Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Trendit:

Jyväskylän Seppälään syntyi upea ja uudenlainen juomaosasto

Jyväskylän Seppälän K-Citymarketissa on pistetty alkuvuodesta tuulemaan. Myymälästä rakennetaan parhaillaan kylän parasta ruokakauppaa. Yksi uudistuneen ”Cittarin” vetonauloista on Hartwallin kanssa yhteistyössä kehitetty näyttävä juomaosasto.

Jyväskyläläisen K-Citymarket Seppälän kauppias Vesa Nurminen ja myymäläpäällikkö Anja Ylivainio ovat tohkeissaan. Myymälän uutukainen juomaosasto, Beer & Wine Corner, on viimeisiä fiksauksia vaille valmis.

Osaston katseenvangitsija on hulppea olutseinä, jonka olemassaolo jää tuskin yhdeltäkään K-Citymarketin ruokaosastolla asioivalta huomaamatta. Jyhkeät puurakenteet kehystävät valtavaa olutpullojen ja -tölkkien rivistöä.

"Me olemme rakentamassa kylän parasta ruokakauppaa. Näin ollen oluidenkin osalta tarjontaa pitää olla överisti.

”Meiltä löytyy yli 700 olutnimikettä, joten täällä kelpaa etsiä uusia makuelämyksiä. Olemme saaneet tuotetoiveita esimerkiksi olutharrastajilta, ja 99 prosenttia niistä olemme pystyneet toteuttamaan”, Nurminen innostuu.

K-Citymarket Seppälä kokoaa juomatrendit maailmalta

Keskon uuden brändilinjauksen myötä kauppiaat saavat aiempaa vapaammat kädet kehittää omaa myymäläkonseptiaan. Nurminen päätti ottaa mahdollisuudesta täyden ilon irti ja pistää koko myymälän uusiksi. Ajatus uudesta ja uljaasta Beer & Wine Cornerista heräili viime syksynä.

K-Citymarket Seppälä keräsi aktiivisesti asiakaspalautetta uudistuksen tueksi. Asiakkaat innostuivatkin heittelemään aktiivisesti luovia ideoitaan. Lisää ideoita Nurminen ja Ylivainio ammensivat tutustumalla kansainväliseen juomakulttuuriin ja alan kirjallisuuteen. Kehitystyötä edisti osaltaan Ylivainion olutharrastus.

 
 
K-Citymarket Seppälän kauppias Vesa Nurmisen mielestä on tärkeää, että uuden konseptin suunnittelussa luovat ideat saavat lennellä. Ennen toteutusvaihetta uusi osasto on kuitenkin maltettava suunnitella huolella.

”Erikoisoluet ovat niin Suomessa kuin maailmallakin trendituotteita. Me olemme rakentamassa kylän parasta ruokakauppaa. Näin ollen oluidenkin osalta tarjontaa pitää olla överisti. Tarjolla on myös paljon alkoholittomia oluita”, Ylivainio sanoo.

K-Citymarketin vakuuttava tuotekirjo ei pidä sisällään pelkästään oluita. Osastolta löytyy myös vakuuttava valikoima lonkeroita, siidereitä ja mietoja viinejä. Beer & Wine Corneria ihastelevan silmä tavoittaa nopeasti glamouria ja bling-blingiä hehkuvan mietojen viinien hyllystön, josta löytyy takuulla sopiva juoma niin kilistelyyn, seurusteluun kuin ruuan kera nautittavaksi. Toki juomaosastolta löytyvät myös tunnetut vesi- ja virvoitusjuomabrändit.

Hartwallilla keskeinen rooli juomaosaston suunnittelussa

K-Citymarket Seppälä on tehnyt pitkään yhteistyötä Hartwallin kanssa. Myymälästä löytyvät likimain kaikki Hartwallin tuotenimikkeet. Kun juomaosastoa päätettiin lähteä uudistamaan, Nurminen kilautti heti puhelun Hartwallille ja pyysi kumppania mukaan kehitysyhteistyöhön.

”Hartwallilla innostuttiin ajatuksesta välittömästi ja yhteisten keskustelujen kautta kipinämme roihahti nopeasti liekkeihin. Iso kiitos kumppanille kokeilunhalusta ja ennakkoluulottomuudesta”, Nurminen kiittelee.

Ajankohta yhteydenotolle oli mitä hedelmällisin, sillä Hartwallilla oli jo tovi pohdittu mahdollisuuksia kehitysyhteistyöhön jonkin kotimaisen myymälän kanssa.

”Olimme haudutelleet ajatusta, että lähtisimme uudistamaan kokonaisvaltaisesti jonkin K-Citymarketin juomaosastoa yhteistyössä kauppiaan kanssa. Me Hartwallilla olemme tunnistaneet elämyksellisyyden tärkeyden panimojuomaosastolla ja halusimme lähteä toteuttamaan uudenlaista osastoa. K-Citymarket Seppälälle olemme kehittäneet pitkään juomaosaston tilanhallintaa, joten yhteiseen projektiin oli luontevaa lähteä”, Hartwallin kategoriakehityspäällikkö Helena Parkkinen kertoo.

"Uudistuksella halusimme tuoda asiakkaiden arkeen elämyksellisyyttä ja iloa uusien juomalöytöjen tekemisestä.

Hartwallin Kategoria- ja tilanhallintatiimin tavoitteena on auttaa kauppiasta kasvattamaan juomaosastonsa arvoa. Tässä onnistutaan kuluttaja- ja markkinaymmärrykseen perustuvalla tilanhallinnalla ja luomalla juomaosastolle yhtenäinen sekä tasokas myymäläilme.

”Halusimme katsoa asioita kuluttajan näkökulmasta. Juomahankinnat ovat vahvasti herätteellisiä. Uudistuksella halusimme tuoda asiakkaiden arkeen elämyksellisyyttä ja iloa uusien juomalöytöjen tekemisestä. Hartwallin näkökulmasta pidimme tärkeänä myös sitä, että osasto on ilmeeltään yhtenäinen”, Parkkinen summaa

Asiakkaille iloa uusista juomalöydöistä

Ensimmäiset suunnittelupalaverit osoittivat, että K-Citymarket Seppälän ja Hartwallin visio sekä tavoitteet olivat samankaltaiset.
K-Citymarket Seppälä ja Hartwall tekivät tiivistä suunnitteluyhteistyötä puolen vuoden ajan. Projektiin osallistui myös liikekonseptien ja kauppaympäristöjen kehittämiseen erikoistunut suunnittelutoimisto. Useiden palaverien myötä osaston palaset alkoivat loksahdella paikoilleen.

”Suunnittelimme esimerkiksi osaston kohtaamisjärjestyksen ja pohjakuvan sekä hyllymoduulien määrän, sijoittelun ja suuntaukset. Lopuksi piirsimme tarkat hyllykuvat”, Parkkinen kertoo.

Kylmätilaa riittää myös havinaisemmille tuotteille.

 

Lisää hyllymetrejä juomille

Ylivainio ja Nurminen iloitsevat erityisesti siitä, että uudistuksen myötä juomaosaston uudistuksen jälkeen myymälän asiakkaita pystytään palvelemaan entistäkin paremmin. Huolellisella suunnittelulla 400-neliöiseen juomaosastoon on saatu loihdittua avaruutta ja ilmavuutta. Vaikka osaston pinta-ala ei uudistuksessa kasvanut, juomille varattuja hyllymetrejä saatiin rutkasti lisää.

”Nyt voimme tuoda erikoistuotteet niiden arvon mukaisella tavalla esiin. Tuotteisiin tutustuminen on helpompaa ja mukavampaa, kun tuotteet on aseteltu hyllyihin väljästi. Asiakkaan on myös helpompi löytää etsimänsä tuotteet”, Nurminen muotoilee.

Yksi K-Citymarket Seppälän helmistä on suuri akvaariokaluste, johon juomia saa ennätysmäärän viilenemään.

”Useimmissa kaupoissa vain volyymijuomat mahtuvat kylmäkaappeihin. Meillä kylmätilaa riittää myös havinaisemmille tuotteille. Viineillekin meille on kaksi kylmäkaappia. Halutessaan kaupasta voi lähteä vaikka suoraan piknikille”, Nurminen hehkuttaa.

Paremman asiakaskokemuksen puolesta

Myymäläuudistuksella Nurminen ja Ylivainio haluavat osaltaan parantaa päivittäistavarakaupassa vierailusta syntyvää asiakaskokemusta.

”Ruokakauppaan tullaan monesti arkikiireen stressaamina. Me haluamme tehdä kauppakäynnistä miellyttävän ja rauhoittavan kokemuksen. Kauppareissun ei tarvitse olla pelkkä suoritus. Tällä voi hetken hengähtää ja rentoutua, unohtaa arjen kiireet”, Nurminen sanoo.

Beer & Wine Corneriin on lupa pistäytyä viettämään aikaa rauhassa. Asiakas voi istahtaa rauhalliseen kulmaukseen sijoitetulle lokoisalle sohvalle lueskelemaan viini- ja olutaiheista kirjallisuutta sekä kuuntelemaan rock’n rollia. Halutessaan voi istahtaa baarijakkaralle lukemaan tai antamaan olutarvosteluja.

”Asiakkaiden käytössä on kaksi tablettia. Niillä voi lukea ja kirjoittaa olutarvosteluja sekä tutustua oluiden ominaisuuksiin ja tarjoiluehdotuksiin. En ole kuullut, että vastaavaa mahdollisuutta olisi tarjolla muissa kaupoissa”, Ylivainio toteaa.

K-Citymarket Seppälässä vietetään uuden Beer & Wine Cornerin ”virallisia” avajaisia vasta parin viikon päästä. Asiakkaat ovat kuitenkin ennättäneet antaa uudelle osastolle jo runsaasti palautetta.

”Uudistunut osasto on otettu hienosti vastaan. Ylistävää asiakaspalautetta tulee päivittäin”, Ylivainio iloitsee.

Saatat pitää myös näistä