Moi, mitä etsit?

search
Uratarinat:

Tervetuloa Hartwallille: Tomi Kolppanen kipparoi Hartwallin omaa panimomyymälää ja vierailukeskusta

Tomi Kolppasen uraan Hartwallilla on mahtunut yllättäviä käänteitä: kesätöistä keräilyyn, lähettämöön ja sieltä täysin uudenlaiseen rooliin panimomyymälän ja vierailukeskuksen vetäjäksi. Tomi tuntee Hartwallin panimon pohjasta korkkiin saakka. Siitä on ollut hyötyä vierailukierrosten vetämisessä ja oman kaupan pyörittämisessä.

”Olen hartwallilainen pesäpallon ansiosta”, Tomi naurahtaa.

Pohjanmaalta kotoisin oleva Tomi on pelannut aina pesäpalloa, ja päässyt lajissa pitkälle. Hän muutti Lahteen opiskelemaan vuonna 1999. Ensimmäisinä opiskelukesinä hän palasi kesätöihin kotilakeuksille, mutta pian pesäpallojoukkueen porukka vakuutti Tomin hakemaan töitä Hartwallilta ja jäämään kaupunkiin kesäksi pelaamaan.

”Soitin panimolle heti seuraavana aamuna ja kuulin, että kaikki kesätyöpaikat oli jo täytetty. Puhuin itseni kuitenkin haastatteluun ja sillä tiellä tässä ollaan”, Tomi kertoo.

Mahdollisuus, jota ei voinut ohittaa

Vakitöissä Tomi aloitti keräilyssä vuonna 2004. Melkein 20 vuoteen on mahtunut monta roolia, oppimista ja kasvavaa vastuuta. Kun Hartwallin omaa panimomyymälää ja vierailukeskusta alettiin suunnittelemaan, löydettiin Tomista uudelle bisnekselle loistava vetäjä.

”Kun uudelle kaupalle ja vierailukeskukselle etsittiin vetäjää, en miettinyt kauaa että haenko. Halusin jotain uutta, ja samalla rooli tuntui oikealta siksikin, että olen suorittanut siihen passaavia opintoja liiketalouden, hotelli- ja ravintolajohtamisen ja henkilöstöhallinnon puolella. Tässä yhdistyi monta hyvää juttua ja bonuksena vielä se, että kauppa ja vierailukeskus olivat meille jotain täysin uutta”, selittää Tomi.

Markkinointi, myynti ja matkailuyrittäminen hallussa

Kun Hartwallin panimomyymälään astuu, vastassa on usein parrakas, iloisesti tervehtivä Tomi. Hän tiimeineen pitää hyllyt täynnä ja kassakoneen kilisemässä.

”Yleensä aamu alkaa tiimini, eli Jounin ja Jarin kanssa aamukahvin äärellä tulevaa päivää läpikäyden ja edellistä päivää purkaen. Tsekkaamme, onko myymälän puolella kaikkea ja onko kampanjoita alkamassa. Käymme läpi, millaisia vierailuryhmiä on tulossa ja ovatko tulijat tilanneet esimerkiksi tastingeja”, summaa Tomi.

”Jossain sopivassa välissä sitten mietitään vähän tulevaa ja suunnitellaan isompia linjoja. Harvoin on kahta samanlaista päivää. Se onkin tämän työn suola.”

Hartwallin panimomyymälästä saa loistojuomien lisäksi paljon erilaisia fanituotteita lonkerovilteistä vichy-paitoihin ja Jaffa-pyyhkeistä Lahden Erikois -lippiksiin.

”Hoidamme myös myymälän ja vierailukeskuksen somekanavia, ja siellä on hauska hehkuttaa löytöjä, kuten lonkeron karvahattuja ja jääkaappeja. Olen oppinut valtavasti markkinoinnista, kannattavuudesta ja matkailuyrittämisestä: me pyöritämme isoa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on kasvaa ja houkutella lisää tyytyväisiä kävijöitä Hartwallille. Monessa saa olla mukana, mutta se on tässä ihan parasta. Tässä pääsee todella virkistämään Suomea ja ilahduttamaan ihmisiä”, Tomi sanoo tyytyväisenä.

Tomi ja tiimi huolehtivat myös Hartwallin oman ravintolan, Panimon kellarin vuokraamisesta ryhmille.

”Vierailukeskuksessa taas pääsee itse näkemään, miten limuja tehdään ja olutta pannaan. Koronan takia keskus on ollut kiinni, mutta meillä on sen varalle suuria suunnitelmia”, Tomi myhäilee.

Vapaa-ajalla virkistää: Työmatkapyöräily fat-bikella, kuntosali, golf, laiskottelu, mutta näin pohojalaisena ennen kaikkea pesäpallon pelaaminen ja valmentaminen.

Virkistän työkavereita: Huonolla huumorilla ja myymälän kahvinurkkauksesta säännöllisin väliajoin löytyvillä keksipaketeilla.

Suosikkijuoma: Novelle Citronelle ja olutpuolelta loistava Lahden Erikois NEIPA.