lavazzan erikoiskahvit omakseen, mutta Pollari uskoo, että kehitys leviää koko Suomeen.

”Lavazzan kahveilla voi luoda kansainvälistä kahvilafiilistä. Meillä kokeilunhalu ja arvostus laatua kohtaan ovat kovassa kasvussa myös kahvin osalta. Perinteisestä vaaleapaahtoisesta kahvista on siirrytty tummempiin keskieurooppalaisiin kahveihin ja etenkin espressopohjaisiin jauhatuksiin. Juuri ne ovat ­Lavazzan vahvuus. Meiltä saa laatukahvin lisäksi kahvilaitteet, koulutukset ja paljon muuta reseptiikasta kahvikuppeihin.”

Lavazzan historia

1895

Luigi Lavazza perusti Lavazzan Torinossa.

1915

Lavazza oli ensimmäinen brändi, joka alkoi pakata kahvia valmiisiin pakkauksiin. Siihen asti kuluttajat olivat ostaneet kahvia omiin pakkauksiinsa.

1949

Luigi Lavazza kuolee, ja yrityksen puikkoihin astuvat hänen kolme poikaansa.

1965

Lavazza perustaa Euroopan suurimman kahvipaahtimon Torinon lähelle. Sama paahtimo toimii edelleen.

2002

Lavazza Foundation perustetaan tukemaan kestävää kehitystä ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.

2015

Lavazzasta tulee ensimmäinen kahvibrändi avaruudessa. Yritys kehittää laitteen, jolla ensimmäinen naispuolinen italialaisastronautti Samantha Cristoforetti saa juodakseen aitoa italialaista espressoa.

Saatat pitää myös näistä