Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit, Olut, Tietoa oluesta, Oluttrendit, Alkoholiton:

Oluttrendit 2020 – erikoisoluet kasvavat edelleen

Mikä on nyt in oluiden maailmassa? Olutopas 2020 koostaa asiantuntijoiden näkemykset ajankohtaisista oluttrendeistä.

Oluissa on niin vakiintuneita ilmiöitä kuin uusia nousevia trendejä. Kokosimme vuoden 2020 keskeisiä virtauksia.

Näkemyksensä antoivat olutasiantuntija ja Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen, helsinkiläisen Viisi Penniä -ravintolan olutasiantuntija Antti Punamäki sekä Hartwallilta erikoisoluiden tuotepäällikkö Ari Nykänen, panimomestari Bill Brinkmann ja olutkoulutuksista vastaava Juha Antinoja.

1. Pintahiivaoluet nousevat

Yksi Suomen olutmarkkinan selkeistä trendeistä on pintahiivaoluen eli alen osuuden kasvu. Valviran tilastojen mukaan vuoden 2019 tammi–elokuussa niiden myynti kasvoi 8,6 % samalla, kun pohjahiivaoluiden eli lagereiden myynti pieneni 2,6 %. Vuonna 2018 pintahiivaoluiden myynti kasvoi peräti 15,5 %.

Pintahiivaoluiden osuus on edelleen vain 6 %, mutta luvut kertovat orastavasta muutoksesta kulutustottumuksissa. Erikoisoluet kiinnostavat entistä enemmän ja samalla valtavirran oluiden myynti laskee.

”Pintahiivaoluiden osuus kokonaismarkkinoista on yli tuplaantunut viidessä vuodessa ja kasvun odotetaan edelleen jatkuvan”, tuotepäällikkö Nykänen summaa.

2. IPA pitää pintansa

Pintahiivaoluissa etenkin IPA eli India Pale Ale on ollut suosittu jo pitkään.

”IPA on ollut iso trendi. Siinä missä ennen puhuttiin kolmosesta ja nelosesta, nyt puhutaan lagerista ja IPAsta”, Viisi penniä -ravintolan Punamäki sanoo.

"IPAn asema tulee säilymään."

Panimomestari Brinkmann on samoilla linjoilla.

”IPA kuuluu perustyökalulaatikkoon, sen asema tulee säilymään. Vaikka buumi on ollut päällä jo muutaman vuoden, sillä on oma markkinarakonsa.”

oluttrendit2020-jatko1.jpg

3. IPAn variaatiot – NEIPA, brut-IPA, micro-IPA

IPAn monimuotoistuminen on iso trendi.

”Kun ennen puhuttiin vain IPAsta, nyt on hapan-IPAa, maustettua IPAa, West Coast IPAa, NEIPAa, brut-IPAa, micro-IPAa”, luettelee Olutliiton Lehtinen.

Asiantuntijoiden kommenteissa nousee etenkin NEIPA eli New England IPA, joka saavutti suosiota ensin Yhdysvalloissa ja on nyt selkeä trendi myös Suomessa. Tyylissä on perinteistä IPAa vähemmän katkeruutta, joten se on helpommin nautittava.

Harrastajat ovat nyt alkaneet suosia myös brut-IPAa, joka on erittäin kuiva IPA-tyyli. Pinnan alla kuplii lisäksi micro-IPA, joka on matala-alkoholinen ja siksi kevyempi ja helpommin juotava tyyli.

4. Lager ei ole kadonnut minnekään: craft lager nousee

Lager ja etenkin vaalea lager on edelleen Suomen ylivoimaisesti suosituin oluttyyli. Nyt se kelpaa jälleen myös harrastajille.

”Lagerin kunnianpalautus on lähtenyt tasapainoisten ja raikkaiden pilsien kautta, kohti erilaisia uusia lager-tyylejä”, Punamäki sanoo.

Lagerin tyylit ovat monipuolistumassa IPAn tapaan.

”Samalla tavalla kuin IPAsta, lagerista uskalletaan tehdä erilaisia versioita. Tulevaisuudessa voisi olla hedelmälagereita, hapanlagereita ja brut-lagereita. Lagerilla aletaan leikkimään”, Lehtinen ennustaa.

Hartwallin Nykänen ja Brinkmann arvioivat, että etenkin laadukkaat, klassisen tyylin craft eli käsityölagerit ovat nyt nousussa. Ne voi määritellä pienissä erissä pannuiksi täysmallasoluiksi, joissa ei ole käytetty lisäaineita.

”Craft lager on rouheampi linja lageroluesta, kunnon tavaraa”, Nykänen muotoilee.

5. Hapanolut säilyttää asemansa

Sour- eli hapanoluet ovat olleet mukana trendeissä jo jonkun aikaa, vaikka niiden suosio ei olekaan kasvanut IPAn tasolle.

”En usko, että hapanoluista tulee IPAn tapaan megatrendi, ne jakavat mielipiteitä paljon enemmän. Uskon kuitenkin, että ne kasvavat vielä aika paljon”, Lehtinen arvioi.

Lehtinen huomauttaa, että happamuus on noussut ilmiönä myös yleisesti, ei vain hapanoluiden kohdalla. Tämä näkyy muun muassa makumaailmaltaan samankaltaisten luonnonviinen suosiona, ja keittiöissä harrastetaan nyt esimerkiksi fermentointia. Happamat elementit korostuvat samoin cocktailien trendeissä.

6. Nautittavuus ja tasapaino edellä

Moni asiantuntijoista sanoo, että erikoisoluissa painottuu nyt entistä enemmän lähestyttävyys ja helpompi juotavuus. Esimerkiksi humalaa käytetään nyt kohtuudella.

”Oli trendi, jossa kilpailtiin, että kuka laittaa eniten humalaa. Nyt juotavuus on noussut. Mitä juotavampi olut, sitä parempi”, Punamäki sanoo.

"Oluttyylit tekevät paluuta juurille."

Kouluttaja Antinojan mielestä selkeät maut korostuvat nyt.

”Oluttyylit tekevät paluuta juurille. On kokeiltu ja harrastettu todellisia erikoisuuksia, mutta on hetkiä, jolloin halutaan palata puhtaan selkeisiin makuihin.”

oluttrendit2020-jatko2.jpg

7. Matalampi alkoholipitoisuus

Tuhdit ja runsaan alkoholiset oluet olivat pitkään pinnalla, mutta nyt myös keskimääräistä matala-alkoholisemmat tuotteet kiinnostavat kuluttajia. Oluttyypeistä tehdään matala-alkoholisia versioita micro-IPAn tyyliin, ja samalla luonnostaan vähäalkoholiset tyypit kuten gueuze tai berliner weisse kiinnostavat.

Lehtinen arvioi trendin juontuvan paljolti siitä, että ihmiset vaalivat terveyttään ja haluavat vähentää nautitun alkoholin määrää. Samalla kuluttajien maku on muuttunut, ja he haluavat välillä kevyempiä makuja.

8. Alkoholiton olut

Alkoholittomien oluiden suosio on kasvanut maailmalla, ja nyt ne ovat nousussa myös Suomessa.

Nykäsen mukaan alkoholittomien suosio liittyy globaaliin terveyden ja hyvinvoinnin trendiin. Kyseessä on myös yleinen kulutustottumusten muutos, sillä nuoremmat kuluttajapolvet käyttävät ylipäätään alkoholia vanhempiaan vähemmän.

Nuoremmat käyttävät ylipäätään alkoholia vanhempiaan vähemmän.

Alkoholittomien suosion lisääntyessä myös niiden tarjonta kasvaa.

”Aloin seurata alkoholittomien trendiä 6 vuotta sitten. Silloin oli kapea kärki, mutta nyt kun katsoo, valikoima, laatu ja määrä on kasvanut hirveästi”, Punamäki sanoo.

9. Laatu

Suomalaisten oluiden kohonnut laatu on ilmiö, josta asiantuntijat kauttaaltaan iloitsevat. Pienpanimot ovat panostaneet taitoon ja laitteisiin, ja samalla isot panimot ovat jakaneet tietotaitoaan.

Hartwallin Antinoja nostaa laadun kohdalla myös oluen oikean tarjoilun. Yhtiö kouluttaakin ravintolatyöntekijöitä oikeaoppiseen tarjoilurituaaliin, joka tekee oluen nauttimisesta asiakkaalle jotain sellaista, mitä ei voi kotioloissa saavuttaa.

Iso oluiden määrä ravintolassa saattaa aiheuttaa Antinojan mukaan haasteita niiden varastoinnille ja kierrolle. Laadukkaat hanaseinät ja tankkioluiden kylmähuoneet alkavatkin yleistyä.

10. Asiakkaiden asiantuntemus

Kuluttajat tietävät nyt oluista paljon – usein jopa enemmän kuin ravintolan henkilökunta.

”Henkilökuntaa pitää kouluttaa, kouluttaa ja kouluttaa. Isojen panimoiden vastuu on iso tässä alan koulujen lisäksi, ne pystyvät tekemään todella paljon”, Lehtinen painottaa.

”Henkilökuntaa pitää kouluttaa, kouluttaa ja kouluttaa."

Antinoja kertoo, että Hartwall vastaa ravintoloiden tiedontarpeeseen koulutuksilla, joita puolisenkymmentä kouluttajaa pitää ympäri Suomen. Niissä käsitellään niin oluttyyppejä kuin oluen valmistusta ja raaka-aineita.

”Rohkeus myydä olutta vaatii ravitolatyöntekijältä kouluttautumista”, Antinoja sanoo.

Muita oluiden trendejä

Erikoistuminen ja erilaistuminen: Pienet panimot saattavat nyt erikoistua vain tiettyyn oluttyyliin. Markkinat vaativat tuotteita, jotka erottuvat joukosta.

Paikallisuus: Panimot ovat ylpeitä kotialueestaan ja käyttävät ehkä paikallisia raaka-aineita esimerkiksi mausteena. Pienet panimot saattavat myydä tuotteensa vain lähialueelle.

Maustetut oluet ja hedelmäoluet: Sitrukset kuten lime, greippi ja sitruuna ovat klassisia oluen mausteita, ja belgialaisilla on hedelmäoluensa. Nyt oluen mausteilla leikitellään, ja ilmiöön kuuluvat aitojen raaka-aineiden laadukkaat maut.

Tynnyrikypsytetty olut: Pieni segmentti laadukkaita vahvoja oluita, joita käytetään nautiskeluoluina.

Vahvat oluet muuttuvat vahvemmiksi: Matala-alkoholiset trendaavat, mutta samalla vahvat tyylit kuten imperial stout ovat entistäkin vahvempia. Näitä saatetaan avata pullo isomman porukan maisteltavaksi esimerkiksi aterian jälkeen.

Sesonkioluet: Sesonkien merkitys lisääntyy entisestään. Tärkeimpiä ovat kesäoluet kuten vehnäolut, Oktoberfest sekä jouluoluet. Panimot myös kehittävät sesonkeja ja niihin tuotteita.

Olut ja ruoka: Oluesta on tullut salonkikelpoinen ruokajuoma, ja monet ravintolat kirjoittavat ruokalistaan viinisuositusten ohella olutsuositukset.

Tilaa juomat yrityksellesi Juomamaailmasta

Yritysasiakkaana voit tilata Hartwallin tuotteita jälleenmyyntitarkoituksiin vaivattomasti Juomamaailmasta. Valikoimastamme löydät jokaisen sesongin trendijuomat sekä ikivihreät klassikkojuomat!

Juomamaailmasta näet myös ajankohtaiset tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta.