Moi, mitä etsit?

search
Trendit:

Miksi enää kävisit marketissa? Ruoan ostaminen netissä yleistyy

Yhä useampi suomalainen tilaa arkiset ruokaostokset netistä kotiin tai kauppaan. Vaikka ruoan verkkokauppa hakee vielä muotoaan, parhaimmillaan verkko-ostokset säästävät kuluttajien aikaa ja rahaa.

Ruoan verkkokauppa on käynnistynyt Suomessa vuosien mittaan hitaasti. Viime aikoina suomalaisten kulutus on kuitenkin digitalisoitunut nopeasti: matkojen ja tavaroiden nettishoppailusta on tullut osa arkea, ja nykyään yhä useampi ostaa verkosta myös ruokaa ja päivittäistavaroita.

Kuluttajia viehättää verkossa ostamisen helppous: ennen kaikkea ajansäästö houkuttelee kaikenikäisiä suomalaisia nettiostoksille. Maksupalveluyritysten tutkimusten mukaan nuoret ikäryhmät ostavat verkosta eniten, joten kasvulle on tilaa tulevaisuudessakin.

Myös kauppiaiden investoinnit ovat lisänneet elintarvikkeiden ostamista netissä. Kuluttajien on nyt mahdollista valita yhä useammista toimijoista ja verkko-ostamisen tavoista mieleisensä. Kuljetukset ja verkkopalvelut ovat kehittyneet takavuosista paljon.

Mallia ruoan verkkokauppaan on haettu länsinaapurista

Ruoan ja päivittäistavaroiden verkkokaupan kasvuluvut ovat Suomessa nyt kovia. Vuonna 2016 päivittäistavaroita ostettiin Suomessa verkosta noin 40 miljoonalla eurolla, vuonna 2017 määrä kipusi jo 60 miljoonaan. Tuoreimmat luvut eivät ole vielä selvillä, kertoo tutkija ja tohtorikoulutettava Mikko Hänninen Aalto-yliopistosta. Hän tutkii vähittäiskaupan uusia muotoja ja kuluttajien käyttäytymistä digitalisoituvassa markkinassa.

”Esimerkiksi K-ryhmä on kuitenkin ilmoittanut, että myynti ruoan verkkokaupassa kasvoi viime vuonna yli 75 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna.”  

Kuluttajia viehättää verkossa ostamisen helppous: ennen kaikkea ajansäästö houkuttelee kaikenikäisiä suomalaisia nettiostoksille.

Kasvavista luvuista huolimatta olemme esimerkiksi Ruotsia jäljessä, Hänninen toteaa. Länsinaapurin päivittäistavaraostoksista verkossa tehdään noin 3 prosenttia. Suurempaa lukua selittää esimerkiksi se, että Ruotsin Suomea suurempi markkina on houkutellut kauppiaita myös investoimaan enemmän. Lisäksi maiden kulutustottumukset eroavat jonkin verran toisistaan. Isossa-Britanniassa, jossa ruokaa myy verkossa myös Amazon, osuus on 6,5 prosenttia.

Suomessa ruoan verkkokaupan volyymit ovat vain 0,5 prosentin luokkaa. Hänninen arvioi, että pieneltä markkinalta ovat aiemmin puuttuneet kirittäjät, ja myös kuluttajat ovat suhtautuneet aloitteleviin palveluihin epäilevästi.

”Moni ei ehkä ole löytänyt itselleen sopivaa palvelua. Toisaalta kuluttajat ovat ruoan suhteen usein hyvin tarkkoja, ja esimerkiksi tuoretuotteet halutaan valikoida itse.”

Ostomahdollisuudetkaan eivät ole Suomessa kaikille samat. Suurin osa erilaisista kuljetuspalveluista toimii vain suurissa kaupunkikeskuksissa, joissa kuljetusmatkat pysyvät lyhyinä.

Kotiinkuljetus vai keräilypalvelu? Monta tapaa tehdä ruokaostokset netissä

Kotiin kuljetetut kauppakassit ovat tunnetuin tapa hankkia ruokaa netistä. Kasvukeskusten hypermarketeissa kotiin kuljetettujen ruokakassien osuus voi olla Mikko Hännisen mukaan merkittävä, jopa satoja ruokakasseja päivässä.

Kun ruoat tilataan ja valikoidaan verkossa, suunnitelmallisuus kasvaa ja usein säästytään heräteostoksilta. Suurissa kaupungeissa toimivat ruokakassipalvelut vievät suunnitelmallisuuden astetta pidemmälle: niissä kotiin kuljetetaan valmiiksi suunniteltujen aterioiden ainekset ja reseptit.

Ruokakasseihin ovat tarttuneet ennen kaikkea lapsiperheet, mutta myös aikuiset pariskunnat, jotka etsivät ruokailuunsa elämyksellisyyttä.

”Asiakkaat ovat saattaneet pyörittää arjessaan samoja ruokia vuosia. Ruokakassista saa kotiruokiin uusia ideoita, ja se voi olla vaihtoehto myös ulkona syömiselle”, kertoo Sanna Lindroos Sannan Ruokakassi -palvelusta.

Toisaalta kotiinkuljetuksen hinta voi olla monelle ratkaiseva, jos ruokaostokset on hoidettava tarkalla budjetilla. Tähän ketjut ovat vastanneet kotiinkuljetusta huokeammilla keräilypalveluilla. Niissä tuotteet valitaan etukäteen netissä, kaupan henkilökunta kerää ne tilauksen mukaisesti ja asiakas noutaa valmiit kassit kaupalta esimerkiksi kotimatkalla.

”Ruoan verkkokaupan kasvu tulee kiihtymään”

Kotimaisella ruoan verkkokaupalla on hyvät kasvunäkymät. Käyttämätöntä potentiaalia on paljon, ja digitalisaation kehittyessä verkko-ostaminen on luontevaa yhä useammalle. Väestön ikääntymisen myötä kysyntä saattaa kasvaa myös uusissa asiakasryhmissä: vanhemmissakin ikäryhmissä yhä useampi tekee verkko-ostoksia jo nyt.

Digitaaliset alustat tarjoavat uusia mahdollisuuksia, ja kasvulle on yhä tilaa.

Sanna Lindroos arvioi, että palvelut monipuolistuvat tulevaisuudessa sitä mukaa, kun kuluttajat löytävät ne yhä paremmin.

”Esimerkiksi ruokakasseihin voisi hyvin tulla uudenlaisia vaihtoehtoja, erilaisille asiakaskunnille ja perheille omansa”, hän uskoo.
Myös Mikko Hänninen uskoo ruoan verkko-ostamisen lisääntyvän jatkossa. Kehitystä tukevat suurten elintarvikeketjujen, Keskon ja S-ryhmän, monet uudet panostukset verkkokauppaan.

”On kaikki edellytykset sille, että ruoan verkkokaupan kasvu tulee jatkumaan ja todennäköisesti jopa kiihtymään Suomessa seuraavien vuosien aikana”, Hänninen arvioi.

Nettikauppa auttaa vähentämään ruokahävikkiä

Ravintoloiden ylijäämäruoan myynti on kaupungeissa jo varsin yleistä: moni yrittäjä myy hävikin uhkaamia ruokiaan verkko- ja mobiilipalveluiden kautta. Hävikkiä myymällä ravintolat saavat ylimääräisiä tuloja ja vähentävät ruokajätettä.

Viime vuosina Suomeen on ilmestynyt myös useampi palvelu, joka myy verkossa pitkään säilyviä elintarvikkeita, joita muuten uhkaisi hävikki. Toimintaan on otettu mallia maailmalta.

”Hävikkiruokaa on myyty netin kautta Ruotsissa kauemmin kuin Suomessa, mutta suomalaiset ovat omaksuneet toimintamallin nopeammin. Molemmissa maissa on menty viime vuosina vauhdilla eteenpäin”, Ruotsissa ja Suomessa toimivan Matsmartin Michaela Böckelman analysoi.

Böckelmanin mukaan hävikkielintarvikkeiden verkkokaupan ovat tähän mennessä löytäneet etenkin naiskuluttajat. Koska palveluissa ei myydä tuoretuotteita, ruoka toimitetaan postitse. Tämä laajentaa palveluiden toiminta-aluetta.

Ekologisuuden ja ympäristötietoisuuden megatrendit näkyvät päivittäistavarakaupassa, ja sekä ravintoloitsijat että elintarvikkeiden tuottajat haluavat vähentää hävikkiä. Digitaaliset alustat tarjoavat tälle uusia mahdollisuuksia, ja kasvulle on yhä tilaa.

Saatat pitää myös näistä