Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

Tulevat trendit – muista nämä!

Maailma on muuttunut ja muutos tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Ennustamme, mitä tapahtuu kulutusta ohjaaville trendeille ja mitä ravintolan tai kaupan ammattilaisen pitäisi niistä tietää.

1. Hyvinvoinnin merkitys korostuu

Hyvinvointitrendi on ollut pinnalla jo pidempään, eikä pandemia ainakaan heikennä sen tenhoa.

”Ihmiset eivät ole koskaan olleet näin kiinnostuneita terveydestään. Vastustuskyvyn boostaaminen ja terveydestä huolehtiminen voivat kuulua keinoihimme hallita epävarmuutta”, analysoi Hartwallin tutkimus- ja kehityspäällikkö Maija Ankkuri.

Ruoka- ja juomavalinnoilla on merkittävä vaikutus hyvinvointiimme. Nyt kaupoissa ja ravintoloissa kannattaakin satsata terveellisempien valintojen esillä pitämiseen.

2. Nettishoppailu ja kotielämykset kuuluvat uuteen normaaliin

Kun liikkumista rajoitetaan, ajanvietto ja kulutus siirtyy verkkoon. Ruoan kotiinkuljetus ja erilaiset take away -palvelut kokivat huiman kysynnän nousun niin kaupoissa kuin ravintoloissakin.

”Fyysisen kohtaamisen merkitys ei tule katoamaan, mutta aiempaa suurempi kysyntä erilaisille virtuaalisille elämyksille on realismia myös poikkeustilan jälkeen. Kun verkkopalvelujen käyttöön on nyt totuttu, jatkossa kynnys käyttöön on matalampi”, ennustaa Ankkuri.

Lisäksi take away -elämykset mahdollistavat arjesta irtautumisen myös silloin kun ravintolaan lähtö vaatisi järjestelyjä. Esimerkiksi lapsiperhearjessa ylellinen ravintolaelämys kotona voi jatkossa olla yhä useammalle varteenotettava vaihtoehto.

3. Paikallinen ja tuttu on pop

Mistä ruokani on peräisin? Onko se varmasti turvallista? Suurten muutosten edessä kaipaamme kuluttajina tuttua ja turvallista.

”Paikallisuus, craft ja alkuperän jäljitettävyys eivät ole uusia trendejä elintarvikealalla, mutta poikkeustila vahvistaa entisestään esimerkiksi lähi- ja luomuruoan suosiota. Samalla kotimaisen ruokatuotannon merkitys korostuu myös huoltovarmuuden kannalta”, Ankkuri summaa.

Samaan trendiin liittyvät myös erilaiset support your local -tempaukset, joissa kuluttamalla halutaan tukea lähikulmien yrittäjiä. Myös matkailu muuttuu vääjäämättä. Mitä piilotettuja helmiä lähiympäristö tarjoaakaan? Niistä kannattaa nyt pitää ääntä, sillä kysyntää on varmasti tulevana kesänä.