Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Trendit:

5 vinkkiä olutvalikoiman rakentamiseen

Hyvin suunniteltu olutvalikoima pitää kanta-asiakkaat tyytyväisinä ja houkuttelee lisää uusia asiakkaita. Tässä viisi vinkkiä fiksun ja kannattavan olutvalikoiman rakentamiseen.

Kulmakivet olutvalikoiman laatimiseen ovat yksinkertaiset: oman asiakaskuntansa maun tunnistaminen ja muutoksiin reagoiminen, korkean laadun ylläpitäminen sekä hana- ja pullo-oluiden valikoiman järkevä suhteuttaminen. Nämä viisi vinkkiä auttavat olutvalikoiman laatimisessa: 

1. Tunne yrityksesi ja asiakkaasi

Olutvalikoiman laatiminen lähtee liikkeelle Hartwallin asiakasmarkkinointisuunnittelija Juha Antinojan mukaan asiakaskuntansa tuntemisesta.

Baarin, ravintolan ja anniskeluoikeudet omaavan kahvilan olutvalikoiman suunnittelussa on tärkeintä tuntea yrityksen liikeidea ja millaisia asiakkaita siellä käy sekä se, millaisia uusia asiakkaita pyritään tavoittelemaan. Esimerkiksi sportti- tai karaokebaarin ja vaikkapa erikoisoluisiin keskittyneen baarin asiakaskunnat eroavat huomattavasti toisistaan. Myös maantieteellisellä sijainnilla voi olla merkitystä. Isommissa kaupungeissa on usein vireää olutharrastusta ja -tuntemusta, joten erikoisoluiden kysynnälle on tällaisilla alueilla tilausta.

”Ei kannata laatia olutvalikoimaansa pelkästään oman makunsa mukaiseksi vaan keskittyä miettimään asiakaskuntaansa ja heidän olutmakuaan. Kuitenkin yli 90 % Suomessa myytävästä oluesta on lageria”, Juha Antinoja muistuttaa.

2. Seuraa aikaasi ja ole valppaana muutoksessa

Pohjahiivatyyppinen lager-olut on edelleen peruspilari suomalaisten olutmaussa, mutta sekin on pikkuhiljaa muuttumassa. Vaalean lagerin arvo-osuus erikoisoluiden markkinoista on noin 40 %. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että pintahiivaoluiden kulutus on selvästi kasvamassa eli ale-tyyppisten oluiden suosio lisääntyy.

Yhä useampi asiakas on kiinnostunut alkoholipitoisuudeltaan miedoista tai täysin alkoholittomista oluista.

Juha Antinojan mukaan amerikkalainen Brewers Association ennustaa muun muassa kuluvan vuoden oluttrendeistä, että New England IPAn eli NEIPA-oluiden suosio kasvaa. Samoin suosiota kasvattavat ylipäänsä IPA-oluet sekä sour-oluet. Näitä kaikkia oluttyylejä löytyy myös Hartwallin valikoimista.

”Vuoden 2020 oluttrendeiksi povataan New England Black IPAa ja craft-lagerin sekä katkerampien lagereiden nousua”, Juha Antinoja vinkkaa.

Nykyään yhä useampi asiakas on myös kiinnostunut alkoholipitoisuudeltaan miedoista sekä täysin alkoholittomista oluista. Niiden sisällyttäminen valikoimaan on fiksua. Toisaalta kannattaa ottaa mukaan myös vahvempia erikoisoluita, joita ei vähittäiskaupasta saa. Näitä ovat kaikki yli 5,5 %:n oluet. Hartwallin valikoimista löytyy vahvempia oluita muun muassa Mattsson ja Kissmeyer -merkistä. Näin omasta tarjonnasta saa monipuolisemman kuin vaikkapa naapurimarketin valikoimasta.

Olutvalikoiman-rakentaminen-2.jpg

3. Ei samoja oluita läpi vuoden - vuodenajat peilautuvat oluen kulutukseen

”Karkeasti ottaen vaaleampaa ja kevyttä olutta suositaan kesällä ja kylmään vuodenaikaan kaivataan tummempaa ja vahvempaa olutta”, Juha Antinoja toteaa.

Vaihtuvista hanaohjelmista löytyy jokaiseen sesonkiin sopiva setti oluita. Näillä pyritään siihen, että olutvalikoima istuu hyvin vuodenaikaan ja tarjonta seuraa asiakkaiden makumieltymyksiä.

4. Suunnittele valikoima aina laatu edellä

”Hana- ja pullo-oluiden määrän suhteesta pitää valikoiman suunnittelussa lähteä aina laatu edellä”, Juha Antinoja neuvoo.

"Ensimmäisen tuopillisen laatu ratkaisee sen, tilaako hän enää toista."

Tietoa hanaoluttarjonnan suunnitteluun löytyy Hartwallilta volyymin mukaisesta laitekartasta, jolloin pullo-oluiden ja hanaoluiden suhde saadaan optimaaliseksi. Mitä suurempi on tietyn olutmerkin kulutus, sitä järeämpiä laitteita voidaan hyödyntää. Esimerkiksi David Green -laitteisto on laadun säilymisen kannalta erittäin hyvä, sillä se pystyy pumppaamaan isojakin olutmääriä.

Oluthanat näyttävät baarissa kivoilta, mutta vähäinen kulutus voivat koitua kohtalokkaaksi.

”On hyvä muistaa, ettei hanki hanaoluita hanojen vuoksi, vaan kierron pitää olla riittävän suurta, jotta oluen laatu säilyy hyvänä. Kun asiakas ostaa ensimmäisen tuopillisen, niin oluen laatu ratkaisee sen, tilaako hän enää toista,” Juha Antinoja muistuttaa.

Jos tiettyä olutlaatua kuluu vähän, on pullo- tai tölkkioluiden valikoima turvallinen vaihtoehto.

5. Kuuntele, ohjaa ja palvele asiakasta

Viisas baarinpitäjä rohkaisee asiakkaitaan kokeilemaan uusia makuja ja tarjoaa näitä pienissä annoskoissa. Baarimestarin tai ravintoloitsijan ammattitaitoon kuuluu lukea asiakasta ja huomata, jos hän on valmis kokeilemaan jotain uutta. Jos ravintolalla tai baarilla on laaja kanta-asiakaskunta, saattaa oluttastingin järjestäminen olla järkevä idea.

Ammattitaitoinen ravintoloitsija tarjoaa ruoalle viinisuosituksen lisäksi myös olutsuosituksen.

”Jos asiakas on tottunut pelkästään lager-oluisiin, on helppo askel laajentaa makumaailmaa tarjoamalla tummempaa lageria tai trooppisen hedelmäistä NEIPAa. Toki on hyvä muistaa, ettei peruslagerissa ole mitään vikaa”, Juha Antinoja naurahtaa.

Ruokaravintolassa olutvalikoiman pitäisi olla samalla tavalla mietitty kuin viinivalikoimankin. Ammattitaitoinen ravintoloitsija tarjoaa ruoalle viinisuosituksen lisäksi myös olutsuosituksen. Moni keittiömestari valitsee ja kokeilee, mikä olut sopii kunkin ruokalajin kanssa. Näin autetaan asiakasta ja saadaan ruoan mausta ja asiakaskokemuksesta paras mahdollinen.

Oluttuntemusta ja apua ravintolan ja baarin pitäjälle

Jos kaipaat oman oluttuntemuksesi parantamiseen neuvoja, hae oppia Hartwallin asiakkailleen järjestämistä olutkoulutuksista.

”Olutkoulutukset rakentuvat karkeasti ottaen siten, että meillä on oluen peruskoulu, jossa lähdetään liikkeelle oluttyypeistä ja käydään läpi oluen valmistusta sekä raaka-aineita. Koulutuksessa käydään läpi myös kuluttajapyramidi, jonka avulla ravintoloitsijat ja baarin pitäjät saavat paremman käsityksen erilaisista asiakastyypeistä sekä siitä, millainen olutvalikoima on viisasta rakentaa”, Hartwallin asiakasmarkkinointisuunnittelija Juha Antinoja vinkkaa.

Koulutuksen toisessa osassa annetaan hanaoluen laatukoulutusta. Siinä painotetaan oluen oikeaoppista tarjoilua hanasta sekä mitkä tekijät vaikuttavat hanaoluen laatuun. Jos kaipaat oppia olutasioissa, kysy Hartwallin paikalliselta myyntiedustajalta näistä kursseista.

Olutkoulutuksen Road Show - paikkakunnat ja ajankohdat:

Jyväskylä 23. – 24.9.2019
Oulu 30.9. – 1.10.2019
Turku 7. – 8.10.2019

Saatat pitää myös näistä