Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Trendit:

Näin palvelet kesämatkaajaa – vinkit kesän juomamyynteihin

Kun jano yllättää tien päällä, kylmät juomat sopivan kokoisissa pakkauksissa käyvät hyvin kaupaksi. Suosikkituotteiden tulee olla selkeästi esillä ja helposti mukaan otettavissa. Terveysbuumi näkyy tämän päivän juomavalinnoissa.

Näin tiivistää kesäisen juomakaupan ytimen Matkakeidas Vierumäen yrittäjä Eero Asikainen:

  • Kun juoma tulee heti käyttöön, kylmyydellä on todella iso merkitys. ”Meillä puolen litran pullot ovat kaikki kylmässä.”
  • Esillepanon merkitystä ei voi liikaa korostaa. “Menevät juomat tulee olla näyttävästi ja selkeästi esillä.”
  • Iso hyvin valaistu kylmäkaappi, joka on sopivasti täynnä eri juomia, houkuttelee. “Eri lajikkeita ei saa kuitenkaan olla liikaa.”
  • Vaihtelu virkistää. “Asiakkaita voi herätellä myös vaihtamalla juomien paikkaa kaapin sisällä.”

Jo 30 vuotta suomalaisten makunystyröillä

Asikaisen luotsaa yhdessä vaimonsa Hannan kanssa kahvila-ravintola Matkakeidasta nelostien kupeessa Vierumäellä. Eero Asikaisen vanhemmat Erkki ja Pirjo Asikainen avasivat ensimmäisen Matkakeitaan Iitin Kausalaan juhannuksena 1989. Vierumäellä Matkakeidas avautui 2013 ja Hollolassa 2018, missä toiminnasta vastaa Eeron serkku Aarto Rajakko vaimonsa Satun kanssa.

Matkakeitaalla on päätetty panostaa viihtyisässä miljöössä nautittuun maittavaan ruokaan ja juomaan. Sen päälle aulasta mukaan napattu juoma istuu oikein hyvin. Myymälä toimii enemmän täydennysostopaikkana, josta löytyy myös isompia kokoja ja pakkauksia.

”Olemme luoneet Matkakeitaisiin oman tyylimme. Ruoka ja erityisesti noutopöytä on selkeä ykköstuotteemme. Massiivipuuta ja nahkaa sisältävä sisustus luo ravintolan tunnelman. Neste on meille hyvä yhteistyökumppani perinteisissä liikennepalveluissa”, kuvaa Eero Asikainen toimivaksi todettua konseptia.

Kylmää sen olla pitää – ja helposti napattavissa

Keskeiselle paikalle Matkakeitaan aulaan levittäytyy tyylikäs rivistö selkeästi täytettyjä kylmäkaappeja, joista juoma on helppo napata mukaan.

Esillepanossa Asikainen kannustaa huomioimaan eri asiakasryhmät.

”Puolen litran pullo Vichyä tai limsaa kylmästä, sitä myymme paljon ja sitä tulee olla hyvin tyrkyllä. Keskitymme yksittäisiin tuotteisiin ja alkoholituotteissa pieniin pakkauksiin, kuten 6- ja 8-packeihin. Yksittäinen pieni pullo on helppo ottaa mukaan ja menee usein heti käyttöön.”

Esillepanossa Asikainen kannustaa huomioimaan eri asiakasryhmät. On heitä, jotka tulevat erikseen juomaostoksille ja heitä, jotka nappaavat juoman mukaan ruokailun päälle. Vieressä sijaitseva Suomen Urheiluopisto ja siellä käyvät eri lajien urheilijat näkyvät myös  isona asiakasryhmänä Matkakeitaalla. Vaikka tarjoukset eivät näyttele täällä pääroolia, on niilläkin oma merkityksensä.

”Lähistöllä työskentelevät ovat iso asiakasryhmä, he käyvät meillä monta kertaa päivässä. Heille esimerkiksi kahden pullon tarjouserät ovat merkityksellisiä.”

Eero_Asikainen_LG_8562.jpg

Vesi vetää lähderaikkaana tai vitamiineilla virkistettynä

Kesän sää vaikuttaa ennen kaikkea alkoholittomien tuotteiden myyntiin, helteellä vesi liikkuu kylmäkaapin hyllyiltä sukkelaan. Vierumäellä Hartwallin Novellea menee lähes 12 000 puolen litran pulloa vuodessa. Novelle pitää vesissä muutenkin selkeää ykkössijaa, alkoholittomien kolmen kärki menee näin:

  1. Novelle, erityisesti maustetut ja vitaminoidut Plus-tuotteet.
  2. Energiajuomat tuovat piristystä varsinkin pitkälle ajomatkalle.
  3. Limut, Jaffat ja Pepsi ovat kestosuosikkeja.

Asikainen on havainnut suomalaisten käyttäytymisessä yhä enemmän kansainvälistä tyyliä, mistä kielivät take away -kahvit ja mukana kulkeva vesipullo. Maut ja ravinteet ovat tulleet vesiin yhä vahvemmin.

"Juomista haetaan virkistystä, palautumista ja omaan suuhun sopivaa makua."

"Kyllä tietynlainen terveysbuumi näkyy vesissä ja tähän Novelle Plus -sarja vastaa erinomaisesti. Juomista haetaan virkistystä, palautumista ja omaan suuhun sopivaa makua."

Aito lonkero ja olut maistuvat mökkiläisille

Matkakeitaan sijainti tuo sisään paljon mökkiläisiä ja se näkyy kesäaikana myös oluen menekissä. Tuttujen suosikkien lisäksi halutaan kokeilla jotakin uutta. Esimerkiksi värikkäillä Lahden Erikois -oluilla saa aikaan näyttävän esillepanon.

Tuttujen suosikkien lisäksi halutaan kokeilla jotakin uutta.

Olut tyypeistä erilaiset ale-oluet ovat vahvassa kasvussa. Myös alkoholittomien oluiden menekki kasvaa. Siidereissä kiinnostavat entistä enemmän premium-siiderit.

Aito ja alkuperäinen lonkero säilyttää suosionsa vuodesta toiseen.

”Puolen litran lonkerotölkki kylmänä ja sen lisäksi sikspäkki mukaan jääkaappiin viilenemään; sinä tyypillinen ostos mökkireissulla.”

Kesä sesonkia – perusvalikoima läpi vuoden

Vaikka varsinainen juomien kesäsesonki käynnistyy juhannuksena, ovat huhti- ja toukokuu jo hyviä myyntikuukausia. Kesäsesonkiin kannattaa valmistautua ajoissa.

Hartwallin myyntiedustajat ja menekinedistäjät tukevat yrittäjiä kampanjasuunnittelussa ja esillepanossa sekä uutuuksien huomioimisessa. Yrittäjän oma kokemustieto menekistä ohjaa kuitenkin lopullisia valintoja.

”Maaliskuun lopulla kaikki on valmista kesää varten. Itse kesä on sitten hyllyjen täydentämistä.”

Vedet, limut ja alkoholijuomat maistuvat läpi vuoden ja Matkakeitaalla löytyy juomien perusvalikoima aina hyllystä.

Saatat pitää myös näistä