Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit, Hyvinvointi, Trendit, Vesi:

Proteiinia pullosta ja 4 muuta kiinnostavaa proteiinifaktaa

Yhä useampi suomalainen kiinnittää huomiota terveelliseen ja vastuulliseen ruokavalioon, mutta samalla yleistyy kiireinen elämäntyyli, jossa ruoka ja juoma nautitaan usein lennossa. Myös proteiinin saamisesta pidetään tarkasti huolta. Kuulostaako mahdottomalta yhtälöltä?

Hyvinvointitrendi jyllää: saatavilla on yhä enemmän ruokia ja juomia, jotka ovat sekä terveellisiä että sopivat haukattavaksi välipalana. Esimerkiksi Hartwallin uusi, kasvipohjainen proteiinivesi Novelle Pro on helppo tapa täydentää proteiininsaantia pitkin päivää, ja se on luotu vastaamaan proteiinituotteiden kasvavaan kysyntään. Pysy pinnalla proteiinitrendistä ja ota haltuun faktat alta!

1. Ostatko yhä enemmän terveellisiä tuotteita? Niin moni muukin!

Oletko huomannut, että ostoskoriisi päätyy yhä enemmän hyvinvointia edistäviä ruokia ja juomia? Olet siis trendin aallonharjalla. Terveystrendi jyllää Suomessa, ja koronapandemian myötä ihmiset ovat kiinnostuneet terveydestään entistä enemmän.

Kun vielä muutama vuosi sitten vain aktiiviurheilijat kiinnittivät huomiota proteiinin osuuteen ruokavaliossaan, nykyisin ihan kaikenlaiset ihmiset miettivät saamansa proteiinin määrää ja laatua.

”Jopa 30 prosenttia suomalaisista kiinnittää entistä enemmän huomiota proteiininsaantiinsa, 18–24-vuotiaista jopa 45 prosenttia”, sanoo Hartwallin tuotepäällikkö Mira Kujanpää.

2. Proteiini voi olla ilmastoystävällistä!

Samalla kun ruokavaliossa satsataan terveellisiin valintoihin, mietitään myös ympäristön hyvinvointia. Yhä useampi valitsee ilmaston kannalta fiksuja tuotteita. Esimerkiksi WWF suosittelee syömään punaista lihaa vain kerran viikossa, ja myös pohjoismaisia ravintosuosituksia ollaan uudistamassa ilmastoystävällisemmiksi.

Proteiinia saa monesta muustakin lähteestä kuin eläinperäisestä ruuasta. Jo 30 prosenttia suomalaisista on alkanut korvata lihaproteiinia kasviperäisillä tuotteilla, ja etenkin nuoret ovat tässä edelläkävijöitä.

”Kiinnostus kasviperäisiä proteiininlähteitä kohtaan kasvaa, kun tiedetään, kuinka kuormittavia liha- ja maitotuotteet ovat ympäristölle”, kertoo Hartwallin tutkimuspäällikkö Maija Ankkuri.

3. Kotimaista sen olla pitää

Ilmastoystävällisyys ei ole ainoa asia, joka painaa ostoskorissa. Moni miettii ilmaston lisäksi nykyisin myös muita eettisiä kysymyksiä: työoloja, palkkausta ja tuotantoketjuja. Miten tomaatinpoimijoita kohdellaan? Mitä kvinoanviljelijälle maksetaan? Hartwallin tutkimuksen mukaan 29 prosenttia kuluttajista kertoo kiinnittävänsä aiempaa enemmän huomiota tuotteiden vastuulliseen valmistustapaan hinnasta riippumatta.

Koronapandemia on nostanut myös kotimaisen ruuan arvoonsa: jopa 62 prosenttia suomalaisista pitää ruuan ja juoman paikallisuutta tärkeänä – myös poikkeusolojen jälkeen.

4. Proteiinia pikana pullosta

Tuntuuko, että tarvitsisit vuorokauteen pari ekstratuntia? Et ole ainoa. Kiireinen ja liikkuva elämäntyyli on globaali megatrendi.

”Yhteisten lämpimien aterioiden sijaan suositaan pieniä ja nopeita ruokaratkaisuja. Varsinkin teinit ja nuoret voivat elää välipalasta toiseen koko päivän”, Ankkuri sanoo.

Monet välipaloista ovat kuitenkin tuhteja, ja niissä saattaa olla kovia rasvoja ja sokeria. Näin kaloreita voi kertyä salakavalasti.

Hartwallin uusi proteiinivesi Novelle Pro on kevyt, vähäkalorinen ja proteiinipitoinen vaihtoehto. Tarjolla on kaksi makua, omena-inkivääri ja vadelma-raparperi. Juoma sisältää myös B12-vitamiinia.

“Proteiiniveden valtti on se, että vesipullo kulkee helposti mukana ja proteiinia saa tankattua kätevästi pitkin päivää. Juoma sopii aterioiden väliin tai osaksi terveellistä välipalaa”, vinkkaa Mira Kujanpää.

5. Olen mitä syön

Enää ei suomalaisessakaan ruokapöydässä ihmetellä, jos yksi haluaa vegaanista ruokaa, toinen välttää gluteenia ja kolmas vannoo paleoruokavalion nimeen. Yksillöllinen ruokavalio alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus: on superfoodia, lähiruokaa ja raakaruokaa.

Ruoka ei ole ollut enää aikoihin vain ravintoa. Sillä viestitään myös omasta identiteetistä ja arvomaailmasta: jos satsaa ilmastoystävälliseen ruokavalioon, panostaa usein muutenkin ekologisiin valintoihin. Ylipäätään kulutuksen ja valintojen suhteen ollaan yhä tiedostavampia.

”Omilla valinnoilla halutaan tukea asioita, jotka ovat itselle merkityksellisiä ja edustavat omaa arvomaailmaa. Tiedostavuus ja arvovalinnat ovat pandemian jälkeen yhä tärkeämpiä”, summaa Maija Ankkuri.