Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

Nyt juodaan alkoholittomia drinkkejä!

Alkoholittomat juomat ovat kansainvälisesti kasvava ilmiö, ja sen myötä markkinoille on tullut aivan uudenlaisia tuotteita: alkoholittomat tisleet, jotka mahdollistavat hienot alkoholittomat cocktailit. Ammattilaisen drinkkivinkeillä loihdit maistuvat alkoholittomat cocktailit kotona!

Terveys ja hyvinvointi ovat globaali trendi, eivätkä etenkään nuoret sukupolvet kuluta alkoholia enää samaan tapaan kuin vanhempansa. Yhä useampi suomalainen ei halua juopua siksi, että he eivät halua käyttää aikaa krapulasta kärsimiseen. Moni kokeekin, että alkoholista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

”Alkoholittomat ovat näkyneet isosti etenkin parin-kolmen viime vuoden aikana. Uusi sukupolvi ajattelee, ettei ole trendikästä olla humalassa. Sen sijaan elämyksellisyys on tärkeää”, kertoo Diageo-juomatalon brändilähettiläs Aatu Ståhlhammar.

Ståhlhammarin mukaan hyvinvointi on ilmiössä isossa roolissa. Samaan trendiin kuuluvat myös kaloreiden ja lisätyn sokerin välttäminen, sekä kiinnostus juomien raaka-aineiden alkuperää kohtaan.

30 % 18–24-vuotiaista ja
37 % 25–34-vuotiaista
on vähentänyt alkoholin kulutustaan viimeisten 2 vuoden aikana

Alkoholittomat tisleet ja cocktailit trendaavat

Alkoholittomat tisleet ovat uusi kategoria, joka on noussut nopeasti suosioon. Pioneeri oli vuonna 2015 lanseerattu brittiläinen Seedlip, joka on saanut sittemmin lukuisia seuraajia.

Seedlipin eri versiot tislataan käsityönä kuparipannuissa, joissa prosessi on säädetty niin, ettei tisleeseen tule alkoholia. Sen sijaan juomassa on paljon aromia muun muassa yrteistä, mausteista, sitrusten kuorista ja muista luonnon raaka-aineista. Lopputulos antaa juomasekoitukseen vastaavaa syvyyttä kuin alkoholilliset tislatut juomat.

”Seedlip on käsityöimagolla tehty, hyvinvointia kuvaava brändi. Se on otettu hyvin vastaan cocktailpiireissä”, Ståhlhammar sanoo. Hän myös huomauttaa, että alkoholittomien tisleiden merkittävyydestä kertoo jo sekin, että maailman suurin alkoholijuomatalo Diageo on hankkinut Seedlipin pääomistuksen.

Ståhlhammar sanoo alkoholittomien cocktailien olevan iso ilmiö. Niistä on tullut tärkeä osa baarien ja ravintoloiden juomatuotetta, ja niiden pitää nyt tarjota yhtä lailla moniulotteisia elämyksiä kuin alkoholillisten drinkkien. Enää ei riitä, että listalla on yksi, vasemmalla kädellä sekoitettava vaihtoehto.

Alkoholittomien tisleiden ansiosta cocktaileista voi tehdä tiukan ja tiiviin makuisia myös ilman alkoholia. Ståhlhammar uskookin, että seuraavaksi nähdään paljon alkoholittomia drinkkejä, jotka lainaavat makumaailmaa esimerkiksi negroneista ja martineista.

Laadukkaat alkoholittomat juomat ovat tärkeitä, sillä kuluttajat haluavat elämyksiä myös silloin, kun eivät nauti alkoholia. 

Vinkkejä alkoholittomien cocktailien ideoimiseen

Alkoholittoman cocktailin sekoittamiseen pätevät samat lainalaisuudet kuin alkoholillisten: drinkkiin halutaan tasapainoa, moniulotteisuutta ja näyttävyyttä.

  • Cocktailin pohjaan voi hakea syvyyttä alkoholittomalla tisleellä, joka antaa konsentroitunutta makua.
  • Tasapainoa haetaan makeuden ja happamuuden oikeasta suhteesta käyttämällä sokeria ja sitruksia tai muita raaka-aineita.
  • Maun moniulotteisuutta voi luoda käyttämällä esimerkiksi alkoholittomia bittereitä, yrttejä, kuivia mausteita, hedelmiä tai kasviksia kuten kurkkua, tomaattia tai vaikka porkkanaa.
  • Lisäsävyä voi antaa esimerkiksi savuaromilla tai käyttämällä teetä, joka tuo tanniinisuutta.
  • Rakennetta ja suutuntumaa voi luoda käyttämällä proteiinia kuten valkuaista tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi ananasta.
  • Luova koristelu viimeistelee drinkin, joten pisteeksi i:n päälle sopivat vaikka syötävät kukat, yrtit, sitrukset tai mausteet.
  • Juoman tuoksu on tärkeä osa kokonaisuutta. Aromi voi tulla koristeesta, sitruksesta puristetuista eteerisistä öljyistä tai omasta hydrosolista eli vesihöyryn avulla tehdystä tuoksusuihkeesta.

Vinkit antoi Diageon brändilähettiläs Aatu Ståhlhammar.

Lue, miten valmistuvat ja maistuvat alkoholittomat klassikkojuomat Mojito, Cosmopolitan ja Moscow Mule