Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

5 vinkkiä alkoholittoman juomavalikoiman rakentamiseen

Jouluna herkutellaan ja uutena vuotena tehdään hyviä lupauksia, jolloin moni aloittaa vuotensa tipattomana. Ravintoloissa ja elintarvikeliikkeissä tämä näkyy lisääntyneenä alkoholittomien juomien kysyntänä. Alan yrittäjillä onkin tuhannen taalan paikka auttaa asiakkaitaan tipaton tammikuu -lupauksen pitämisessä ja kasvattaa samalla omaa myyntiään.

Alkoholittomien tuotteiden laajasta makukirjosta löytyy uusia virkistäviä juomia, jotka sopivat niin arkeen kuin juhlaan. Näin tipattoman tammikuun ei tarvitse muodostua tukalaksi tammikuuksi, vaan alkoholittomista juomista voi tulla jopa uusi tapa!

Miten alkoholittomien juomien valikoima kannattaisi rakentaa? Hartwallin Head of Customer Marketing Maria Malila antaa parhaat vinkit alkoholittoman juomavalikoiman suunnitteluun:

1. Valitse oikeat tuotteet oikealle kohderyhmälle - tunne asiakaskuntasi ja sen tarpeet

Tuotevalikoiman rakentamisessa lähdetään liikkeelle siitä, mikä ravintolatyyppi on kyseessä. Esimerkiksi kahvila eroaa huomattavasti vaikkapa sporttibaarista tai fine dining -ravintolasta.

”Lähtökohtana on kuitenkin se, että perusvalikoiman on oltava kunnossa eli oikeat tuotteet oikealle kohderyhmälle. Siihen kuuluu sopiva määrä vesiä, virvoitusjuomia, sokerittomia vaihtoehtoja ja energiajuomavaihtoehto. Eli valikoima rakennetaan kivijalkatuotteiden varaan eikä rönsyillä uutuuksien puolelle, ennen kuin perussetti on kunnossa”, Maria kiteyttää.

Hyvä valikoima huomioi kuluttajan tarpeet.

Hyvä valikoima syntyy siten, että huomioidaan kuluttajakunnan tarpeet ja vieläpä siten, miten ne vaihtelevat päivän mittaan. Samakin asiakas saattaa kaivata eri tuotteita, sillä tarpeet vaihtelevat päivärytmin mukaan.

Esimerkiksi asiakas ostaa kivennäisvettä lounasravintolan lounaalla tai noutoruoan mukaan. Iltapäivällä hän saattaa hakea virvoitusjuomasta piristystä ja pientä hemmotteluhetkeä. Myöhäisiltapäivään hän ehkä tarvitsee energiajuomaa, kun puhti alkaa olla poissa ja lounaasta on jo pitkä aika. Näin hän saa energiaa illan menoihin, sillä kahvi ei ole kaikille sopiva ratkaisu.

2. Osaava henkilöstö ja suosittelutaidot nousevat avainasemaan

Maria Malila kertoo, että Hartwallin tutkimuksissa suosittelun merkitys korostuu: asiansa osaava myyjä ja hänen suosituksensa vaikuttavat kaikkein eniten siihen, minkä vaihtoehdon asiakas valitsee. Tämä trendi kasvaa koko ajan. Asiakkaat tarvitsevat fiksuja neuvoja ja hyviä vinkkejä kiireisen arkensa keskellä.

Myyjän suositus vaikuttaa valintoihin.

Henkilökunnan tuotetietouden ja myyntiosaamisen kasvattamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Henkilökunnalla on hyvä olla hallussaan myös perustiedot kuluttajatrendeistä eli mitä esimerkiksi terveys- ja hyvinvointitrendi tarkoittaa tuotevalikoiman kannalta.

”Se merkitsee muun muassa sitä, että sokerittomien tuotteiden kysyntä kasvaa koko ajan. Virvoitusjuomissa sokerittomuus on noussut entistä tärkeämmäksi valintakriteeriksi. Asiakkaat haluavat vähemmän sokeria tai täysin sokerittomia vaihtoehtoja”, Maria kertoo trendin vaikutuksesta kulutustottumuksiin.

Piristymiseen haetaan myös uudenlaisia, hieman pehmeämpiä tai funktionaalisia ratkaisuja. Esimerkiksi energiajuomiin on syntynyt uusi, soft energy -kategoria. Se tarkoittaa sitä, että näissä juomissa on entistä luontaisempia ainesosia; ne eivät sisällä guaranaa tai tauriinia, ja niissä kofeiinin määrä on perus-energiajuomia maltillisempi. Näihin kuuluvat muun muassa Mountain Dew Jump Start ja Hartwall Fenix -juomat.

Hyvinvointijuomista Fenix Sitruuna-Nektariinissa on piristäviä ominaisuuksia C-vitamiinin ja luonnollisen maten sekä vihreistä kahvipavuista saadun kofeiinin ansiosta. Fenix Karpalo-Greipissä piristävät vaikutukset syntyvät C-vitamiinista ja gingsengistä sekä vihreistä kahvipavuista saadusta kofeiinista.

Myös hyvinvointivedet vastaavat terveystrendiä seuraavien kuluttajien tarpeisiin. Niihin on lisätty vitamiineja, jotka tekevät hyvää elimistölle. Esimerkiksi folaatti auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Puolen litran Novelle Plus hyvinvointivedet sisältävät arvokkaita vitamiineja ja kivennäisaineita:

  • Novelle Kalsium sisältää kasviperäistä kalsiumia, joten se on vegaaninen. Lasillisesta saa 19 % päivän kalsiumin saantisuosituksesta.
  • Novelle Plus Sinkki+E kattaa 40 % sinkin ja E-vitamiinin tarpeesta.
  • Novelle Plus B+C kattaa 40 % päivittäisestä B-vitamiinin tarpeesta ja 100 % C-vitamiinitarpeesta.
  • Novelle Plus Foolihappo+C kattaa 40 % päivän folaattitarpeesta ja 100 % päivän C-vitamiinitarpeesta.

Lapsille maistuvat Novelle Jäätelökesä tai Päärynä, joissa ei ole lainkaan makeutusainetta tai sokeria, vaan maku tulee sataprosenttisesti luonnosta.

”Etenkin Novelle Kalsium on unelmatuote, sillä se sisältää tärkeää kalsiumia ja sopii kaikille eli niillekin, joille maito ei sovi. Hana- ja kuplaveteen verrattuna Novelle Kalsium tuo kalsiumpitoisuutensa vuoksi lisäarvoa kuluttajalle, sillä tämä tuote on enemmän kuin pelkkä vesi”, Maria vinkkaa.

Toinen trendi on elämyksellisyys eli kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia uutuuksista.

”Meiltä tulee tänäkin keväänä uusia kiinnostavia tuotteita, esimerkiksi jotain todella mehukasta”, Maria vinkkaa.

3. Markkinointi, kaunis esillepano ja riittävä näkyvyys kasvattavat myyntiä

Selkeät menutaulut ja ruokalistat ovat suosittelun jälkeen toiseksi tärkein asia, joka vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen.
Ravintoloilla on erinomaiset mahdollisuudet helpottaa asiakkaan valinnanvaikeutta tarjoamalla ruokamenuisiin ja -annoksiin sointuva alkoholiton juomapaketti, aivan kuten tarjotaan viinisuosituksetkin.

”Tässä puolessa meillä on vielä paljon kehittämisen varaa ja valtava, hyödyntämätön bisnespotentiaali. Esimerkiksi Tanskassa useilla ravintoloilla on alkoholittomat ruokajuomasuositukset huomioituna menuissa”, Maria toteaa.

Hartwallin viimeisimmässä markkinatutkimuksessa käy selvästi ilmi kuluttajien uudenlainen suhtautuminen alkoholittomiin oluisiin:

  • 57 % kuluttajista toivoisi, että baareissa ja ravintoloissa tuotaisiin alkoholittomat oluet entistä paremmin esille.
  • 47 % kuluttajista valitsisi alkoholittoman vaihtoehdon, jos valikoima olisi nykyistä laajempi.
  • 38 % toivoisi, että alkoholitonta olutta myytäisiin pullojen ohessa myös hanasta.
  • 65 % on tyytyväisiä siihen, että baareissa ja ravintoloissa on jo jonkin verran alkoholittomia oluita.

Erinomaisia vaihtoehtoja alkoholittomista oluista ovat Lapin Kulta Zero 0,0% Tumma ja Lapin Kulta Zero 0,0 % Vaalea sekä Heineken 0,0 %, jotka ovat myös mainioita ruokajuomia.

Oluiden ohella kannattaa tarjota myös alkoholitonta siideriä. Happy Joe Dry Apple Alcohol Free on mainio makupari moniin ruokiin.

”Alkoholittomat siiderit sopivat erinomaisesti esimerkiksi maustettujen ruokien seuraksi, koska niiden hedelmäisyys leikkaa hyvin mausteisuutta ja tulisuutta”, Maria opastaa.

Osa asiakkaista saattaa kaivata myös hyvin mietoa olutta tai lonkeroa janojuomaksi. Esimerkiksi Lahden Erikois IPA 0,5 % on lähes alkoholiton ja sopii myös ruokajuomaksi. Täysmallasolut Lapin Kulta Pure 2,7 % sisältää vain vähän alkoholia ja on gluteenittomana vatsaystävällinen vaihtoehto. Myös lonkerosta on tarjolla matala-alkoholinen juoma, jossa alkoholipitoisuus on vain 2,6 %.

Kauniisti tarjoillut juomat kohottavat ravintolassa käynnin arjen yläpuolelle.

Suosittelun ja aktiivisen markkinoinnin lisäksi kuluttajan ostopäätökseen voidaan vaikuttaa myös kauniilla ja selkeällä esillepanolla. Sekin on osa hyvää markkinointia ja esteettisyyteen kannattaa panostaa. Kauniisti tarjoillut juomat kohottavat ravintolassa käynnin arjen yläpuolelle.

Etenkin kilistelyjuomissa on hyvä huomioida alkoholittomat vaihtoehdot. Kuohuviinin ja samppanjan tilalle kannattaa tarjota kuplivan raikasta ja eleganttia Pommacia, joka on ollut suomalaisten juhlajuoma jo sadan vuoden ajan. Sitä on saatavana myös light-versiona. Tai tarjoile vaihteeksi vaaleanpunaista Pommac Rosé -limonadia, joka on kuin rosé-samppanjaa. Se maistuu herukalta ja karpalolta. Se on kausituote, jota on saatavana maaliskuun lopusta alkaen.

Myös alkoholiton Happy Joe siideri sopii kilistelyjuomaksi.

Espanjalaiselta viinitalolta on tarjolla Freixenet 0,0 % kuohuviini. Myös ranskalaiset, limonadien samppanjaksi kutsutut Lorina Lemonade Organic tai Pink Lemonade Organic maistuvat raikkailta ja ovat juhlavia kilistelyjuomia erityisesti isojen ryhmien tarjoiluissa, kuten vaikkapa häissä.

Ravintolan sommelier voisi myös valmistaa oman reseptin mukaisen juoman ja tarjota sitä kilistelyjuomana talon tapaan. Kivennäisvettä ja sitrusjuomia sekoittamalla syntyy pirteitä makuyhdistelmiä.

Pääasia, että alkoholittomankin juoman valinnut asiakas kokee saavansa jotain erityistä ja juhlavaa.

alkoholittoman-juomavalikoiman-rakentaminen.jpg

4. Comboilla voidaan kasvattaa keskiostosta ja tuoda tehoa palveluun

Valmiilla kokonaisuuksilla voidaan kasvattaa keskiostosten arvoa ja pystytään tekemään asiakkaan asiointi entistä helpommaksi.

Kun tarjotaan valmiiksi paketoituja ratkaisuja, jotka helpottavat päätöksentekoa ja jotka ovat makumaailmaltaan valmiiksi mietittyjä, helpotetaan samalla asiakasta kiireisen arjen keskellä.

Esimerkiksi lounaskeitto ja kivennäisveden paketoiminen yhdeksi kokonaisuudeksi helpottaa asiakasta päätöksenteossa. Samalla vähennetään myös henkilökunnan työtaakkaa ja vapautetaan resursseja asiakkaiden palvelemiseen henkilökohtaisesti.

”Teimme Shopper-tutkimuksen, josta kävi ilmi, että kivennäisvesi on suosituin combo-tuote”, Maria kertoo.

Pullotetut kivennäis- ja lähdevedet sopivat niin janojuomaksi kuin ruoan seuraksi. Ravintoloiden kannattaisi tarjota entistä ponnekkaammin jotain muuta kuin hanavettä, sillä sopiva juoma on olennainen osa ruoan makunautintoa.

”Harva esimerkiksi tietää, että hiilihappo korostaa ruoan tiettyjä ainesosia. Se raikastaa suuta ja nostaa esiin hyviä makuja paremmin kuin kuplaton vesi. Esimerkiksi Novelle Citronelle sopii raikkaiden salaattien ja merenelävien seuraksi. Novelle maustamaton kivennäisvesi puolestaan keventää ruoan rasvaista suutuntumaa ja tuo ruokaan raikkautta. Fast food -kategoriassa taas virvoitusjuomat korostuvat pizzojen ja muiden pikaruokien parina”, Maria paljastaa.

5. Uutuus- ja trendituotteilla erotut kilpailijoista ja houkuttelet uusia asiakkaita

Elämyksellisyys on myös yksi merkityksellisimmistä ravintolapuolella vaikuttavista kuluttajatrendeistä. Uutuustuotteet puhuttelevat elämyksiä hakevia kuluttajia. On toki tärkeää, että perusvalikoima on kunnossa, mutta haettaessa uusia asiakkaita uutuustuotteet ovat hyviä työkaluja heidän löytämiseensä.

Usein riittää, että uutuustuotteet nostetaan selkeästi esiin. Esimerkiksi kassojen lähelle voidaan asettaa liikuteltavia kylmäaltaita, jotka on täytetty uutuustuotteilla. Näin nekin asiakkaat, jotka eivät käy perusjuomaosastolla saadaan tavoitettua.

Uutta on myös se, että alkoholittomat drinkit eli mocktailit ovat nousseet suureen suosioon.

“Alkoholittomien drinkkien suosion kasvu selittyy osin sillä, että hyviä alkoholittomia drinkkejä nauttiessa voi paremmin sulautua muun juomia kilistelevän juhlaväen joukkoon tekemättä numeroa alkoholittomuudesta”, Maria pohtii.

Siten myös alkoholittomat mocktailit ovat nousseet trendin harjalle. Mocktailit tuntuvat ylellisiltä eivätkä kalpene alkoholipitoisten drinkkien rinnalla. Ne ovat tuotteita, joita asiakkaat eivät kotioloissa herkästi vaivaudu itse valmistamaan.

Mocktailit tuntuvat ylellisiltä eivätkä kalpene alkoholipitoisten drinkkien rinnalla.

Reseptiikassa voi käyttää mielikuvitustaan ja koristella juomat näyttävästi. Drinkkien miksereiksi kannattaa käyttää tonic-vesiä, kuten Ginger Alea, Red Sodaa ja Tonic Wateria, jotka antavat juomiin aikuiseen makuun sopivaa särmää.

Niihin voi käyttää myös kivennäisvesiä sekä maustettuja hyvinvointivesiä tai vaikkapa hedelmälimonadeja, kuten italialaista Terme di Crodo Lemon Sodaa, jossa on kahdentoista prosentin sitruunamehupitoisuus ja paljon hedelmälihaa. Toinen virkistävä vaihtoehto on Terme di Crodo Lime-Mint, jonka maussa yhdistyy lime ja raikas minttu.

Apua oman tuotevalikoimansa rakentamiseen

”Suunnitteluapua tuotevalikoiman rakentamiseen kannattaa pyytää Hartwallin asiantuntijoilta, jotka ovat laatineet liiketyyppikohtaisesti parhaiten toimivia juomavalikoima-suosituksia asiakkaidemme työtä helpottamaan. Hartwall Akatemian laajentuneesta koulutustarjonnasta löytyy myös useita erilaisia koulutuksia, joilla voidaan tukea ja kehittää henkilökunnan osaamista myyntityössä”, Maria Malila kannustaa ottamaan yhteyttä Hartwallin asiantuntijoihin.

57 %

kuluttajista toivoisi, että baareissa ja ravintoloissa tuotaisiin alkoholittomat oluet entistä paremmin esille.

47 %

kuluttajista valitsisi alkoholittoman vaihtoehdon, jos valikoima olisi nykyistä laajempi.

65 %

on tyytyväisiä siihen, että baareissa ja ravintoloissa on jo jonkin verran alkoholittomia oluita.

Tilaa juomat Juomamaailmasta

Oletko yritysasiakas? Siinä tapauksessa voit liittyä virkistäjien joukkoon ja tilata tuotteitamme kätevästi Juomamaailmasta jälleenmyyntitarkoituksiin!

Saatat pitää myös näistä