Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

Hyvinvointitrendit näkyvät juomakulttuurissa

Nykypäivän valistunut kuluttaja haluaa vaalia hyvinvointiaan ja terveyttään. Juoma-alan on myös vastattava kuluttajan tarpeisiin: Hartwall auttaa sinua juomavalikoimillaan.

Jo pitkään vallalla olleet hyvinvointitrendit vaikuttavat vahvasti myös tulevaisuuteen. Kulttuuri moninaistuu: yksilölliset tarpeet ja toiveet on huomioitava uusia tuotteita ja makuja kehitettäessä.

”Trendi on yhä enemmän keskeisessä asemassa ruoka- ja juomavalinnoissa. Kuluttaja valitsee tuotteita, jotka tukevat hänen hyvinvointiaan, ja välttää sellaisia, jotka ovat liiallisesti nautittuina haitallisia”, toteaa tutkimuspäällikkö Maija Ankkuri Hartwallilta.

Vähemmän alkoholia, sokeria ja rasvaa käyttävien kuluttajien tietoisuus ja vaatimustaso kasvavat entisestään. Funktionaalisen ruoan ja juoman ohella maun suhteen ei haluta tehdä kompromisseja. Ruoan ja juoman pitää tarjota myös nautintoja.

Uusin tavoin tulevaisuuteen

Suomalaisten juomatavat ovat tutkimusten valossa muuttuneet vuosien aikana. Alkoholittomien ja matala-alkoholillisten oluiden, siiderien ja lonkeroiden suosio kasvaa. Kuluttajat haluavat pieniä nautinnon hetkiä arjessa niin, ettei omatuntokaan kolkuta.

”Meidän on tarjottava laadukkaita vaihtoehtoja uudenlaisiin käyttötilanteisiin.”

Ankkurin mukaan sivistynyt ja valveutunut nuoriso suosii jo kohtuukäyttöä. Jopa 40 prosenttia 18−24-vuotiaista on valmis siirtymään alkoholittomiin tai matala-alkoholillisiin juomiin, jos tarjontaa on ja tuote on aidon- ja hyvänmakuinen. Tutkimustulos enteilee tulevaisuuden suuntaa.

Tällä hetkellä matala-alkoholillisten juomien osuus on noin 2,5 prosenttia alkoholijuomien kokonaismarkkinasta. Terveys- ja hyvinvointitrendin myötä kiinnostuksen näihin tuotteisiin ennustetaan kasvavan jopa 10−15 prosentin vuosivauhtia.

”Hartwallin matala-alkoholillisten juomien myynti on kaksinkertaistunut kuluneen viiden vuoden aikana. Kategorian pitkäjänteinen kehittäminen ja valikoiman kasvattaminen ovat tuottaneet tulosta”, toteaa Ankkuri.

Juomista lisäarvoa

Suomessakaan ei enää suosita paljon sokeria sisältäviä tuotteita. Hartwall toi markkinoille jo viime vuosikymmenen lopussa Novelle Plus -vedet, jotka ovat markkinointipäällikkö Heidi Päiväniemen mukaan olleet suoranainen menestystarina. Suomeen lanseerattu hyvinvointivesien kokonaisuus on valloittanut noin neljäsosan vesimarkkinoista.

”Osa vesistä on kevyesti makeutettuja, mutta niissä on selvästi vähemmän sokeria kuin virvoitusjuomissa. Tarjolla on makeuttamattomiakin vaihtoehtoja, joihin keskitymme jatkossa enemmän.”

Tuoteperheeseen kuuluu useita Novelle Plus -juomia, joihin on lisätty hyvinvointia edistäviä vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. C-vitamiinia sisältävästä puolen litran pullosta saa päivän C-vitamiinitarpeen, muut vitamiinit ja kivennäis- ja hivenaineet kattavat aina 40 prosenttia päivittäisestä tarpeesta.

Novelle Plus -vesistä löytyy vaihtoehdot hyvinvoinnin tukemiseen, kuten ihoa hellivää sinkkiä ja E-vitamiinia, lihasten toimintaa edistävää magnesiumia ja C-vitamiinia, aineenvaihduntaa tukevaa kromia ja sinkkiä, vastustuskykyä virittävää C- ja E-vitamiinia, kehon vireystilaa nostavaa B- ja C-vitamiinia sekä luustoa vaalivaa kalsiumia.

”Ihmiset ovat muuttaneet ruokavaliotaan kasvisperäiseen suuntaan ja osa välttää maitotuotteita. Hartwall toi myös ravintoloihin uuden ajan ruokajuomaksi hanatuotteena Novelle Plus Kalsiumin, jonka sisältämä kalsium on kasvisperäistä”, kertoo Päiväniemi.

Lasillisesta saa 20 prosenttia päivittäisestä kalsiumin tarpeesta. Sen imeytyminen on todennettu ravitsemustieteen osastolla Helsingin yliopistossa: juomasta kalsium imeytyy yhtä hyvin kuin maidosta tai veteen liuotetusta kalsiumtabletista.

Maulla on väliä

Novelle Plus -vesien makuprofiileilla on pyritty uutuusarvoon: Suomessa ei vastaavia makuja ole ollut tarjolla. Eksotiikka kohtaa kotimaisuuden kattavassa makumaailmassa: aprikoosia ja jasmiinia, vihreää omenaa, raikasta kurkkua ja minttua sitruksella maustettuna, herukka ja sitruunaruohoa, mangoa ja guavaa sekä karpaloa.

”Kehitämme vesiä Suomessa suomalaisille. Muissakin vesissä haluamme tuoda markkinoille makuja, jotka erottuvat ja kiinnostavat kuluttajaa. Liki 30-vuotiaan Novelle-brändin uusin tulokas oli edelliskesän lanseeraus: suomalaiseen makumaailmaan sopiva mustikan ja orvokin makuinen kivennäisvesi”, kertoo Päiväniemi.

Kivennäisvesiinkin liittyy hyvinvointi: juomat tyydyttävät kehon nestetarvetta ja sammuttavat janoa sekä virkistävät ja tarjoavat nautintoa. Hartwall on vesimarkkinan johtava toimija.

Juomista, hyvinvoinnista ja kotimaisesta makumaailmasta puhuttaessa ei sovi unohtaa suomalaisten ikiaikaista lempijuomaa, Hartwall Jaffaa. Viime vuonna lanseerattiin Suomen ensimmäinen vitaminoitu virvoitusjuoma, Hartwall Jaffa Plus C. Tuote löytyy sekä mandariinin että veriappelsiinin makuisena.

Puolen litran pullon C-vitamiinipitoisuus kattaa päivän tarpeen. Juomassa on 30 prosenttia vähemmän sokeria kuin perinteisissä hedelmävirvoitusjuomissa.

Oma tuotekehitys takaa laadun

Päiväniemen mukaan nykypäivän kuluttajat haluavat tietää, mitä tuotteet pitävät sisällään. Ilman läpinäkyvyyttä tuotteen ymmärtäminen ja sen tarjoamat lisäarvot jäävät kuluttajalta saavuttamatta.

”Raaka-aineiden lisäksi halutaan tietää, mistä juomat tulevat: tuotteiden alkuperä kiinnostaa, lisää Ankkuri. Kaikissa tuotteissa on pohjana Salpausselän soraharjujen suodattama pohjavesi, joka tulee panimolle käyttöön Hartwallin omasta kaivosta.”

Hartwallin vahvuutena on Lahden panimon oma tuotekehitysyksikkö, joka kehittää juomia Suomessa suomalaisille. Kuluttajatestein arvioidaan, mikä maistuu tai mihin suuntaan makua pitäisi kehittää. Suomalaisen kuluttajan ymmärtäminen on myös kilpailuetu.

Hartwallin historia on kietoutunut vesien ympärille: Victor Hartwall perusti Pohjoismaiden ensimmäisen kivennäisvesien tuotantolaitoksen yli 180 vuotta sitten. Edelläkävijyys viitoittaa näyttämään juoma-alan suuntaa tulevaisuudessakin.

 

Artikkeli on alunperin julkaistu Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan Vitriini-lehdessä 2/2017.