Hei, ystävä!

Velvollisuutemme on kysyä jokaiselta sisääntulevalta paperit. Olethan täysi-ikäinen?

Kyllä
En

Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

Elämykset edellä: näin festareiden juomatarjonta on mullistunut

Olutlasti pihaan, kättä päälle ja kaasutus takaisin panimolle? Tapahtumien juomakumppanuuteen kuuluu valtavasti muutakin kuin juomien toimittaminen pelipaikoille. Kaiken takana on kävijäkokemuksen tarkka viilaaminen, joka vaatii harkitun juoma- ja ruokavalikoiman rakentamista ja satoja tunteja työtä. Mitä Hartwallin tapahtumapäällikkö Juha Korvolalle jäi mieleen kuluneen tapahtumakesän huippuhetkinä?

”Tuntuuhan se joskus vähän hassulta, että tapahtumaa varten tehdään satoja ja satoja tunteja töitä, ja sitten kaikki on ohi 72 tunnissa. On se kuitenkin aina sen arvoista”, miettii Hartwallin tapahtumapäällikkö Juha Korvola.

Tuhansia tapahtumia tehnyt Korvola ei ole lomaillut tänäkään kesänä, kun koronan jälkeen tapahtumat heräsivät taas täysillä henkiin. Kesä on Juhan kiireisintä aikaa, ja nytkin on nähty Suomi muutamankin kerran päästä päähän.

”Tätä on pari vuotta odotettu! On ollut mahtavaa nähdä, miten ihmiset nauttivat yhdessäolosta ja hyvin suunnitelluista tapahtumista”, Juha sanoo.

Keskioluesta muovituopissa satojen juomien valikoimaan

Korvola kertoo, kuinka tapahtumien rakentaminen on mullistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt satsataan täysillä kävijäkokemukseen, ja ruoka ja juoma ovat nousseet yhdeksi festareiden pääesiintyjäksi.

”Ei ole kauan siitä, kun meiltäkin tilattiin tapahtumiin varsin rajallinen valikoima – lähinnä lagerolutta ja lonkeroa, ehkä vähän Jaffaakin. Nyt tilanne on täysin erilainen.”

Hyvänä esimerkkinä Juha mainitsee tämän kesän Ilosaarirockin, jossa Hartwall oli ensimmäistä kertaa juomakumppanina.

"Nyt on tärkeää se, että kaikille on tarjolla omaan tunnelmaan ja elämäntapaan sopivia vaihtoehtoja."

Ilosaaressa panostettiin laajaan valikoimaan: esimerkiksi erikoisoluita oli tarjolla enemmän kuin koskaan tapahtuman historiassa. Pepsi MAX toi oman burgeriravintolansa Joensuuhun. Myös alkoholittomat vaihtoehdot oli huomioitu erityisen laajasti.

”Oli ilo nähdä, kuinka meidän Zero Zone -baariin ihan jonotettiin. Nyt on tärkeää se, että kaikille on tarjolla omaan tunnelmaan ja elämäntapaan sopivia vaihtoehtoja, oli kyse sitten kavereiden kanssa jaettavasta mojitoämpäristä tai huippubaarimestareiden luomasta mocktailista”, Juha kertoo.

ZEROzoneMK__7442__of.jpg

Klassikkotapahtumat uudistuvat ja uudet tulokkaat näyttävät mallia

Makkaraperunoiden viimeisetkin linnakkeet antavat nyt tilaa monenlaisille elämyksille, kun tapahtumat kyläjuhlista klassikkofestareihin uudistuvat yhä monipuolisemmiksi.

”Yksi hienosti aikaa kestänyt ja jatkuvasti uudistuva tapahtuma on Kuninkuusravit, jotka tänä vuonna juostiin Forssassa. Siellä rikotaan ennakko-odotuksia ja annetaan vierailijalle enemmän, kuin osataan odottaa,” Juha kertoo tyytyväisenä.

Hartwall oli kolmatta vuotta Kuninkuusravien pääjuomakumppanina. Tänä vuonna juomavalikoimaa laajennettiin entisestään: tuttujen baarijuomien lisäksi mukana oli paljon alkoholittomia, cocktaileja ja erikoisoluita.

”Samalla kun klassikot uudistuvat, nousee uusia, freesejä tapahtumia joka vuosi. Pakko mainita Hartwallin kotikaupungissa Lahdessa toista kesää järjestettävä Headland, joka on hillittömän raikas, visuaalinen ja laadukas kokonaisuus. Meiltä siellä nähtiin esimerkiksi Helle-viinibaari”, kertoo Juha.

Kolme tämän kesän erikoisuutta

1. Flow Festivalilla juhlittiin 70-vuotiasta aitoa lonkeroa. Kansallisjuomaksikin tituleerattu klassikko sai Helsingin Suvilahden ikonisilla festareilla kaikkien aikojen synttärikemut.

2. UEFA Supercup -finaali pelattiin Helsingissä elokuussa. ”Kaiken takana olivat meidän lisäksi kansainväliset huipputekijät Pepsi ja Heineken.”

3. ”Knotfest oli ensimmäistä kertaa Suomessa, ja samoin kokemisen arvoinen Lagunitas Beer Circus, joka yhdistää kummajaismaisen sirkusmeiningin, hyvän oluen ja ruuan.”