Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit, Olut, Tietoa oluesta, Oluttrendit, Alkoholiton:

Oluttrendit 2019 – pintahiivaoluet nousevat

Mistä oluiden maailmassa puhutaan juuri nyt? Olutopas 2019 kokoaa ajankohtaiset ilmiöt.

Olutkulttuuri kehittyy vauhdilla. Muutos kuluttajien käyttäytymisessä näkyy muun muassa siinä, että pintahiivaoluet haastavat pohjahiivaoluet koko ajan vahvemmin. Vaikka Suomen olutmarkkinan koko ei kasva, pintahiivaoluiden myynti lisääntyi Valviran mukaan vuoden 2018 kymmenenä ensimmäisenä kuukautena lähes 16 %, kun taas pohjahiivaoluen myynti laski 2,4 %.

Hartwallin tuotepäällikkö Ari Nykänen sanoo, että muutos on iso. ”Trendi on selvä, pintahiivaoluet kiinnostavat nyt kuluttajia”, hän arvioi.

Pienpanimoiden määrä on kasvanut, mutta samalla isotkin panostavat craft- eli käsityöoluisiin. ”Kysymys on premiumisaatiosta, valtavirran oluiden osuus on laskemassa”, Nykänen sanoo, vaikka lagerin osuus Suomessa on toki vielä yli 90 %.

IPA on edelleen pintahiivaoluiden veturi

India Pale Ale eli IPA on ollut aallonharjalla jo vuosia, eikä se ole katoamassa minnekään.

”IPA on vakiinnuttanut asemansa lähtemättömästi kuluttajan makupaletissa. Sitä on vaikea horjuttaa, mutta tyylit ovat varioitumassa”, Nykänen sanoo.

IPAa varioidaan muun muassa uusilla humalalajikkeilla sekä epätyypillisillä raaka-aineilla. Samaan aikaan puhutaan IPAn paluusta juurilleen, sillä perinteiset tyylit ovat nousussa. Se tarkoittaa esimerkiksi brittityylin maanläheistä, maltaista ja tasapainoista IPAa, ja näkyy myös kevyempien pale ale -oluiden nousuna.

NEIPA on seuraava trendi

Yksi isoimmista tämän hetken trendeistä on NEIPA eli New England IPA, joka on jo iso juttu Yhdysvalloissa ja nyt nousussa Suomessakin.

”NEIPA on meillä Suomessa se seuraava, joka tänä vuonna nousee. Meillä Harwallillakin on tulossa oma vaihtoehto kuluttajien saataville”, Nykänen sanoo.

”New England IPAssa on perinteistä IPAa vähemmän katkeruutta. Siinä mennään juotavuus, aromikkuus ja hedelmäisyys edellä. Oluita on kiva nauttia, ja halutessa voit juoda toisenkin. Uskottavan ja maukkaan IPAn ei enää tarvitse tavoitella äärimmäisyyksiä”, Nykänen kertoo.

NEIPAssa mennään juotavuus, aromikkuus ja hedelmäisyys edellä.

Haastavampien IPA-tyylien puolella nousussa on Brut IPA. Se on lähes täysin jäännössokeriton ja siksi hyvin kuiva IPA, jonka nimi viittaakin samppanjan maailmaan.

Erikoisoluiden tyyli muuttuu lähestyttävämmäksi

Nykäsen mukaan juotavuus on ominaisuus, joka korostuu nyt oluiden tyyleissä. Tavallista IPAa vähemmän katkera NEIPA vastaa ilmiöön hyvin.

Oluet saavat uusia ulottuvuuksia humalalajikkeista, joita jalostetaan koko ajan lisää. Niissä painottuvat tällä hetkellä hedelmäiset aromit, joissa on usein trooppisia piirteitä. Samoin sitrusten sävyjä antavat humalat ovat edelleen suosittuja.

”Humalalla korostetaan aromikkuutta ja runsasta makua, ei välttämättä katkeruutta ja purevuutta”, Nykänen summaa.

Humalan aromaattisuus tuntuu etenkin DDH- eli double dry hopped -oluissa, jotka ovat usein IPA-oluita. Niissä on käytetty runsaasti humalaa vasta vierteen keiton jälkeen, jolloin humalista liukenee runsaasti aromia muttei niinkään katkeroita.

Klassiset oluttyypit pitävät pintansa

Oluttyyleillä leikittely on ollut valtavirtaa jo pitkään. Eräänlaisena vastaiskuna nousussa ovat perinteiset oluttyypit. Yksi nousijoista on craft lager eli premium-tasoinen pienehköissä erissä pantu lager.

”Craft lagerista kuhistaan selvästi. Puhutaan lagerin paluusta”, Nykänen sanoo.

Erittäin vahvat ja täyteläiset olutlaadut ovat sen sijaan tyylejä, jotka säilyttävät asemansa mutta eivät enää varsinaisesti korostu. Klassiset tyypit kuten vahvat stoutit ja portterit, barley wine, tupla-IPA tai vaikka luostariolut pitävät kuitenkin paikkansa harrastajien laseissa.

Jotkut vahvat oluterikoisuudet saavat sävyä ja syvyyttä kypsyttämisestä. Tynnyrikypsytetty olut on ilmiö, jossa juomaan tulee aromikkuutta esimerkiksi vanhasta viski-, rommi- tai sherry-tynnyristä.

Alkoholiton olut trendaa vahvasti

Terveys ja hyvinvointi ovat iso ilmiö. Se näkyy alkoholittomien ja matala-alkoholisten oluiden myynnin vahvana nousuna. Alkoholittomien myynti kasvoikin Suomessa Nielsen Homescan -tutkimuksen mukaan vuonna 2018 yli 80 % arvossa ja yli 70 % määrässä.

”Alkoholittomat oluet ovat globaali trendi, jonka taustalla on kulutustottumusten muutos. Suomessakaan nuoret sukupolvet eivät kuluta alkoholijuomia samalla tavalla kuin ennen”, Nykänen avaa.

Alkoholittomien suosiota siivittää niiden kohonnut laatu. Nykänen mainitsee esimerkkinä Heineken 0,0% -oluen, jonka raikas maku ja korkea laatu ovat vuosien tuotekehityksen tulos.

Alkoholittomien oluiden suosio on globaali trendi.

Alkoholin vähentämisen ohella myös gluteeniton olut on nousussa, joten gluteeniton luomuolut Lapin Kulta Pure on tärkeä osa Hartwallin salkkua. Samoin vegaaninen olut puhuttaa, vaikka pääsääntoisesti oluet ovat vegaaneille soveltuvia, eikä valmistuksessa käytetä esimerkiksi viineille tyypillisiä eläinperäisiä kirkastuksen apuaineita.

Oluiden trendejä 2019

  1. New England IPA eli NEIPA: Vermontin osavaltiosta lähtöisin oleva oluttyyppi valloittaa maailmaa. Tyyli on lähestyttävä, trooppisen hedelmäinen ja pehmeä. Tunnetaan virallisemmin nimillä hazy IPA ja juicy IPA.
  2. Brut IPA: Kutsutaan myös samppanja-IPAksi. Orastava ilmiö, jonka kuiva tyyli sopii harrastajien vaativaan makuun.
  3. Sour eli hapanolut: Sour-oluet nousevat edelleen, vaikka eivät ole enää aivan uusi juttu. Nyt pinnalla ovat etenkin puhdaspiirteiset ja lähestyttävät sourit haastavimpien belgityylien sijaan.
  4. Craft lager: Laadukkaan premium-lagerin paluusta kohistaan maailmalla. Ne ovat puhdaspiirteisiä ja usein pienehköinä erinä pantuja täysmallasoluita.
  5. Maustetut oluet ja hedelmäoluet: Sitrukset kuten lime, greippi tai sitruuna ovat klassisia oluen mausteita, ja belgialaisilla on hedelmäoluensa kuten kirsikkainen kriek. Nyt oluen mausteilla leikitellään, joten markkinoilla on esimerkiksi kurpitsalla tai inkiväärillä maustettuja oluita. Nousussa ovat myös eksoottisilla hedelmillä kuten mangolla tai passiolla maustetut tuotteet, jotka vetoavat niihinkin kuluttajaryhmiin, jotka vierastavat perinteisen oluen makumaailmaa.
  6. Vaikutteet viinimaailmasta: Panimot hakevat ideoita viinituottajilta, joten oluen raaka-aineissa saattaa olla mukana rypäleitä tai olut käytetään viinihiivalla.
  7. Tynnyrikypsytetty olut: Puhutaan tynnyrikypsytetyistä, rauhassa kypsyneistä tai levänneistä oluista. Pieni segmentti laadukkaita oluita, joita käytetään nautiskeluoluina.
  8. Sesonkioluet: Sesonkien merkitys lisääntyy edelleen. Tärkeimpiä ovat kesäoluet kuten vehnäolut, Oktoberfest sekä ennen kaikkea jouluoluet.
  9. Alkoholiton olut: Terveyden ja hyvinvoinnin ilmiö trendaa globaalisti.