Vastuullisuus


Vastuullinen Hartwall

NAUTINNOLLISTA JUOMAKULTTUURIA VASTUULLISESTI

Vuosi 2017 oli meille Hartwallilla tärkeä vuosi vastuullisuutemme edistämisessä. Innovaatioidemme ja kunnianhimoisen tuotekehityksen ansiosta onnistuimme tekemään toiminnastamme entistäkin energiatehokkaampaa ja pienentämään pulloissa tarvittavaa muovin määrää. Jätteiden kierrätysprosenttimme on 97,6, ja olemme siitä varsin ylpeitä.

Viime vuonna juhlimme satavuotiasta Suomea. Hartwall on kulkenut mukana koko vuosisadan mittaisen matkan, ja kunniatehtävämme on aina ollut lisätä suomalaisten hyvinvointia ja tarjota ainutlaatuisia nautintoja, jotka saavat elämän maistumaan paremmalta. Hartwallin lahja satavuotiaalle Suomelle oli teko hyvinvoinnin puolesta: Novelle Plus Kalsium tarjosi 10 000 ilmaista luustomittausta suomalaisille yhteistyössä Terveystalon ja Bone Indexin kanssa. Yhteistyö sopii Novellelle mainiosti, sillä koko hyvinvointivesien tuoteperhe on luotu tuomaan suomalaisille lisää terveyttä, ja työ sen parissa jatkuu tänäkin vuonna.

Terveellisyys ja vastuullinen kulutus näkyivät myös alkoholijuomien puolella. Vuonna 2017 valmisteltiin alkoholilain muutosta. Osallistuimme alkoholilainsäädännön muutoksen ympärillä käytyyn keskusteluun ja meille onkin ollut tärkeää, ettei alkoholinkulutus lakimuutoksen jälkeen ole noussut, vaan Suomessa ollaan siirtymässä vastuullisempiin juomatapoihin. Olemme mukana Kohtuullisesti.fi-ohjelmassa ja lanseerasimme viime vuonna suureen suosioon nousseen alkoholittoman Heineken 0.0 % -oluen. Haluamme jatkossakin edistää myönteistä ja kohtuullista juomakulttuuria kotimaassa.

Kalle Järvinen
Toimitusjohtaja

————————————————

Noudatamme tuotanto- ja toimitusketjussa ISO 9001, ISO 14001, FSSC2200 ja OHSAS 18001 –standardeja ja niiden mukaista toimintapolitiikkaa, joka koskee koko yrityksen kaikkia toimintoja.


Toimintapolitiikka

Sitoudumme kehittämään jatkuvasti toimintaamme niin turvallisuuden, terveyden, laadun, elintarviketurvallisuuden kuin ympäristön näkökulmasta tukemalla yhteistyötä ja avointa viestintää sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien kanssa.

Toimimme lainmukaisesti ja konsernimme vaatimuksia noudattaen.

Jokainen meistä on vastuussa työyhteisömme turvallisuudesta, terveydestä, laadusta, elintarviketurvallisuudesta ja ympäristöstä.

Arvioimme toimintamme riskit ja toimimme sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti ehkäistäksemme tapaturmat ja vahingot.

Laatu ohjaa toimintaamme.

Kunnioitamme kaikessa toiminnassamme ihmisoikeuksia.

Turvallisuus & Terveys

  • Turvallisuus ja terveys on tärkein prioriteettimme
  • Haluamme, että Hartwall on turvallinen paikka työskennellä. Lähtökohtamme on, että jokainen työntekijämme ja yhteistyökumppanimme voi palata työpäivän jälkeen kotiin terveenä. Tavoitteemme on nolla tapaturmaa eikä lainkaan työperäisiä sairauksia.
  • Sitoudumme työskentelemään vastuullisen ja myönteisen juomakulttuurin edistämiseksi sekä omassa toiminnassamme että yhteistyössä eri tahojen kanssa.

Laatu

  • Toimimme laatujärjestelmämme prosessien ja standardien mukaisesti.
  • Tuotamme ja toimitamme laadukkaita tuotteita, jotka vastaavat tai ylittävät kaikki niille asetetut laatuvaatimukset.

Elintarviketurvallisuus

  • Noudatamme elintarviketurvallisuusjärjestelmämme vaatimuksia varmistaaksemme, että tuotamme ja toimitamme turvallisia ja virheettömiä tuotteita.

Ympäristö

  • Kunnioitamme ympäristöä kaikessa toiminnassamme.
  • Sitoudumme pienentämään ympäristövaikutuksiamme vähentämällä energiankulutustamme sekä käyttämiemme materiaalien määrää.

Hartwall osana yhteiskuntaa

Hartwall kantaa vastuunsa yrityskansalaisena ja investoi aktiivisesti yhteiskunnallisesti merkittäviin hankkeisiin. Talouden osalta vaikutamme toimintaympäristöömme työllistämällä suoraan ja epäsuorasti sekä maksamalla veroja. Raaka-aineet pyrimme hankkimaan paikallisilta toimijoilta ja olemaan myös näin mukana yhteiskuntamme jatkuvassa kehittämisessä.

Hartwallin toiminnan taloudellisia vaikutuksia voidaan arvioida useilla mittareilla. Vuonna 2017 maksoimme veroja 387,3 miljoonaa euroa (2016: 420 miljoonaa). Perittyjen ennakonpidätysten määrä oli 9,1 miljoonaa euroa (2016: 9,5 miljoonaa) ja kierrätysmaksujen 9,2 miljoonaa euroa. Yhteiskunnalliset vaikutuksemme näkyvät myös laajemmin työntekijöidemme maksamien verojen kautta: vuonna 2017 työllistimme keskimäärin 630 henkilöä ja maksoimme palkkoja sivukuluineen yhteensä 36,8 miljoonaa euroa.

PANIMOTEOLLISUUDEN EPÄSUORA KOKONAISTYÖLLISTÄVYYS SUOMESSA 26 000 TYÖNTEKIJÄÄ

Panimoala on jalostusarvoltaan Suomen neljänneksi suurin elintarviketeollisuuden ala, ja se työllistää Panimoliiton tietojen mukaan suoraan miltei 1 700 suomalaista. Panimoalan kokonaistyöllistävyys on noin 26 000 työntekijää, josta Hartwallin osuus on merkittävä; työllistämme suoraan ja alihankintaketjun välityksellä heistä noin kolmanneksen.

Hartwall on merkittävä kesätyöpaikkojen tarjoaja erityisesti Lahden seudulla. Hartwallilla työskenteli kesällä 2017 yhteensä 108 kesätyöntekijää, joista valtaosa työskenteli Lahdessa tuotanto-toimitusketjun tehtävissä tuotannossa ja sisälogistiikassa. Vuonna 2017 olimme jo kuudetta kertaa mukana Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa. Osallistumalla kampanjaan haluamme osoittaa nuorten merkityksen Hartwallille ja sitoutumisemme vastuullisen kesätyön periaatteisiin, kuten perehdytykseen ja ohjaamiseen, oikeudenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen. Kesätyöntekijöiden palautteen mukaan olemme nuorten keskuudessa arvostettu työnantaja, ja meillä kesätyöntekijät pääsevät nauttimaan lämpimästä vastaanotosta, hyvästä perehdytyksestä sekä mukavasta työilmapiiristä. Kesän 2017 kausityöntekijät antoivat kiitettävän arvosanan Hartwallille työnantajana ja valtaosa tulisi mielellään uudestaankin.

Hartwall tekee tiivistä yhteistyötä myös oppilaitosten ja opiskelijoiden kanssa muun muassa tapahtumien ja yritysvierailujen kautta. Tarjosimme vuoden 2017 aikana useita työharjoittelumahdollisuuksia ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoille mm. myynnissä ja markkinoinnissa.

 

KOTIMAISET HANKINNAT TOIMINNAN YTIMESSÄ

Laatu ja saatavuus ovat keskeisessä asemassa hankinnoissamme, ja valtaosa Hartwallin käyttämistä raaka-aineista on peräisin paikallisilta toimijoilta. Arvioimme laatua säännöllisesti niin omissa toiminnoissamme kuin alihankkijoidemme osalta ja olemme onnistuneet pitämään laatutasomme jatkuvasti kiitettävällä tasolla. Jopa 90 prosenttia oluen valmistuksen keskeisimmän raaka-aineen, maltaan, valmistukseen käytetystä ohrasta on viljelty 100 kilometrin säteellä Lahden panimosta, ja pienen osan saamme Suomesta länsirannikolta. Omien olutmerkkien mallastarpeesta vain viisi prosenttia tuli ulkomailta. Mallastus tapahtuu alle 10 kilometrin etäisyydellä Lahden tuotantolaitoksesta. Kotimainen mallas tehdään Lahdessa suomalaisesta mallasohrasta, ja ainoastaan Heinekenin valmistukseen käytetty mallas on merkin omien kansainvälisten vaatimusten mukaisesti ulkomaalaista. Myös kaikki käyttämämme ohrajauho ja hiilidioksidi on täysin kotimaista.

Kaikki hankkimamme sokeri tuotetaan Suomessa Kantvikissa, ja käyttämämme sokerijuurikkaat on viljelty Suomessa. Kotimainen juurikas ei riitä kattamaan koko maan tarpeita sokerituotannossa, joten Kantvikissa jalostetaan myös ulkomaisesta sokeriruo’osta tehtyä raakasokeria. Ruokatieto Ry:n kohdentamisperiaatteen mukaan sokeriin käytetty raaka-aine tulee maamme rajojen ulkopuolelta.

Viestimme kotimaisuuden merkityksestä koko tuotantoketjussa, ohrasta olueksi, yhdessä muun muassa Panimoliiton kanssa. Lisäksi mallasohran toimittajamme Viking Malt on sitoutunut edistämään kotimaisen mallasohran viljelyä vapaaehtoisella sitoumuksella Baltic Sea Action Groupille (BSAG). Hartwallin osuus Suomessa viljellystä mallastetusta mallasohrasta on 19 prosenttia.

Aromi- ja makupuolella hyödynnämme eurooppalaisia toimijoita, sillä kyseinen teollisuudenala vaatii vahvaa erikoistumista, jollaista Suomesta ei tällä hetkellä löydy. Sen sijaan pakkausmateriaaleissa kotimaisia hankintoja vahvistettiin vuonna 2013 siirtämällä osa tölkkien toimituksista Englannista Suomeen. Tällä hetkellä yli 92 prosenttia tölkeistä tuotetaan kotimaassa.

HARTWALLIN YHTEISKUNTAVASTUUHANKKEET

Hartwall on sitoutunut laatimaansa pitkän tähtäimen vastuullisuusohjelman toteuttamiseen. Tärkeitä teemoja ovat vastuullinen juomakulttuuri, vihreä liiketoiminta sekä yhteiskunnallinen ja sosiaalinen vastuu. Keskeisessä roolissa panimoalalla näemme erityisesti sosiaalisen vastuullisuuden. Hartwall haluaa kantaa vastuunsa yrityskansalaisena ja investoi aktiivisesti yhteiskunnallisesti tärkeisiin ja merkittäviin hankkeisiin.

Vuonna 2017 saatettiin loppuun arvokkaaksi katsomamme työ Uusi Lastensairaala 2017 -hankkeen parissa, jonka yritysperustajajäseneksi lähdimme miljoonan euron panostuksella. Toimimme myös Lasten Päivän Säätiön pääyhteistyökumppanina osallistuen lastensuojelutyön tukemiseen. Olemme toimineet vuodesta 2013 saakka yhtenä Linnanmäen huvipuiston pääyhteistyökumppaneista. Kumppanuuden taustalla on molemminpuolinen kiinnostus vastuulliseen liiketoimintaan sekä varojen kerääminen lastensuojelutyöhön. Linnanmäen huvipuistoa pyörittävä Lasten Päivän Säätiö luovutti viime vuonna historiansa suurimman avustussumman 4,5 miljoonaa euroa suomalaiselle lastensuojelutyölle.

Yhdistimme vuonna 2017 voimamme myös suomalaisen ravintolaruoan tilaus- ja kuljetuspalvelu Woltin kanssa osallistumalla Jouluateria-kampanjaan, jonka tavoitteena on jakaa juhlavia jouluateriapaketteja vähävaraisille perheille ympäri Suomen. Woltin Jouluateria 2017 -kampanja lahjoitti 2515 jouluateriaa vähävaraisille perheille.

Yksi pitkäaikaisimmista yhteiskuntavastuuhankkeistamme on ollut yhteistyö Suomen Jääkiekkoliiton kanssa, joka on jatkunut jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Olimme Suomen Jääkiekkoliiton pääyhteistyökumppani myös vuonna 2017. Yhteistyöllä mahdollistetaan muun muassa kaiken ikäisten ja tasoisten jääkiekkoilijoiden harrastustoimintaa.

Vuonna 2017 olimme mahdollistamassa Olympiastadionin uudistamista, ja siten jatkamassa yhden maan kulttuurihistoriallisesti arvokkaimman paikan tarinaa. Lisäksi Hartwall on tehnyt yhteistyötä Suomen Koripalloliiton kanssa vuodesta 2010 saakka. Yhteistyöllä tuetaan sekä maajoukkuetta että eri-ikäisten ja -tasoisten koripalloilijoiden harrastustoimintaa. Yhteistyön myötä pääsimme myös ilahduttamaan lajin ystäviä järjetämällä fanitapaamisia vuoden 2017 EM-kisojen aikana Helsingissä

Terveydeksi satavuotiaalle Suomelle!

Vuonna 2017 juhlittiin satavuotiasta Suomea ja Hartwall oli monella tapaa mukana juhlahumussa. Hartwall on kulkenut mukana koko vuosisadan mittaisen matkan, ja Hartwallin kunniatehtävä on aina ollut lisätä suomalaisten hyvinvointia ja tarjota ainutlaatuisia nautintoja, joiden avulla elämä maistuu paremmalta. Yhtiö kohottikin juhlamaljan sekä satavuotiaalle Suomelle että kaikille sen asukkaille Hartwallin satavuotiastakin vanhemmalla kivennäisvesillä.

Hartwallin lahja satavuotiaalle oli teko hyvinvoinnin puolesta: tarjosimme Novelle Plus Kalsiumin kanssa 10 000 ilmaista luustomittausta suomalaisille yhteistyössä Terveystalon ja Bone Indexin kanssa. Lisäksi Illallinen taivaan alla ja Sata päivää sataan -juhlissa skoolattiin Salpausselän soraharjujen suodattamilla Novelle-kivennäisvesillä, ja vesistä vahvin eli Hartwallin Vichy oli Tuntematon Sotilas -elokuvan yhteistyökumppani.


Vihreä liiketoimintamme

 

Hartwall pyrkii jatkuvasti pienentämään ympäristövaikutuksiaan tehostamalla jakelukanaviaan ja kehittämällä yhä ympäristöystävällisempiä tuotteita ja pakkauksia. Hiilidioksidipäästöjen mittaaminen on tärkeä tapa arvioida kehitystämme. Päästöjen pienentäminen vaatii läheistä yhteistyötä alihankkijoiden, logististen kumppaneiden ja asiakkaidemme kanssa. Tuotekehityksellä pyrimme myös vähentämään käytettävän materiaalin määrää sekä hyödyntämään kierrätettäviä materiaaleja tehokkaasti.

TEHOKKAAT JAKELUKANAVAT

Hartwall pyrkii vähentämään CO2-päästöjään tehostamalla tavarantoimitustaan. Vuonna 2017 tehostimme jakelua entisestään optimoimalla autojen täyttöasteita sekä jakelureittejä. Kaluston määrää ja soveltuvuutta tarkastelemme jatkuvan kehittämisen periaatteen mukaisesti. Kokonaishiilidioksidipäästöjä vähensi myös panimoiden yhteisjakelu pitkillä reiteillä.

Toimenpiteiden ansiosta toimitusreittimme lyhenivät 7 % edellisvuodesta. Vuonna 2017 tuotteiden ja päällysteiden kuljetuksesta vapautui yhteensä 8,26 tonnia (2016: 8,9 tonnia) hiilidioksidia, joka on yli seitsemän prosenttia vähemmän kuin vuonna 2016.


PAKKAUKSET: KEVEÄMMÄT PULLOT, VÄHEMMÄN MUOVIA

Hartwallilla kehitettiin pakkauksia ympäristöystävällisemmiksi myös vuonna 2017. Pulloja kevennettiin, ja kaiken kaikkiaan PET-muovin käyttöä vähennettiin pulloissa 65 000 kiloa. Tämä saavutettiin kehittämällä kepeämpiä muovipulloja yhdessä pakkausvalmistajan kanssa. Lisäksi pakkausmuovi vaihtui joissain pakkaustyypeissä aaltopahviin.

EKOLOGISTA HANATEKNOLOGIAA

Vuonna 2017 jatkoimme vihreää hanateknologiaa hyödyntävien David-hanojen markkinointia: hanoja oli vuoden loppuun mennessä käytössä jo 1 255 kappaletta, ja työ jatkuu myös vuoden 2018 aikana. Innovatiivisen teknologiansa ansiosta David-hanat kuluttavat 60 prosenttia vähemmän energiaa kuin perinteinen hanateknologia ja niiden pesutarve on lähes olematon.

ENERGIAN- JA VEDENKULUTUS

Pyrimme vähentämään energiankulutustamme ja suosimaan uusiutuvia energiamuotoja. Lahden tuotantolaitoksellamme on tehty pitkäjänteistä ja systemaattista työtä energiatehokkuuden kehittämiseksi tuotantoprosesseissa ja tilojen käytössä jo laitoksen avaamisesta vuodesta 2003 alkaen.

Aloitimme vuonna 2014 merkittävän energiansäästöohjelman ja vanhan valaistuksen vaihtamisen viisi kertaa energiatehokkaammiksi LED-valoiksi. Jatkoimme projektia vuonna 2017. Hartwall Lahden yhteensä 10 000 valaisimesta jo noin 6 000 on korvattu LED-valaisimilla, ja niiden kattama pinta-ala vastaa yhteensä noin 14 jalkapallokenttää. Samassa yhteydessä on asennettu liiketunnistimia, jotka optimoivat valaistusta sammuttamalla ja sytyttämällä valoja automaattisesti. Ledeillä voidaan säästää, sillä ne käyttävät jopa viisi kertaa vähemmän valaistukseen kuluvasta energiasta. Jos tilan käyttötarkoitus on muuttunut alkuperäisestä, säästö voi olla jopa 8−9-kertainen.

Hartwallin tehtaan kokonaisominaisvedenkulutus laski vuonna 2017 vuoteen 2016 nähden 10 %. Veden käyttö laski 2,89 hehtolitrasta 2,87 hehtolitraan yhtä tuotettua hehtolitraa kohden. Lämpöenergian kulutus nousi 50,3 megajouleen edellisvuoden 47,9 megajoulesta yhden hehtolitran tuotantoa kohden ja sähkönkulutus nousi 9,15 kilowattitunnista 9,52 kilowattituntiin tuotettua hehtolitraa kohden. Kokonaisenergian suhteellisen kulutuksen nousuun vaikuttivat pienentyneet tuotantolitrat, jolloin energian hyötysuhde pieneni. Lämpöenergian suhteellinen kulutus laski noin 7 % ja sähköenergian suhteellinen kulutus noin 3,5 %. Energiatehokkuutta kehitetään myös jatkossa systemaattisesti.

 

LÄMPÖPUMPPU LAITTAA ENERGIAN KIERTOON

Kesällä 2017 Hartwall Lahdessa otettiin käyttöön uusi lämpöpumppu, joka ottaa talteen energian kylmäkoneiden lauhduttimista ja siirtää sen kuumaan käyttöveteen. Näin Hartwallilla tarvitaan höyryä lämmittämiseen entistä vähemmän, kun laitteistossa syntyvä lämpö hyödynnetään. Arviomme oli, että vuodessa säästettäisiin noin 1 800 megawattituntia. Määrä vastaa noin 90 omakotitalon vaatimaa vuotuista lämpöenergiaa. Arvio tullaan kuitenkin ylittämään, ja lämpöpumpun tuoma energiansäästö on vielä suurempi.

CO2-PÄÄSTÖT JA TALTEENOTTO

Tuotannon osalta valtaosa Hartwallin CO2-päästöistä syntyy höyryn- ja lämmöntuotannosta. Tämä energia tuotetaan maakaasulla ja biokaasulla, joka kattaa reilut 10 prosenttia kokonaislämpöenergiasta. Biokaasu tuotetaan Lahden Kujalan jätteidenkäsittelylaitoksella panimon vieressä.

Hartwall pystyy vaikuttamaan omaan päästömääräänsä optimoimalla käyttämänsä lämpömäärän tuotantomääriinsä. Tuotannon volyymin pienentyminen johtaa myös pienempään tuotantoprosessin lämpöhyötysuhteeseen.

Kaikki Hartwallin juomat sisältävät hiilidioksidia, josta puolet saadaan Hartwallin omasta tuotannosta ja loput ostetaan. Oma CO2-tuotanto perustuu oluen käymisprosessissa syntyvään hiilidioksidiin, joka otetaan talteen, nesteytetään, puhdistetaan ja palautetaan tuotantoprosessiin.

KIERRÄTYS

Lahden tuotantolaitoksella kierrättämättömän jätteen määrä yhtä tuotettua hehtolitraa kohti oli viime vuonna edellisvuoteen nähden jopa 33 prosenttia pienempi.

Hartwallilla panostetaan kierrätykseen, ja vuonna 2017 jopa 97,6 % kokonaisjätemäärästä kierrätettiin. Kaatopaikkajätteen suhteellinen määrä oli vuonna 2017 0,006 kg/hl (2016: 0,01 kg/hl). Kaatopaikkajätteen suhteellista määrää vähensivät muun muassa jäteaseman jätteiden keruulaitteistojen kehittäminen, kierrätyksen merkityksen korostaminen henkilöstölle sekä jäteaseman jatkuva ylläpitäminen ja tarvittaessa manuaalinen ihmisen tekemän jätteen lajittelu ennen jätejakeiden kuljettamista tiloistamme. Harvoin tyhjennystä vaativat lietekaivot tyhjennettiin vuoden 2017 aikana.

Tölkkien ja pullojen kierrättäminen on Suomessa erinomaisella tasolla, sillä suomalaiset palauttavat pantillisia juomapakkauksia eniten maailmassa. Esimerkiksi tölkkejä palautetaan keskimäärin 40 kappaletta joka sekunti. Vuodessa se tekee noin 1,2 miljardia palautettua tölkkiä. Vuonna 2017 pantillisten juomatölkkien palautusaste oli 94 prosenttia, muovipullojen palautusaste 91 prosenttia ja kierrätyslasipullojen palautusaste oli 87 prosenttia. Suomen palautuspakkaus Oy, PALPA, vastaa pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä ja kierrätyksen edistämisestä Suomessa. Hartwall on yksi vuonna 1996 perustetun yrityksen perustajajäsenistä ja omistajista sekä yhteistyökumppani PALPA:n päivittäisessä toiminnassa.

Ylijäämä hiiva ja nesteet bioetanoliksi

Hartwall Lahden panimon yhteydessä sijaitseva St1:n bioetanolin valmistuslaitos käyttää raaka-aineenaan Päijät-Hämeen Viljaklusterin toimijoiden tuotannosta syntyviä sivutuotteita. Hartwallilta bioetanolin raaka-aineeksi menevät tuotannosta yli jäävä hiiva sekä tuotannossa syntyvät ylijäämänesteet. Lisäksi kaikki oluen panemisessa syntyvä mäski myydään eläinten rehuksi.


Ihmiset toiminnan keskiössä

Sosiaalinen vastuumme kattaa paitsi koko henkilöstömme myös kuluttajat ja alihankintaverkostomme. Huolehdimme työntekijöidemme turvallisuudesta ja hyvinvoinnista ja varmistamme, että johtamistaidot ovat organisaatiossamme korkealla tasolla. Kuluttajille tarjoamme laadukkaita, vastuullisia tuotteita ja pyrimme samalla rakentamaan vastuullista ja nautinnollista suomalaista juomakulttuuria. Pidämme aktiivisesti yhteyttä kuluttajiin ja kuluttajapalvelumme on tavoitettavissa myös Facebookissa, mikä on korostanut kuluttajapalvelun aktiivista ja läpinäkyvää roolia. Teemme myös tuotekehitystä yhdessä kuluttajien kanssa.

 

JOHTAMISEN JA JOHTAMISTAITOJEN KEHITTÄMINEN

Henkilöstöjohtamisen fokusalueita vuonna 2017 olivat johtamiskulttuurin kehittäminen, tunnustus ja palkitseminen, osaamisen kehittämisen suunnitelmat sekä osastojen välinen yhteistyö. Vuoden 2017 aikana toteutimme henkilöstötutkimuksen ja aloitimme kolmannen myynnin ammattitutkintoon tähtäävän koulutuksen. Työhyvinvoinnin ja turvallisuuden fokusalueita olivat kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden edistäminen yhteistyössä HR- ja turvallisuusorganisaation sekä esimiesten kanssa.

Yksi Hartwallin tärkeimpiä työhyvinvoinnin osa-alueita on esimiestyön kehittäminen. Kaikille toimihenkilöille ja ylemmille toimihenkilöille tehdään vuosittain henkilökohtaiset kehityssuunnitelmat, joiden painopiste on työssäoppimisessa.

Vuoden 2017 aikana toteutimme Hartwallilla uusien esimiesten valmennusohjelman, johon osallistui yhteensä 18 uutta esimiestä. Valmennusohjelman tavoitteena oli mahdollistaa uusien esimiesten onnistuminen uudessa roolissa lisäämällä ymmärrystä esimiestyön keskeisistä osa-alueista sekä tarjoamalla heille käytännön työkaluja johtamisen tueksi.

Lisäksi kehitimme johtamiskultturiamme toteuttamalla 360-palautekyselyt kaikille Hartwallin esimiehille vuoden 2017 aikana sekä uudistimme esimiesten oman intranetin. Järjestimme esimiehillemme myös useita muita koulutuksia, muun muassa esimiespäivät Lahdessa ja Helsingissä maaliskuussa 2017, työoikeuden peruskurssin marraskuussa sekä esimiehiä varten räätälöidyn hyvinvointivalmennusohjelman.

Hartwallilla toteutettiin vuonna 2017 laaja henkilöstökysely. Henkilöstökyselyn avulla saadaan konkreettista tietoa siitä, mitkä asiat ovat työyhteisössämme hyvin ja mitä asioita tulee vielä kehittää. Hartwallin henkilöstökyselyn vastausprosentti oli 69 % yhtiötasolla. Vastausprosentti oli erinomainen kaupallisissa toiminnoissa (94 %) sekä hallinnossa (92 %). Henkilöstökyselyn tulosten perusteella hartwallilaiset kokevat, että työtehtävät ovat vaihtelevia ja kiinnostavia, ja että omasta työstä saa palautetta. Työyhteisö auttaa ja tukee. Hartwallilaiset ovat ylpeitä työskennellessään Hartwallilla ja tarjoavat laadukasta palvelua asiakkaille. Kehitettävää on muun muassa onnistumisten esilletuomisessa sekä toimintojen välisessä yhteistyössä. Edellisvuoden henkilöstötutkimustuloksiin verrattuna hartwallilaiset kokevat, että kehittymismahdollisuudet ja vaikutusvalta omaan työtilanteeseen on parantunut ja että Hartwallin tavoitteet ja arvot ovat nyt selkeämmin tiedossa. Hartwallilaiset kokevat myös, että onnistumisia juhlitaan talossa edellisvuotta enemmän.

Henkilöstötutkimuksen perusteella Hartwallin johtoryhmä valitsi kaksi yritystason kehitysaluetta, joita edistämme koko talon tasolla. Näiden osa-alueiden kehittämiseen panostetaan siten, että kunkin osa-alueen edistymistä edistää johtoryhmän jäsenen vetämä eri toimintojen henkilöistä koostettava tiimi. Talotason fokusalueet ovat: 1) Kehityskeskustelujen laadukkuuden varmistaminen 2) osastojen välinen yhteistyö ja oppiminen toisilta osastoilta. Tämän lisäksi Hartwallilla laadittiin tiimi- ja osastokohtaisia toimenpidesuunnitelmia vuodelle 2018. Esimiesten vastuulla on seurata aktiivisesti toimenpiteiden edistymistä tiimipalaverien yhteydessä.

 

OSAAMISEN KEHITTÄMINEN

Vuonna 2017 järjestimme ja toteutimme useita koulutuksia eri puolilla organisaatiota. Koulutimme henkilöstöämme esimerkiksi asiakastyöhön sekä tehtäväkohtaisiin taitoihin liittyvissä asioissa. Tarjolla oli myös laaja kattaus turvallisuusaiheisia koulutuksia.

Käynnistimme vuonna 2014 myynnin ammattitutkintoon tähtäävän 1,5 vuoden kestoisen Asiakaslähtöinen ote myyntityössä -koulutusohjelman, joka jatkui vuonna 2017. Vuoden 2017 aikana myynnin ammattitutkinnon sai päätökseen yhteensä 17 henkilöä kauppa- ja ravintolakanavasta ja uusi 17 hengen opiskelijaryhmä aloitti opintonsa syyskuussa 2017. Koulutuksen tavoitteena on lisätä erityisesti kenttämyynnin sekä myynnin tuen myynnillisiä valmiuksia, myynti- ja neuvottelutaitoja sekä kokonaisvaltaista kaupallista myyntiosaamista.

Lokakuussa 2017 avasimme haun koko henkilöstölle suunnattuun Thirst for Talent -ohjelmaan. Saimme ohjelmaan yhteensä 42 hakemusta, joiden joukosta valitsimme 24 henkilöä eri puolilta organisaatiota vuoden 2018 alussa alkaneeseen talent-ohjelmaamme. Ohjelman tavoitteena on innostaa henkilöstöämme, ja kasvattaa ja kehittää heidän osaamistaan. Ohjelman avulla kehitämme myös osastojen välistä yhteistyötä ja autamme henkilöstöämme verkostoitumaan monipuolisesti eri toimintojen kanssa.

Hartwallilla suoritusjohtaminen on johtamisen avainprosessi, jonka tavoitteena on, että jokainen tietää ja ymmärtää oman tehtävänsä ja roolinsa yrityksen tavoitteiden ja strategian saavuttamisessa. Suoritusjohtamisessa haastavat tavoitteet asetetaan yhdessä, suorituksia mitataan tasapainoisesti, hyvät suoritukset palkitaan ja yksilöitä sekä tiimejä ohjataan kehittämään osaamista järjestelmällisesti. Vuonna 2014 uudistettiin työntekijöiden suoritusjohtamisprosessia, mikä näkyi myös vuonna 2017 työntekijöiden arjessa. Uudistetulla toimintatavalla varmistetaan kaikkien henkilöiden säännöllinen osallistuminen kerran vuodessa järjestettävään henkilökohtaiseen kehityskeskusteluun, jossa asetetaan kehitystavoitteet ja tehdään suunnitelmat niiden saavuttamiseksi. Keskustelut edesauttavat myös yhteisten tavoitteiden kommunikointia ja sitoutumista. Tämän lisäksi esimiehet käyvät henkilökohtaisissa tapaamisissa tiimiläisten kanssa tavoitteita ja etenemistä läpi koko vuoden ajan. Jokaisesta työntekijästä tehdään arviointi, joka vaikuttaa osaltaan henkilökohtaiseen tuntipalkkaan. Henkilöstön keskuudessa arviointi ja se, millä osa-alueella on vielä parannettavaa ja mikä osa-alue on jo hyvällä tasolla, on herättänyt suurta kiinnostusta. Uudistettu suoritusjohtamisprosessi näkyy myös aiempaa laaja-alaisemmin toimivana työnkiertona Lahden tuotantolaitoksessa.

Hartwallilla suoritusjohtaminen on johtamisen avainprosessi, jonka tavoitteena on, että jokainen tietää ja ymmärtää oman tehtävänsä ja roolinsa yrityksen tavoitteiden ja strategian saavuttamisessa. Suoritusjohtamisessa tavoitteet asetetaan yhdessä, suorituksia mitataan tasapainoisesti, hyvät suoritukset palkitaan ja yksilöitä ja tiimejä ohjataan kehittämään osaamistaan järjestelmällisesti.

Vuoden 2017 aikana selkeytimme suoritusjohtamisen prosessia tarkentamalla vuoden alussa käytävän suoritus- ja tavoiteasetantakeskustelun, sekä elo-syyskuussa käytävän seurantakeskustelun sisällöt ja tavoitteet. Ennen elokuussa pidettyjä seurantakeskusteluja järjestimme kehityskeskustelukoulutuksia esimiehille ja muulle henkilöstöllemme. Vaikka työtehtävistä, osaamisesta ja tavoitteista on keskusteltu aiemminkin, uudistetulla toimintatavalla varmistetaan, että keskustelut ovat sisällöllisesti laadukkaita ja että ne tukevat työntekijöiden osaaamisen kehittymistä.

 

TYÖTURVALLISUUS

Hartwall panostaa vahvasti työhyvinvointiin ja -turvallisuuteen eri toiminnoissa. Työterveyden ja -turvallisuuden osalta keskityttiin työkyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen sekä tapaturmien ennaltaehkäisyyn. Hartwallilla työturvallisuusasioiden kehittäminen nähdään pitkänä prosessina. Pääasiallisena tavoitteenamme on, että työturvallisuus on osa kaikkea tekemistämme. Tätä vahvistetaan määrittelemällä vuonna 2018 jokaiselle esimiehelle kehityskeskustelun yhteydessä vähintään yksi tavoite, joka edistää turvallisuutta omassa tiimissä tai osastolla.

Sairauspoissaoloprosentti pysyi vuonna 2017 edellisvuoden tasolla, ja olemme edelleen 3,7 sairauspoissaoloprosentillamme teollisuuden keskiarvoa huomattavasti alempana. Hartwallilla sattui vuoden 2017 aikana 11,6 työpaikkatapaturmaa miljoonaa työtuntia kohti (2016: 15). Tavoitteena on edelleen vähentää tapaturmataajuutta ja -vakavuutta vuoden aikana vähintään 10 % vuoteen 2014 nähden, jolloin tapahtumaprosentti oli kaikkien aikojen alhaisin. Päämääränä on nolla tapaturmaa.

Työmatkojen ja vapaa-ajan turvallisuutta kehitämme viestintäkampanjoin ja henkilöstölle tietoa jakamalla. Tuotannossa jatkamme turvatuokioita (DuPont STOP-auditointi) edistääksemme turvallisuuskulttuuria ja lisätäksemme turvallisuustietoutta. Lisäksi parannamme työsuojelun yhteistoimintaa osallistamalla alueiden työsuojelun yhteistoimintahenkilöt työturvallisuuden kehittämiseen alueillaan. Vuoden 2017 aikana on järjestetty työturvallisuuskoulutuksia ja tehty erilaisia riskienarviointeja ja työturvallisuushavaintoja.

Vuonna 2017 auditoitiin Hartwallin tuotanto- ja toimitusketjussa toimintajärjestelmä, joka koostuu ISO-, FSSC- ja OHSAS -sertifioiduista osa-alueista sekä uudelleensertifioitiin sen osa-alue, tuoteturvallisuuteen liittyvä FSSC22000-järjestelmä. Hartwallin toimintajärjestelmään kuuluvat sertifioidut järjestelmät ISO 9001 (laatu), ISO 14001 (ympäristö), FSCC 22000 (tuoteturvallisuus) sekä OHSAS 18001 (työterveys ja -turvallisuus). Hartwall jatkaa pitkäjänteistä työtään ollakseen Suomen vastuullisin panimo.

 

TYÖHYVINVOINTI

Työhyvinvoinnin kehittämiseksi tarjosimme koko henkilöstölle HeiaHeia-hyvinvointipalvelun, jonka suosio ylitti kaikki odotuksemme. Hartwallilaiset kirjasivat palveluun yhteensä 17 474 treenimerkintää ja 17 483 tuntia liikuntaa. Työkavereita kannustettiin palvelun kautta huikeat 43 903 kertaa. HeiaHeia-palvelun lisäksi tarjosimme esimiehille, asiantuntijoille ja myyntihenkilöstölle kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen Hintsa-hyvinvointivalmennuksen, jossa keskityttiin mm. ajanhallintaan. Henkilöstön antama rohkaiseva palaute ja hyvät tulokset ovat saaneet Hartwallin kehittämään henkilöstölle tarjottavia hyvinvointipalveluita entisestään.

Hartwall on ollut kokonaan savuton työpaikka 1.4.2015 alkaen. Muutos savuttomaksi Hartwalliksi eteni suunnitelmien mukaan ja sitä on ylläpidetty vuoden 2017 aikana. Tupakkatuotteiden käyttö on sallittua kaikilla toimipaikoilla ainoastaan käyttämiemme kiinteistöjen alueiden ulkopuolella ja omalla ajalla.

 

TUEMME VASTUULLISTA KULUTTAMISTA

Vastuullisen kuluttamisen tukeminen näkyy Hartwallilla palvelun tärkeytenä sekä laadun korostamisena määrän sijaan. Rakentaaksemme osaltamme vastuullista juomakulttuuria olemme mukana Panimoliiton kohtuullisesti.fi-sivuston kehitystyössä ja kaikista pakkaamistamme alkoholituotteista löytyy kohtuullisesti.fi-logo. Sivustolta kuluttajat löytävät tietoa vastuullisesta alkoholinkäytöstä ja kohtuullisuuden eduista. Olemme sitoutuneet myös yhteisiin mainonnan ja markkinoinnin sääntöihin.

Hyvinvointitrendien vaikutus näkyy

Jo pitkään vallalla olleet hyvinvointitrendit vaikuttavat vahvasti myös juoma-alalla. Suomessa ei enää samassa määrin suosita paljon sokeria sisältäviä tuotteita, ja juomien käyttömotiivit ovat laajentuneet perinteisestä janonsammuttamisesta funktionaalisempiin tarpeisiin.

Hartwall toi markkinoille jo viime vuosikymmenen lopussa Novelle Plus -vedet, joihin on lisätty hyvinvoinnin kannalta tärkeitä vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Vuonna 2017 Hartwall jatkoi Novelle Plus Mocktail -konseptin kanssa, joka tarjoaa kuluttajille houkuttelevan ja nautinnollisen juoman alkoholittomana versiona. Vuonna 2017 Novelle Plus Mocktaileja pääsi maistelemaan niin ruokakaupoissa kuin yleisötapahtumissa. Alkoholittomat juomasekoitukset ovat saaneet suuren suosion erilaisissa tapahtumissa, kuten Flow-ja Sideways-festivaaleilla sekä Linnan juhlien jatkoilla.

Suomalaisen juomakulttuurin edelläkävijä

Suomalaisten juomatavat ovat tutkimusten valossa muuttuneet vuosien aikana. Makuelämyksiä kaivataan myös tilanteissa, joissa ei haluta tai voida nauttia alkoholia. Kiinnostuksen matala-alkoholisiin tuotteisiin ennustetaankin kasvavan jopa 10−15 prosentin vuosivauhtia. Alkoholijuomia valmistavana yrityksenä olemme sitoutuneet tukemaan vastuullista kuluttamista ja haluamme samalla vastata kulutustottumusten muutoksiin.

Vuonna 2017 jatkoimme työtä matala-alkoholillisten tuotteiden parissa. Hartwallilla onkin markkinoiden kattavin matala-alkoholillisten juomien valikoima, ja sen myynti on yli kaksinkertaistunut viimeisen kuuden vuoden aikana.

Vuonna 2017 uutena alkoholittomana tuotteena esiteltiin Heineken 0.0%, joka on noussut monen suosikiksi alkoholittomista oluista. Se on myös niittänyt menestystä erilaisissa alkoholittomien oluiden arvosteluissa. Suomalaisten suosion ovat saaneet kotimainen alkoholiton olut Lapin Kulta Arctic malt 0,0 %, alkoholiton siideri Happy Joe 0,0% sekä aidon lonkeron miedompi versio Hartwall Original long drink 2,6 %, ja sen makuvaihtoehdot Gin-granberry 2,6 % ja Vodka-lime 2,6 %.

Vuoden 2017 aikana Hartwall perehdytti kolmen kouluttajan voimin 21 ravintolaa Heineken Star Serve -tarjoilurituaaliin ja kahdeksan Lapin Kulta Pohjantähti -tarjoilurituaaliin. Tarjoilurituaalilla viitataan laadukkaan hanaoluen erityiseen tarjoilutapaan, mikä ohjaa kulutusta laadukkaaseen nautiskeluun. Rituaalilla varmistetaan, että olueen liittyvä käsittely, hygienia ja tarjoilu hoidetaan asiaankuuluvalla tavalla. Lisäksi lanseerasimme jo 2012 ravintoloihin ympäristöystävälliset David-hanat, jotka ohjaavat kulutusta laatuun määrän sijaan. Hanoja on käytössä tällä hetkellä 1 255.

Vuonna 2017 kotimaan olutkulttuuria rikastuttamaan perustettiin Hartwallin oma erikoisolutpanimo Mattsson, jossa valmistetaan pienempiä oluteriä ja kokeillaan rohkeasti uutta. Näin voimme entistä ketterämmin vastata suomalaisten olutmieltymyksiin ja tarjota heille uusia, kiehtovia olutelämyksiä.


Caset vastuullisuudesta

Case: Lujaa luuta: 10 000 ilmaista luustomittausta suomalaisnaisille

Hartwall mukana maailman suurimmassa osteoporoosin seulontahankkeessa

Yksi Hartwallin Suomi 100 -juhlavuoden teoista oli Lujaa luuta -hanke. Lahjana satavuotiaalle Suomelle Hartwallin Novelle Plus Kalsium, Terveystalo ja Bone Index kutsuvat 10 000 suomalaista naista ilmaiseen osteoporoosimittaukseen.

Osteoporoosi on sairaus, joka aiheuttaa luuston haurastumista ja altistaa murtumille. Lujaa luuta -hanke käynnistettiin, koska osteoporoosi on monella suomalaisella piilevä sairaus. Suomessa on arviolta 400 000 osteoporootikkoa, joista vain joka neljäs tietää sairaudestaan ja saa siihen hoitoa.

Halukkaat pääsivät tekemään luustotestin verkossa. Kaiken kaikkiaan testin teki yli 63 000 henkilöä, ja riskiryhmään kuuluvat ohjattiin ilmaiseen luustomittaukseen. Kampanjan johdosta yli 6 300 riskiryhmään kuuluvaa suomalaisnaista kävi kuustomittauksessa.

Hartwallin Novelle Plus Kalsium oli luonteva kumppani juhlahankkeelle, sillä hyvinvointivesi on tutkitusti hyvä kalsiumin lähde, ja puolen litran pullon sisältää 40 % päivän kalsiumintarpeesta.

Case: Erikoisolutpanimo Mattssonin energiatehokkuus

Mattsson on rakennettu hyödyntämään suuren panimon energiaratkaisuja, kuten uutta lämpöpumppua

Hartwallin erikoisolutpanimo Mattsson on uusi helmi ison panimon sisällä. Mattssonissa tuotetaan pienempiä eriä erikoisoluita ja kokeillaan rohkeasti erilaisia oluttyylejä. Erikoisolutpanimo rakennettiin kesällä 2017, ja se integroitiin tehokkaasti sitä ympäröivään isoon panimoon.
Mattssonin hankinnoissa ja rakentamisessa keskityttiin energiatehokkuuteen ja energian monipuoliseen hyötykäyttöön. Mattsson hyödyntää omalta osaltaan esimerkiksi kesällä 2017 käyttöön otettua lämpöpumppua, joka ottaa talteen energian kylmäkoneiden lauhduttimista ja siirtää sen kuumaan käyttöveteen. Näin Hartwallilla tarvitaan höyryä entistä vähemmän – vähintään 1 800 megavattia säästetään vuodessa. Määrä vastaa noin 90 omakotitalon vaatimaa vuotuista lämpöenergiaa.

Vuonna 2017 koko Hartwallin Lahden tehtaan lämpöenergian suhteellinen kulutus laski noin 7 % ja sähköenergian suhteellinen kulutus noin 3,5 %.

Case: Fiksummat pakkaukset säästävät ympäristöä

Vuonna 2017 Hartwallilla kevennettiin pullojen muovimäärää, siirryttiin pakkausmuovista pahviin ja tehtiin muutoksia logistiseen ketjuun.

Hartwallilla kehitetään jatkuvasti entistä kepeämpiä pakkauksia. Pakkauksia keventämällä myös ympäristökuorma vähenee: vuonna 2017 vähensimme pulloissa käytettävän PET-muovin käyttöä 65 000 kiloa. Tämä saavutettiin kehittämällä kevyempiä 0,5 ja 1,5 litran muovipulloja. Työ jatkuu yhä ja vuonna 2018 tullaan tekemään pakkauksiin vielä mittavampia muutoksia.

Pullojen keventämisen lisäksi vuonna 2017 siirryttiin lasipullojen pakkaamisessa kutistemuovista ympäristöystävällisempään aaltopahviin. Myös logistiikan puolella tehtiin energiatehokkaita muutoksia, kun 0,33 litran muovipulloja alettiin lavaamaan yksi kerros lisää jokaiselle Hartwallilta lähtevälle lavalle – näin kuljetettavien lavojen määrä vähenee ja rekkoihin mahtuu enemmän juomia kyytiin.

Case: Henkilöstön hyvinvointi ja HeiaHeia

Vuonna 2017 tarjosimme henkilöstöllemme HeiaHeia-sovelluksen ja sen suosio ylitti kaikki tavoitteemme

Henkilöstön hyvinvointi on meille valtavan tärkeää. Työhyvinvoinnin kehittämiseksi tarjosimme jokaiselle hartwallilaiselle ilmaiseksi HeiaHeia-hyvinvointipalvelun, johon voivat kirjata omia liikunta- ja urheilusuorituksia, sekä seurata ja kannustaa työkaverien liikuntasaavutuksia.

Hartwallilaiset kirjasivat palveluun yhteensä 17 474 treenimerkintää ja 17 483 tuntia liikuntaa. Tuntimäärä olisi suunnilleen sama, jos yksi henkilö harrastaisi liikuntaa lakkaamatta kahden vuoden ajan. Työkavereita kannustettiin palvelun kautta huikeat 43 903 kertaa.

Kaverin kannustamisen lisäksi järjestettiin esimerkiksi tiimien välisiä treenikisoja. Hartwallilla on useita aktiivisia urheiluseuroja, kuten juoksu-, golf ja sulkapallokerhot, joiden jäseneksi pääsevät kaikki hartwallilaiset. Hyvinvointipalvelun suuri suosio siivittää meidät kehittämään henkilöstölle tarjottavia hyvinvointipalveluita entisestään tulevina vuosina.


Nauti vastuullisesti

Kohtuukäyttö lähtee yksilön omasta vastuusta. Omien toimintatapojen tiedostamiseen ja pohtimiseen kannattaa käyttää hetki. Panimotalona pyrimme ohjaamaan kulutusta laatuun määrän sijaan ja vaikuttamaan myönteisen ja kohtuullisen juomakulttuurin kehittymiseen. Vastuullinen juomakulttuuri koostuu yhteisistä asenteista ja toimintatavoista, mutta on myös yksilökohtainen valinta.

Vastuullisen kuluttamisen hyvä motto on laatua määrän sijaan. Lue vastuullisesta mietojen alkoholituotteiden nauttimisesta lisää: kohtuullisesti.fi


Panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenenä Hartwall kantaa yhteiskuntavastuun niin sosiaalisten kysymysten kohdalla kuin ympäristöasioissakin. Panimoteollisuus on sitoutunut kestävän kehityksen periaatteeseen ja vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto pyrkii yhteistyössä ei toimijoiden kanssa vaikuttamaan juomakulttuurin kehittymiseen vastuulliseen suuntaan. Liitto on muun muassa toteuttanut laajan ja tutkitusti vaikuttaneen Kännissä olet ääliö -kampanjan.

www.panimoliitto.fi